Tørrhumles fra dag 5

Jeg brygget mitt første øl på søndag. Det er en American PIA fra bryggselv.no. Ølet skal tørrhumles fra dag 5. Vil det si at jeg skal tilsette humlen fem dager etter det ble satt til gjæring eller skal humlen tilsettes når ølet har fått stå å gjære i fem fulle dager?
 
Ja :)

Tidspunkt for tilsetning av tørrhumle er nok ikke SÅ kritisk. Det ideelle er om du måler underveis i gjæringsforløpet. Når det gjenstår etpar poeng slenger du det oppi. 
La oss si at du starter på OG 1.050, og skal ende på FG 1.012. Mål etter noen dager, sleng oppi ved ca 1.015-13 eller deromkring. La det ligge i til du skal tappe.

Her er det noen forskjellige skoler etter det jeg har skjønt, jeg synes denne teorien høres rimelig ut:
Gjæren vil kladde seg på humlen, den vil bunnfelle under et lokk av gjær, og CO2 fra gjæringen vil "skrubbe" aroma fra ølet. Derfor vil du ikke tilsette for tidlig.
Du vil heller ikke tilsette for sent, siden du da får kort kontakttid, og O2 som finnes i humlen fanges i ølet og fører til (raskere) oksydering.
Middelveien blir derfor "mot slutten" av gjæringsforløpet.
Den lille resten av gjæring vil dytte ut evnt O2, men vil ikke fjerne aroma.
 
Fra femte dag.. Det er ikke millimeterpresisjon på dette. Men etter at stormgjæringen er over..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ike gjør det så komplisert.. Sleng humla i på femte dag. Det blir bra!

At ølet blir oksidert av O2 i humla høres for meg helt komisk ut..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Man kan jo velge, enkelt eller komplisert. Noen liker morra, andre dattera, etc.

Her står det litt om tørrhumling
http://byo.com/stories/issue/item/568-dry-hopping-for-great-aroma
 
Ingemarh skrev:
Ike gjør det så komplisert.. Sleng humla i på femte dag. Det blir bra!

At ølet blir oksidert av O₂ i humla høres for meg helt komisk ut..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Når man slenger oppi humle, kanskje spesielt hel humle, så blir det med noe luft, og dette kan bidra til raskere oksydering. Jeg kan ikke si å ha opplevd dette som et problem, men komisk er det ikke. Mulig pellets pakkes i oksygenfritt miljø?!
 
Kanskje man kan slenge inn et spørsmål til?  Skal pelletsen hives i sånn som den er eller skal man smuldre den opp? 
 
Trenger ikke knuse pellets. De gangene jeg har tørrhumlet med pellets så har det blitt ett tykt lag med humle på toppen.
 
ett spørsmål fra en annen som skal prøve samme brygg til lørdagen. Skal man bruke begge gjær tubene som fulgte med eller bare 1? står på gjærpakken at man skal bruke 1 pakke men siden det fulgte med 2 er jeg litt i tvil. det er wlp001 som fulgte med
 
stianL skrev:
ett spørsmål fra en annen som skal prøve samme brygg til lørdagen. Skal man bruke begge gjær tubene som fulgte med eller bare 1? står på gjærpakken at man skal bruke 1 pakke men siden det fulgte med 2 er jeg litt i tvil. det er wlp001 som fulgte med
--
Bruk begge. Ha dem i lomma under bryggingen så får du inn litt temperatur i røra og får ristet dem opp. Åpne forsiktig over dunken, det er ofte trykk.
 
Waltz skrev:
Blir humla liggende på toppen eller synker den etter hvert?
Den synker. Det er derfor det er fint å tilsette tørrhumlen mens det fortsatt er litt gjæringsaktivitet igjen, for der vil hjelpe på å bevege humlen rundt i gjæringskaret.
 
Slenger meg på med et oppfølgingsspørsmål her.

Jeg er på dag 5 i gjæring av en american amber fra Brewing Classic Styles. Vurderer å tørrhumle, men jeg får ikke tid til å flaske før om ~14 dager. Blir det for lenge for tørrhumling? Har hørt at man kan få gress-smaker om tørrhumla får ligge for lenge.
 
Thomas D skrev:
Slenger meg på med et oppfølgingsspørsmål her.

Jeg er på dag 5 i gjæring av en american amber fra Brewing Classic Styles. Vurderer å tørrhumle, men jeg får ikke tid til å flaske før om ~14 dager. Blir det for lenge for tørrhumling? Har hørt at man kan få gress-smaker om tørrhumla får ligge for lenge.

Det stemmer - vent heller til det er rundt 5 dager igjen til til får flasket.
 
Jeg stakk om ølet og flasket i helga som var. FG ble 1.010. Med en OG på 1.070 så kan det virke som dette blir et øl med litt fart i.
Brygget hadde en veldig bra aroma så det blir spennende å smake sluttproduktet. Hvor lenge tror dere denne Amerikanske IPA'en bør stå på flaske før den konsumeres?
 
Martin E skrev:
Thomas D skrev:
Slenger meg på med et oppfølgingsspørsmål her.

Jeg er på dag 5 i gjæring av en american amber fra Brewing Classic Styles. Vurderer å tørrhumle, men jeg får ikke tid til å flaske før om ~14 dager. Blir det for lenge for tørrhumling? Har hørt at man kan få gress-smaker om tørrhumla får ligge for lenge.

Det stemmer - vent heller til det er rundt 5 dager igjen til til får flasket.

Er 5 dagers tørrhumling det optimale for uttrekk av aroma? Inkluderer disse 5 dagene 2 dager kaldkrasj,  eller 5 dager + ev. kaldkrasj?


Leser om tørrhumling i "Designing great beer" og "Radical brewing", men finner ikke noe om tidsaspektet og hva det betyr for aroma.
 
Tollefsen skrev:
Martin E skrev:
Thomas D skrev:
Slenger meg på med et oppfølgingsspørsmål her.

Jeg er på dag 5 i gjæring av en american amber fra Brewing Classic Styles. Vurderer å tørrhumle, men jeg får ikke tid til å flaske før om ~14 dager. Blir det for lenge for tørrhumling? Har hørt at man kan få gress-smaker om tørrhumla får ligge for lenge.

Det stemmer - vent heller til det er rundt 5 dager igjen til til får flasket.

Er 5 dagers tørrhumling det optimale for uttrekk av aroma? Inkluderer disse 5 dagene 2 dager kaldkrasj,  eller 5 dager + ev. kaldkrasj?


Leser om tørrhumling i "Designing great beer" og "Radical brewing", men finner ikke noe om tidsaspektet og hva det betyr for aroma.

Bare en synsing. Men jeg vil anta at beste tidspunkt for aromatilsetning må være et sted etter at ølen har frigitt mesteparten av co2 og være i kontakt med ølen lenge nok til at aromaen setter preg, og ikke for lenge så den svinner.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Tollefsen skrev:
Martin E skrev:
Thomas D skrev:
Slenger meg på med et oppfølgingsspørsmål her.

Jeg er på dag 5 i gjæring av en american amber fra Brewing Classic Styles. Vurderer å tørrhumle, men jeg får ikke tid til å flaske før om ~14 dager. Blir det for lenge for tørrhumling? Har hørt at man kan få gress-smaker om tørrhumla får ligge for lenge.

Det stemmer - vent heller til det er rundt 5 dager igjen til til får flasket.

Er 5 dagers tørrhumling det optimale for uttrekk av aroma? Inkluderer disse 5 dagene 2 dager kaldkrasj,  eller 5 dager + ev. kaldkrasj?


Leser om tørrhumling i "Designing great beer" og "Radical brewing", men finner ikke noe om tidsaspektet og hva det betyr for aroma.

Bare en synsing. Men jeg vil anta at beste tidspunkt for aromatilsetning må være et sted etter at ølen har frigitt mesteparten av CO₂ og være i kontakt med ølen lenge nok til at aromaen setter preg, og ikke for lenge så den svinner.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Yup! Det make mye sense, men har vi noen kilder i artikler eller litteratur som kan fortelle oss hvor dette tidsrommet er? Har vært borti snakk om 5 dager tidligere. Jeg kan bare ikke finne det igjen, ei heller huske om det var en kredibel kilde eller en random påstand :jaha:


Jeg har jo 2 dunker til gjæring av samme ølet nå slik at jeg kunne jo teste ut litt. Jeg tror imidlertid at disse testene ikke vil være særlig vitenskapelige. Den ene dunken skal på flaske, den andre i fat og rett i kegerator. Utgjæringen skiller en øschlevekt, volumene er ulik o.s.v.
 
Tilbake
Topp