Tørrhumling av mountons continental pilsner ølsett

Hei, lurer på hva folk anbefaler til å tørrhumle continental pilsner med. Er fortsatt ikke ferdig med ølsetta, men tenker å begynne å eksperimentere litt nå som jeg har fått dreisen på renhold og har tre vellykkede batcher "under beltet". Og er det bare å slenge humlen oppi karet med lagerøllen etter stormgjæringa er ferdig? På forhånd takk for tips:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg tørrhumler alltid løst. Det tar ca en uke før det bunnfeller. Av og til kan det ligge litt humle og flyte øverst. Skjer dette, gir jeg dunken et lett spark i ny og ne, for at denne humlen skal synke før tapping. Til Muntons Continental (som jeg kun har prøvd en gang), ville jeg vært forsiktig med tørrhumling, med mindre du vil at tørrhumling skal stjele showet helt. Så vidt jeg minns er dette en lett, mild ale (gjæres i romtemp) som gir seg ut for å være lager. Med både gjæring i romtemp og tørrhumling vil det ligne lite på en pilsner, men sikkert bli godt. I så fall tror jeg Cascade er et fint sted å starte. Kanskje 20g pellets/20l. Lykke til!
 
Ah! Jeg tenkte gjære med lagergjær på lagertemp og lagertid. Har gjordt dette med god suksess på dette settet før! Tenkte derfor at det kanskje var en liten humling som kunne tilføre en liten god snert til øllen:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Ah. Pleier man ikke tørrhumle pils asså? Åpen for alle synspunkter:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Trond.A skrev:
Pils"kler" ikke tørrhumling.
Jeg tror det er riktigere å si at tørrhumling ikke vil gi en typeriktig pils. På den annen side så er en typeriktig pils ofte litt kjedelig. Har dere smakt West Coast Lager? mmm...
 
Tenkte å tørrhumle med saaz nå på neste batch, å se om jeg får litt mer aroma på ekstraktsettet:)

UB Nanobryggeri
 
Hvis man vil prøve tørrhumlet pils i liten skala, går det an å putte et par pellets opp i en flaske anonym butikkpils. Vær nøye med renhold når du åpner, putter og korker. La den stå en uke eller to, og deretter helle den forsiktig over i glass før smaking. Det gir en liten pekepinn på tørrhumling av pils, både på humlesort og mengde. Saaz kan visstnok gi en gressaktig bismak ved tørrhumling, har jeg hørt, men det er jo bare å prøve. Ved tidligere tørrhumling av ølsett, har jeg hatt oppsettet Coopers IPA-boks X2, ikke noe sukker, og 30g Cascade etter en uke. Tror også st.peters IPA settet fra Europris kler tørrhumling godt
 
Hmmmm alt dette tyder jo på at det er lite å hente på tørrhumle settet. Kanskje bare vente til neste eksperiment batch.

UB Nanobryggeri
 
Hei,jeg sitter med samme sett som omtales her. (3 kg)
Det inneholder 2 helt identiske men umerkede bokser. Er det samme innholdet i begge?

Hvis så, er det (selvfølgelig) greit å lage to forskjellige brygginger, dette for at nybegynnere (som meg) skal lære litt.
Kunne tenkt meg å komme litt høyere på OG med å tilsette 150 gram brunt sukker på den ene bryggingen,(11liter) for å lage et øl med ca 5.5% som sluttresultat.

Den andre bryggingen hadde jeg tenkt å tørrhumle og tilsette en 1/2 kilo spraymalt, for muligens nærme med en IPA,(Vet det finnes egne sett for IPA ja, men dette er "forskning")  :biersmile:
Tar gjerne i mot tips på passende humlevarianter, samt andre innspill fra de med erfaring, om jeg skulle være på ville veier her.
Takker for alle gode råd.
 
Neste skritt på veien er å kjøpe to bokser med pale malt, 1,8kg pr stk som de boksene som er i settene. Men nå koker du dette sammen med vann i en time og tilsetter humle etter vanlig humleskjema som til allgrainbrygging. Det er et naturlig skritt videre, gir veldig mye bedre øl men fremdeles ikke så skremmende som allgrain. Bare husk at om man koker med mindre vann enn fult volum, må man øke humlemengdene. Det er mer effektivt å bruke maltekstrakt i pulverform, DME Dry Malt Extract, 3 kg DME erstatter 3,6 kg LME Liquid Malt Extract. Og husk å bruke skikkelig gjær!
 
Takk for svar.
Hvis jeg tolker ditt svar riktig, sitter jeg med to bokser a1,5 kg, pale malt m/humle.
Ser min "plan" ut til å kunne gi et fornuftig brygg?
(Jeg har ikke begynt ennå)
Eller synes du jeg skal bytte ut brunsukker med 1/2 kilo spraymalt/druesukker blanding?
Og hvilken humlesort (i pelletsform) anbefales for å prøve å lage noe i retning IPA? ("Proper Job" er et eksempel på hva jeg antyder)
Holdbarhetsdato på pakka er februar 2015, så jeg antar gjæren er i bra form (tørrgjær selvfølgelig)
 
AndreasKr skrev:
Hvordan er det med tørrhumling i humleposer? Får man det ønskede resultatet ved bruk av poser?

Det er fullt mulig å tørrhumle med poser. Putt noe oppi posene som senker dem, f eks klinkekuler (noe selvsagt alle har i huset). Jeg ser forøvrig ingen grunn til å bruke poser e.l. Sleng humla rett i karet, sier nå jeg.
 
Tilbake
Topp