Tørrhumle, antall dager

kjetilj

Norbrygg-medlem
Jeg har planlagt en lengre ferie, og da tenkte jeg å brygge en IPA som kunne stå og godgjøre seg mens jeg var på ferie i 3 uker. Men hvordan skal jeg gjøre det med tørrhumlingen? Vil det gå bra å la dette ligge i karet i 3 uker? Har skjønt det kan gi gressmak av humlen om den ligger for lenge, jeg får stukket om til nytt fat før jeg reiser, da det er enda halvannen uke til jeg reiser... Noen tips? :)
 
Du kan jo tørrhumle når du returnerer. Slik at det får tre uker pluss f.eks. 3-4 dager tørrhumling.
 
Svarer er vel å brygge idag, tørrhumle når stormgjæringen har gitt seg, flaske så nær opp til avreise som mulig, og drikke nykarbonert ipa når du kommer hjem

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Da er vi to, står å brygger India Brown Ale nå
Reiser bort på ferie om et par uker og kommer tilbake til ferdig øl etter 3 -4 uker
 
eller så kan du la det stå og klarne på primary (6-7 uker går helt fint) for så å tørrhumle 3-4 dager når du kommer hjem. Jeg liker å drikke IPAene etter en uke på flaske for å få så me aroma som mulig.
 
Bryggedagen er over, men plutselig er jeg over til samme problem som tidligere. Jeg har stort sett hatt rundt 60 % effektivitet på BIAB-metoden. På de siste to bryggene er jeg nå nede i 50 % ?? Samme råvarer, samme maltmølle, med andre ord: Samme maltsekk :(
Jeg bruker 2,5 l vann pr. kg malt. Skyller med 15 liter vann på 80 grader. 60 % er ikke så mye å skryte av, men jeg har vært fornøyd med det, men nede i 50% gir meg en del hodepine. Heldigvis hadde jeg noe spraymalt som jeg fikk berget dagen med, men dette er rimelig frustrerende.
 
2 partiskyllinger på 10-12 liter hver burde gi deg nært 80% i meskeeffektivitet. Gitt alt annet er rett. Vi finknuser maltet når vi brygger biab.
 
Hvordan regner du effektivitet? Bruker du software kan du lett bli lurt. Det er lett å regne manuelt.
Tenk deg at du har 5 kg malt, 23l etter kok og nedkjøling, og en OG på 1050.
Da regner du 5(antall kg malt) x296(en konstant)/23(liter etter nedkjøling) = 64,3
Så tar du de to siste siffer fra OG, altså 50, og deler dette på 64,3 =0,77, altså er det 77% effektivitet.
Men vær nøye på måling på OG og antall liter! Har du mye spesialmalt blir det litt feil, da konstanten (her 296) er for basemalt, men de andre er ikke så veldig langt unna. Har du brukt sukker er konstanten for det ca 150, har ikke den i hodet nå, sikkert andre som kan oppgi den.
 
Sist redigert:
Som jeg har forstått det gir for fin knusing større sjanse for astrigens? Det ideelle er vel bare å kneppe kornet så hamsen sprekker? Men jo mer finmasket posen er, jo mindre er problemet...
 
Angående knusing av kornet så skal du ikke være særlig bekymret for økt astrigens, der er pH,temperatur og å stoppe kontinuerlig skylling i tide mye viktigere. Knus kornet så fint som ditt system tillater uten at du får stuck mash, da går konverteringen raskere og effektiviteten opp. Nedenfor et sitat fra wine&beer journal om emnet

As with anything, the more finely you crush your malt, the easier it is to extract things from it. For example, crushing your malt leads to better extract efficiency. On the other hand, it also increases the amount of tannins in your beer. However, the effect is fairly small and — unless you are milling your malt into a powder — it’s best to gear your milling goals towards getting good extraction, while still being able to lauter easily.
 
Regner du med brygghuseffektivitet, eller meskeeffektivitet? Hvis du måler f.eks hva som ender opp i karet til slutt så regner du brygghuseffektivitet, som vil som oftest være lavere med mindre du heller alt i bøtta, enn meskeeffektiviteten som måler mengden sukker i et gitt volum vørter du får med deg til kok.
 
Effektiviteten jeg oppgir er hva BeerSmith forteller meg basert på kg malt, OG og antall liter. Det merkeligste er at den plutselig faller uten at jeg har gjort endringer hveeken i råvarene eller metodikk. Jeg går nå til innkjøp av igloo meskekar på 40 liter og begynner med partiskylling. Håper dette bedrer effektiviteten og forutsigbarheten i bryggehverdagen.
 
Aha, men hvis du fyller ut alle poster så kan du få brygghuseffektivitet og meskeeffektivitet. Men uansett så er det jo litt lavt ja, med 50%.

Men skyller du alltid med like mye vann, og hvordan skyller du? Med kontinuerlig skylling så er det ganske viktig at malten fortsatt er nedsenket i vørteren, hvis du løfter opp maltposen og heller over skyllevann går du glipp av den del. Lenge siden jeg gjorde det, men mener at det var min erfaring frem til jeg begynte med meskekjele med opplegg for kontinuerlig skylling.
 
Skyller med den mengde vann som er igjen opptil preboil volume etter maltabsorpsjon. Jeg hever bagen over gryta og øser varmt vann over. Typisk rundt 15-17 liter. Dette tar som regel 20 minutter.
 
Da vil jeg si at der har du grunnen til den noe lave effektiviteten din. Etter at du har fått deg kjøleboks og gått over til partiskylling tror jeg du vil oppleve en vesentlig bump i de tallene.
 
Tilbake
Topp