Da hadde jeg gått for Wyeast1214 eller WLP500. Begge er fra Chimay.
I følge Stan Hieronymus i boka
Brew Like a Monk, starter Chimay gjæringen på 20 grader, og lar den stige til 27/28 grader (s.51). Jeg tror ikke det er så dumt å starte enda litt lavere. Whitelabs angir 18,5 - 22 grader som det ideelle,og Wyeast 20-25. Uansett hvilken av de to du får tak i, så ville jeg si at kan begynne på 18/19. Om du så bremser temperaturstigningen litt i det første halvannet døgnet, i alle fall, så tror jeg mye er gjort for å unngå å få den fuselsmaken som jeg mener det er for mye av i ølet til Chimay.
Et spørsmål er selvfølgelig hvilke muligheter du har til å styre temperaturen. Har du ingen styrt kjøling, så er det bare å gjøre det beste ut av det du har.
Anbefalt gjærmengde vil variere ganske mye etter hvem du spør. Jo mindre gjær du bruker, jo mer av det esterpreget dette ølet bør ha, vil du kunne få - men det er et sjansespill, for du øker samtidig risikoen for usmaker kraftig. Er du for feig, på den annen side, vil du få et øl der fenoler - pepperaktig, eller nellik, gjerne - blir mer framtredende enn de fruktige esterne. Og det er vel heller ikke det de fleste er ute etter.
Lav starttemperatur tilsier at du ikke skal utfordre nedre grense, som er 250 milliarder celler for 23 liter med OG 1.090 i følge en tabell i How to Brew av Palmer (s.116). Den stemmer godt med kalkulatoren til Brewersfriend, forøvrig. "Midt på treet" er 370 milliarder celler, men det er kanskje å være litt for forsiktig igjen, så om du legger deg et sted sånn omtrent midt i mellom, altså i overkant av 300 celler?
Hvis du har en magnetrører, trenger du 185 gram lys tørrmalt som du blander ut i vann til et samlet volum på ikke mindre enn 1,6 liter til ei pakke med fersk gjær som ikke nærmer seg utløpsdatoen.
Har du ikke magnetrører, trenger du en større starter. Jeg har ikke noen erfaring med å lage starter uten magnetrører, så jeg tør ikke si noe om hvor stor. De tallene kalkulatoren gir meg, er skummelt store
. Jeg tror kanskje @Miguels råd om to pakker tørrgjær da er det beste. Denne, kanskje:
https://www.bryggselv.no/lallemand/210020/lallemand-abbaye-11g-tørrgjær-til-ølbrygging