Tørrhumle uten effekt

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg tørrhumlet nylig en 19liters batch IPA med 100g amarillo. Tappet fem dager senere og da var det ikke det minste hint av amarillo-aroma.

Ølet virker ikke infisert på noen måte, men kanskje noe oksidert.

Noen som har ideer om hva som kan har skjedd?

Ikke med mindre det var gammel humle som kanskje hadde sett sine beste dager. Luktet du på den når du tørrhumlet?

Hvis fint betyr godt av humle så virker det merkelig. Tørrhumler ofte med ikke mer enn 2g per liter selv og effekten er veldig merkbar :-/

Husket litt feil i startposten, men her er hendelsesforløpet:

Bryggedato: 05.09
Tørrhumle: 13.09
Coldcrash: 19.09
Tappedato: 20.09

Da det ikke luktet noe særlig humle i det hele tatt valgte jeg å bare tvangskarbonere for å smake med en gang.

Nei det er veldig merkelig... det er som om jeg ikke har tørrhumlet i det hele tatt... Humlen ble tilsatt med humlepose og jeg dissekerte posen etterpå for å verifisere at all humle hadde blitt våt

Jeg hadde nylig en liknende opplevelse. Skuffende lite lukt ved første test av en IPA (Vestkyst) som hadde fått sine 5 dager med humle. Så gikk det en uke eller to - og nå er aromaen der.

Yupp, aldri brukt humlepose selv, slenger bare rett i karet, og selv beskjedne mengder er ganske merkbart, så over 10 gram per liter burde virkelig merkes...

Hva skjedde med 19 liter?

Anyways, du velger jo selv om du vil ha 19 liter uten et hint av amarillo eller 17 liter med...

Hva skjedde med 19 liter?

Anyways, du velger jo selv om du vil ha 19 liter uten et hint av amarillo eller 17 liter med...

Det er jeg som roter.... Det var 19 liter. så jeg kunne sikkert hatt det rett i karet. Men posen hindrer ikke humlen i kontakt med ølet. Jeg har mange ganger både humlet rett i ølet og med pose. Jeg har ikke den minste sjanse til å merke forskjell på det. Men uansett, i dette tilfellet er det ikke det minste hint av aroma fra de 100g gram med tørrhumle og det er veldig veldig merkelig.

Kan det være at humlepakken ikke har vært helt tett? og at aroma har svunnet hen under lagring?

Flasket og fatet øl som var tørrhumlet med poser en på dag 7 med nesten 90g humle deretter 81g humle på dag 11. Tappet på dag 18. Og ølet hadde svært lite tørrhumle effekt. Siste gang jeg bruker pose under tørrhumling. Gikk bedre å bruke i kok

Kan det være at humlepakken ikke har vært helt tett? og at aroma har svunnet hen under lagring?
Så lenge du "frikjenner" humleposen som en mulig årsak ser jeg nesten ingen annen... men som sagt burde det være merkbart med nesa. Jeg er veldig skeptisk hvis humle som Amarillo og de amerikanske C-humlene etc. ikke lukter skikkelig når du tar dem ut av posen, altså typ det dunster humle i hele rommet - ikke at du må stikke nesa nedi posen for å kjenne noe.

Så lenge du "frikjenner" humleposen som en mulig årsak ser jeg nesten ingen annen... men som sagt burde det være merkbart med nesa. Jeg er veldig skeptisk hvis humle som Amarillo og de amerikanske C-humlene etc. ikke lukter skikkelig når du tar dem ut av posen, altså typ det dunster humle i hele rommet - ikke at du må stikke nesa nedi posen for å kjenne noe.
Jeg frikjenner posen fra å hindre aroma fra humlen å nå ølet, jeg har for mange erfaringer med poser til tørrhumling til å godta det. Får jeg derimot en infeksjon er posen antagelig det første jeg peker på.

Tilbake
Topp