Topphøsting

Har en batch som har stått til gjæring i 8 dager,og på toppen av gjæringskaret ligger det en 1 cm brun masse.. Er dette gjær som kan topphøstes? Korleis bør eg gjer dette isåfall?
 

Vedlegg

  • Gjæring.jpg
    Gjæring.jpg
    157,8 KB · Sett: 93
Nei! Topphøsting foregår de 2-4 første dagene, når du har et luftig og lett skumlag , som er lyst i fargen, omtrent sånn kaffe-latte aktig.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ok.. Men kva består laget på toppen av da? proteiner og humle? Korleis bør eg gjer det om eg vil gjenbruke gjæra? Vurderte å berre stikke heverten gjennom det øvste laget og tappe vørteren over på ein ny dunk, og deretter skylle grumset på bunn.. Første gangen eg skal prøve på dettte, oghadde ikkje heilt forventa det laget på toppen..:)
 
Sist redigert:
Ok.. Men kva består laget på toppen av da? proteiner og humle? Korleis bør eg gjer det om eg vil gjenbruke gjæra? Vurderte å berre stikke heverten gjennom det øvste laget og tappe vørteren over på ein ny dunk, og deretter skylle grumset på bunn.. Første gangen eg skal prøve på dettte, oghadde ikkje heilt forventa det laget på toppen..:)
Fant du ut hva dette brune var for noe ? Har selv et brunt lag på mitt pils brygg nå
 
Det er gunk. Ikke noe du vil ha i ølet egentlig. Bare tapp uten å ta det med hvis det ikke legger seg.
 
Tilbake
Topp