Tørrhumling av IPA

Jeg satte en IPA for 5 dager siden. OG 1066, 55 IBU. Det putrer fortsatt jevnlig i gjærlåsen, jeg tappet av noen milliliter i går og brygget smaker fortsatt ganske søtt (har ikke målt SG enda).

Spørsmålet er når jeg skal begynne tørrhumlingen, bør nesten hele gjæringsprosessen være over slik at ikke gjæringen fortrenger humlearomaen? Hvor mange dager bør så tørrhumlingen pågå for optimalt resultat? Og hvilken mengde bør jeg tilsette? Brygget er 21L, har tenkt å bruke Centennial 9,6%.
 
Jeg  tørrhumler når stormgjæringen er over.Så etter ca 4 dager så tørrhumler jeg, og lar det ligge i karet til det har stått 14 dager+ likemålinger og alt det der......
Når det kommer til mengde så ser jeg at mange bruker 2 g pr liter som mal. men husk at dette er aroma som raskt forsvinner..
Og jeg har brukt både 50 og 100 g som tørrhumle uten at det har blitt ubalansert. Hvis jeg skal tørrhumle med mer enn 60 g så deler jeg opp humlen i to og tilsetter med et par dagers mellomrom..
Ellers så hadde jeg ikke brydd meg så mye om Alfasyre innholdet i humlen, den betyr ikke så mye når du tørrhumler. Heller at den har en god smak/aroma.

Som min gode nabo sier: Kjør på!
 
Ægir bruker vistnok 3g/l til tørrhumling i sin IPA. Brukte 2,5g/l i en APA sist uten problemer. Aromaen forsvinner fort ja..
 
Tilbake
Topp