Tørking av humle

Jeg har høstet første ladning med humle og lurer på følgende:
- Trenger man å tørke humlen viss man skal bruke den med en gang?
- Kan man fryse ned fersk humle, eller må den tørkes?
 
Du kan bruke den våt med en gang (del vekten på ca. 5 for tilsvarende tørrvekt), og du kan selvsagt fryse den uten å tørke den også. Men du bør nok tørke den. Det letteste er kanskje å lage kremmerhus av avispapir som du henger på passende sted (en radiator burde være utmerket, om den ikke holder for høy temperatur).
 
Er det virkelig best å tørke humle?
Tenker på att alt av krydder o.l. taper seg ved tørking.

Har dog aldri smakt ferskhumlet øl, så kan ikke si hvordan det er.
Vil på en måte tro att det er standar å tørke humlen siden det gir best holdbarhet og att det reduserer volum og vekt betraktelig.
Men det kan jo hende att frysing av fersk humle ødelegger mer enn tørking.
Noen som kan svare på dette?
 
Prøver nå å brygge med fersk humle, er litt spent på resultatet. Takk for linken og tips om dosering.
 
Jacob skrev:
Prøver nå å brygge med fersk humle, er litt spent på resultatet. Takk for linken og tips om dosering.
"Årets humlehøst" har vært bra i hagen i år så jeg vurdere et lite eksperiment eller to. Hvordan har det gått med den ferske humlen? Har du benyttet den både som bitterhumle og aromahumle?

Den humlen jeg har er bare en villhumle, så jeg aner ikke hva det er for noe. Duften er ganske grønn og gressaktig. Hadde tenkt å sette et ganske enkelt brygg med kjent bitterhumle og forsøke meg med aromahumle fra hagen. Dersom fersk kan fungere vile det vært gøy å gjort det en gang med fersk og en gang med tørket.
 
Jeg brukte fersk humle både som bitter og aroma, samt egenprodusert malt. Ølet virker lovende, men jeg tror det har godt av å stå litt til.
 
Tilbake
Topp