Skjønner ikke det, har aldri opplevd noe sånt selv...Forrige uke skulle jeg flaske en liten (4l) batch tørrhumla berliner weisse. Det endte med to oksiderte flasker med øl, banning og sverting, og i sinne pælma jeg 4l humlegrøtdritt i dass. Ikke faen om jeg tørrhumler med pellets uten humlepose en gang til. Så får jeg heller bruke litt mer.
Kanskje utstyret har betydning. Jeg har hvertfall opplevd dette med gjæringsdunk med kran + tappefyller/tappestang.Skjønner ikke det, har aldri opplevd noe sånt selv...
Tja. Googla kjapt men fant ikke noe eksplisitt eksperiment rundt smaksintensitet. Nærmeste var under "To bag or not to bag" i en artikkel hos BYO:Kan ikke se at bruk av humleposer skal ha noe å si for smaksintensiteten. Det dreier seg jo om enkel diffusjon og så lenge det står i mer en ett par dager så kan jeg ikke forstå annet enn at denne prosessen fint vil kunne trekke ut like mye smak som uten humlepose.
Ikke jeg heller, men har nok litt med utstyr og metode å gjøre også. Jeg coldcrasher det meste, og da ligger humla rimelig pent på bunn, i tillegg stikker jeg om på flaskedag når jeg blander i sukkerlake, og gjæringskaret blir da forsiktig løftet ut av kjøleskapet og opp på et bord 1 meter unna, så det er minimalt med bevegelse. Resultatet er at jeg omtrent ikke får med grums i det hele tatt i karet som jeg flasker fra. Hevert har jeg sluttet med for lengst, var noe herk imho.Skjønner ikke det, har aldri opplevd noe sånt selv...
Har bare erfaring med pellets. Min erfaring er at det gir bedre aroma uten pose men det kan bli forbasket å flaske etter hvert da kran/tapperør blir fullstendig tett! Opplevde dette med 100g tørrhumle på 20L. Tror likevel jeg kjører uten pose også fremover.
Et alternativ kan vel være å bruke poser men å bruke mer humle...
Pose! Noe jævla herk å få i heverten når du skal stikke om.Hei
Jeg har satt et par brygg og på det ene skal jeg tilsette humle i gjæringskaret etter en uke. Dvs. at jeg må ta av lokket og tilsette dette. Er det beste å bruke humlepose eller skal jeg bare strø humlen i vørteren?
Antar jeg i begge tilfeller må røre, eller bør jeg unngå det?
Med mindre du vil sekundærgjære på candida albicans da, da er fruens strømper perfekt for formåletEDIT: Kjøp "egne" nylonsokker i stedet for å plyndre fruens skuff. Gjør underverker for husfreden..