Tørrhumle, antall dager

+1
Og det er ikke sikkert at du trenger å vente en gang, hvis du har et ekstra kar som rommer BIAB posen og skyllevann og skyller der eller kan tømme ut vørter og partiskylle i kjelen vil det være bedre for effektiviteten enn den metoden du benytter nå. Faktisk ville det være bedre å ikke skylle slik du beskriver men ha skyllevannet direkte i gryta, altså no-sparge metoden. Du vil ikke få lavere effektivitet enn 65% med no-sparge, typisk en del knepp høyere (no-sparge er det som egentlig er BIAB, ihvertfall for puristene)


Jeg gikk i samme fellen når jeg var fersk innen bryggerfaget, prøvde å etterligne kontinuerlig skylling med uegnet utstyr og fikk lavere utbytte enn det en enkel no-sparge ville gitt.

Kontinuerlig skylling krever lang tid, gjerne time eller mer, maltsengen skal være dekket av vørter og det må ikke være kanaler i mesken for best effektivitet. Riktig utført kan den gi 5-10 prosent bedre utbytte enn alternativene, noe som er viktig for kommersielle bryggerier men neppe for en hjemmebrygger.

Partiskylling er enkel å utføre i forhold og mye mindre teknisk, veldig enkel å gjøre riktig og få en effektivitet mot 80 prosent eller bedre.

Trodde jeg hadde promotert partiskylling for siste gang i dette forumet nå, men tydeligvis ikke;)
Blir litt trigget når jeg ser innlegg der en prøver å etterligne kontinuerlig skylling med uegnet utstyr og får effektivitet på 50 tallet der enklere og raskere metoder ville gitt bedre resultat.

Litt mere om partiskylling https://forum.norbrygg.no/threads/rad-til-a-bedre-effektivitet-med-biab.27041/page-2#post-296253
 
Takker så mye for all god input. Herved kommer jeg til å legge om rutinene. Er helt tydelig at skyllemetoden min ikke egner seg til utstyret mitt. Gir dere en tilbakemelding etter at jeg har kommet i gang med partiskylling med kjøleboks over ferien :)
 
+1
Og det er ikke sikkert at du trenger å vente en gang, hvis du har et ekstra kar som rommer BIAB posen og skyllevann og skyller der eller kan tømme ut vørter og partiskylle i kjelen vil det være bedre for effektiviteten enn den metoden du benytter nå. Faktisk ville det være bedre å ikke skylle slik du beskriver men ha skyllevannet direkte i gryta, altså no-sparge metoden. Du vil ikke få lavere effektivitet enn 65% med no-sparge, typisk en del knepp høyere (no-sparge er det som egentlig er BIAB, ihvertfall for puristene)

Jeg bruker denne metoden (partiskylling) og får 70-75%. Har prøvd no-sparge et par ganger og fått omkring 65%.

Men hva mener du med at det vil være bedre med no-sparge enn å skylle på måten som ble beskrevet? Det kan vel ikke gi lavere effektivitet enn å tilsette rent vann (da skyllevannet nødvendigvis vil dra med seg litt mer sukker på veien), så du mener kanskje bedre på andre måter?
 
Jeg bruker denne metoden (partiskylling) og får 70-75%. Har prøvd no-sparge et par ganger og fått omkring 65%.

Men hva mener du med at det vil være bedre med no-sparge enn å skylle på måten som ble beskrevet? Det kan vel ikke gi lavere effektivitet enn å tilsette rent vann (da skyllevannet nødvendigvis vil dra med seg litt mer sukker på veien), så du mener kanskje bedre på andre måter?

Jeg er enig med Noget Undergjæret. Han bruker opp mye av vannet sitt på å trekke med seg relativt lite sukker med den teknikken ifht hvis han ville brukt alt vannet i mesken.
 
Jeg er enig med Noget Undergjæret. Han bruker opp mye av vannet sitt på å trekke med seg relativt lite sukker med den teknikken ifht hvis han ville brukt alt vannet i mesken.

Ja, hvis han bruker mer meskevann i stedet for skylling. Da misforsto jeg hva Noget Undergjæret mente, jeg tolket det som at alternativet var å fylle opp med rent vann i stedet for å skylle. Det er i realiteten alternativet for meg, da det blir for liten batchstørrelse hvis jeg ikke etterfyller :)
 
No-sparge er å meske normalt, ev med tynnere mesk, og ved meskeslutt fylle opp med resten av vannet i meskekjelen (med meskeposen og kornet fremdeles tilstede) slik at riktig OG treffes. Du er da sikret å trekke ut minimum 65% av sukkeret i kornet, istedenfor på 50 tallet som trådstarter opplevde med å helle skyllevannet over kornposen.
Når du har korn gjennomtrukket av sukkerlake blir det å helle vann raskt over en dårlig prosess for å trekke ut sukkeret kontra å legge kornposen i vannet og la sukkeret trekke ut på den måten, tenk tepose og lage te ;)
 
Sist redigert:
No-sparge er å meske normalt, ev med tynnere mesk, og ved meskeslutt fylle opp med resten av vannet i meskekjelen (med meskeposen og kornet fremdeles tilstede) slik at riktig OG treffes. Du er da sikret å trekke ut minimum 65% av sukkeret i kornet, istedenfor på 50 tallet som trådstarter opplevde med å helle skyllevannet over kornposen.
Når du har korn gjennomtrukket av sukkerlake blir det å helle vann raskt over en dårlig prosess for å trekke ut sukkeret kontra å legge kornposen i vannet og la sukkeret trekke ut på den måten, tenk tepose og lage te ;)

Da er jeg enig! Jeg har selv to kjeler som ikke er større enn at det er rimelig fullt både ved mesking og batch-skylling, så den metoden du skisserer falt meg ikke inn.
 
Vet tråden har sporet litt av, men den nyeste teorien på emnet er vel at man skal tilsette tørrhumla rett før gjæringa gir seg, da er det nok aktivitet til å agitere humla litt, samt legge et nytt co2-lokk i karet, men ikke så mye aktivitet at all aromaen forsvinner ut av gjæringslåsen/når man skal stikke om. Deretter lar man det stå ikke mindre enn 3 dager, og ikke mere enn 5.

Når det er sagt så finnes det jo allskens teknikker. Brittene lar jo gjerne tørrhumla ligge i keggen i hele levetiden til ølet, så det spørs nok litt på hvor mye humle det er snakk om og hva din personlige smak er.
 
Tilbake
Topp