Tørhumling!

Fylte på med Star san før jeg dro i dag morges. Noe "blåste ut", men ble igjen litt mer enn ved etterfylling i går kveld. Får håpe det holder de to ukene jeg er borte. Om gjærlåsen er tom når jeg kommer tilbake, er øllet gått til "H" da?

Det går sikkert bra. Hvorfor bruker du ikke bare vann?
Det du frykter er at 'noe' skal snike seg gjennom låsen og inn i karet. Sjansene for at det skjer er neglisjerbar.
RDWHAHB. Gled deg til du kommer hjem

Audun F skrev:
Det går sikkert bra. Hvorfor bruker du ikke bare vann?
Det du frykter er at 'noe' skal snike seg gjennom låsen og inn i karet. Sjansene for at det skjer er neglisjerbar.
RDWHAHB. Gled deg til du kommer hjem

Har ikke brukt vann da jeg har lest at dersom vannet kommer inn i beholderen på en eller annen måte så kan det føre til infeksjon, mens dersom det skjer med star san så er det null stress :) Får heller vurdere en annen løsning neste gang. Gleder meg som en unge til jeg skal sjekke resultatet! Godt å ha noe å se frem til etter ferien også, når hverdagen slår inn igjen!

Hvis du løfter spannet etter 2 uker gjæring og glemmer at ta av gjær låsen (baksug)og du har brukt vann så er det veldig trist at få 2 uker gammelt vann oppi, som kan være infisert. Gå for star san eller sprit

I dag blir det tørhumling! Oppskriften (IPA) var beregnet til å bli 14 liter, men jeg har ca. 8. Det skulle ved 14 liter tørhumles med 30 gram cascade (7 % alfa). Jeg bør kanskje kutte litt ned på mengden nå som jeg har en del mindre i gjæringskaret, eller skal jeg bare kjøre på?

Har gjort klar til flasking nå, men ser at tørhumlen ligger som ett lokk på toppen av øllet. Skulle ikke det ha ligget på bunnen? Jeg tørrhumlet på torsdag formiddag, så har stått ca. 5 dager. Går det bra å tappe det på flaske nå? Har gjort alt klart..

Marius K. skrev:
Har gjort klar til flasking nå, men ser at tørhumlen ligger som ett lokk på toppen av øllet. Skulle ikke det ha ligget på bunnen? Jeg tørrhumlet på torsdag formiddag, så har stått ca. 5 dager. Går det bra å tappe det på flaske nå? Har gjort alt klart..

Klarer du å kjøle det ned vil humla legge seg på bunn.  Lar du det stå enda en dag eller to kaldt vil ølgudene belønne deg med klart og appetittvekkende øl!
Har du veranda?

Sent from my C6603 using Tapatalk

RawRoffe skrev:
Marius K. skrev:

Klarer du å kjøle det ned vil humla legge seg på bunn.  Lar du det stå enda en dag eller to kaldt vil ølgudene belønne deg med klart og appetittvekkende øl!
Har du veranda?

Sent from my C6603 using Tapatalk

Har veranda, men var allerede i gang når jeg så svaret. Men da vet jeg det til en annen gang :)

Tilbake
Topp