Tørrhumling av vellagret øl på fat

Jeg laget i juni og juli henholdsvis en pilsner og en American brown ale. Begger var ganske godt humlet, med IBU på henholdsvis rundt 30 og 40. I starten var begge ganske skarpe i smaken, men de rundet seg gradvis av og ble svært så behagelige. Men nå synes jeg de begynner å bli litt tamme, og kunne godt tenkt meg å friske opp med tørrhumling. Jeg har nesten et fullt Cornelius-fat brown ale igjen, mens det kanskje er et tredjedels fat igjen med pilsner. Vanligvis gjøres vel tørrhumling i forbindelse med gjæring, og jeg vet ikke om det er lurt å gjøre det med vellagret øl. Er det noen som har erfaringer? Jeg har faktisk ikke erfaring med tørrhumling under gjæring heller, så dette blir uansett nytt territorium. Får man like mye aromautbytte ved tørrhumling i kald vørter som rett før avkjøling i varm vørter?

Jeg antar at humle i pellets-form ikke egner seg, fordi det vil flyte rundt i ølet, og at hel humle bør legges i en liten gaspose eller liknende for å unngå å stoppe til stigerøret. Jeg har litt Cascade-blomst liggende med tanke på brown alen, og har nettopp bestilt inn en liten pakke Saaz-blomst med tanke på tørrhumling av pilsneren. Hvor mye bør jeg dosere pr fat eller liter for å oppnå en brukbar effekt uten å gjøre humlearomaen for dominerende?

Er det noen som har gode praktiske tips for tørrhumling? Finnes det noen egnede poser på markedet som er litt mer hendige enn en stor vaskepose for BHer og liknende? En slik pose kan jo kokes på forhånd for sterilisering, men hvordan får man det hele mest mulig sterilt når humlen skal nedi og glidlåsen trekkes igjen? Er sterilisering av fingrene den beste strategien?

Det er ingenting som slår tørrhumlig på fat når det gjelder aroma i ølet! Jeg tørrhumler ofte engelsk/amerikansk øl på den måten. Bruker en gas/BH-pose som jeg knytter relativt stramt rundt humlen (alltid i hel form, pucker er ideelt). Koker posen i 15 minutter på forhånd. Legger den rett i fatet, bryr meg ikke om vekter for å senke den nedi, slik jeg gjør hvis jeg tørrhumler med blomst i sekundærgjæringskaret. Har aldri hatt problemer med infeksjoner som følge av tørrhumling, så jeg tror du er trygg der. Det lønner seg dog alltid å være ren på fingrene når man brygger...

Mengden varierer alt etter hvilken type og preg man ønsker, men jeg pleier å bruke mellom 10 og 30 g. 30 g Cascade gir fin snert i en amerikansk ipa, 10 g Goldings kan gi det lille ekstra til en britisk mild. Har aldri tørrhumlet lager, men det er vel ingenting i veien for å prøve.

Tror jeg hadde gått for hhv. 20 g Cascade og 20 g Saaz i de nevnte ølene dine (forutsatt at fatene var fulle!). Beregn mengden ut fra hvor mye øl du faktisk har. Du bør merke god effekt etter en uke.

Lykke til,
Gahr

Litt gammel post, men trenger bare en lite avklaring:

Gahr skrev:
Bruker en gas/BH-pose som jeg knytter relativt stramt rundt humlen (alltid i hel form, pucker er ideelt).

Når du skriver hel, mener du da hel blomst? Pellets er ikke å anbefale til tørrhumling?

Gahr skrev:
Det er ingenting som slår tørrhumlig på fat når det gjelder aroma i ølet! Jeg tørrhumler ofte engelsk/amerikansk øl på den måten. Bruker en gas/BH-pose som jeg knytter relativt stramt rundt humlen (alltid i hel form, pucker er ideelt). Koker posen i 15 minutter på forhånd. Legger den rett i fatet, bryr meg ikke om vekter for å senke den nedi, slik jeg gjør hvis jeg tørrhumler med blomst i sekundærgjæringskaret. Har aldri hatt problemer med infeksjoner som følge av tørrhumling, så jeg tror du er trygg der. Det lønner seg dog alltid å være ren på fingrene når man brygger...

Er det bare posen som skal kokes? Eller humlen også? Ble med ett litt usikker.

Bare posen som trenger kok.
Humlen er ganske konserverende i segselv så den gir ikke store faren for infeksjon så lenge den er lagret fornufting.

Fin fint.

Tørrhumlet ikke et brygg jeg laget, da jeg var redd for infeksjon. Angrer bittert nå :(

Igjen dras en gammel tråd opp, beklager for det, men dette ble veldig relevant for oss nå! Lagde en IPA i dag som vi tenkte å putte på Cornelius-fat etter gjæringa og tørrhumle. Men hvordan gjøres dette ifm trykk på fatet? Gutta har konkludert med at dette går bra, mens jeg er litt mer forsiktig og spør folk som har gjort dette før, først ;)

Det er forresten en Amerikansk-style IPA med alle de 3 C'ene i, så Cascade for eksempel (vi har blomst, da) høres slett ikke dumt ut! BH-poser har vi og, i fleng :)

Mannen sier han tenkte vi skulle la den ligge der en uke eller noe, så ja blir vel svaret da.

Nye spørsmål i gammel tråd :)

Jeg har planer om å tørrhumle en DIPA på fat, og har et par spørsmål:
- Er det fyfy med pellets i humlepose? Leser noen steder at det fungerer meget bra, mens andre sier tett stigerør.
- Kan ølet tørrhumles kaldt, eller er det best å gjøre det i romtemperatur? Her sier også folk litt forskjellig, enkelte hevder at man trekker ut mye gressmak og andre uønskede smaker ved lave temperaturer.

Chriselv skrev:
- Er det fyfy med pellets i humlepose? Leser noen steder at det fungerer meget bra, mens andre sier tett stigerør.

Det er ganske stor forskjell i maskestørrelsen på forskjellige poser, så pass på å kjøpe en med små masker hvis du skal bruke pellets :)

Det blir ganske sikkert en del humlepartikler uansett hvor finmasket pose du har, og selv med hel  blomst. Kan du leve med det, er det jo uproblematisk. Selv synes jeg det blir litt mye partikler de første 4-5 literne, men så roer det seg. Har du vurdert å kjøpe filter?

Jeg kan leve med en del partikler ;D

Dette er ikke noe jeg har tenkt å gjøre til vanlig, det er for å redde en DIPA hvor humlearomaen forsvant på mystisk vis. Filter har jeg ikke vurdert.

Men det andre spørsmålet er noe jeg lurer like mye på. Bør jeg tørrhumle kaldt eller i romtemp?

Chriselv skrev:
Men det andre spørsmålet er noe jeg lurer like mye på. Bør jeg tørrhumle kaldt eller i romtemp?

Vinnie Calruzio fra Russian River anbefaler å tørrhumle på rundt 22 grader for å trekke ut mer godstoffer av humla.

Unnskyld: Vil bare advare mot visse BH-poser. Noen har glidelåser osv. av noe rar metall-kvalitet. Tror det var H&M sin jeg brukte på en eller annen IPA. Fikk en metallaktig bismak som ikke var helt god. Moralen: La pupper være pupper og øl være øl :p

Odland skrev:
Chriselv skrev:

Vinnie Calruzio fra Russian River anbefaler å tørrhumle på rundt 22 grader for å trekke ut mer godstoffer av humla.

Jeg tørrhumlet en IPA nylig med 60 gram cascade på 25 iiter. Tenkte det ville bli fantastisk god aroma, men jeg endte opp med knapt noe aroma i det heile tatt. Hvorfor? Fordi jeg tørrhumlet i et kjøleskap.

Tilbake
Topp