Tørrhumling av White Sun IPA.

john petter

Fylkesstyre
Hei,
jeg skal tørrhumle et brygg (https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/whitesun.pdf) og lurer litt på tørrhumlingen.

I oppskriften angis det at man kan velge mellom amerikansk eller belgisk gjæring:
Belgisk: 14-21 dager på 21-24°C Amerikansk: 10-14 dager på 19°C
Jeg har valgt belgisk og brukte WLP400.
Tørrhumling skal i følge oppskriften skje etter 5 dager. Dvs. i dag.

Mitt spørsmål er om det gjelder også for belgisk gjær med en uke lenger gjæringstid?
Vil det ha noe å si om humlen ligger en uke ekstra, eller er ikke det noe å bry seg om?
(Faktisk gjæringstid vet jeg ikke ennå da jeg ikke har begynt å måle SG.)

Ærbødigst hilsen John Petter.

Hei,
jeg skal tørrhumle et brygg (https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/whitesun.pdf) og lurer litt på tørrhumlingen.

I oppskriften angis det at man kan velge mellom amerikansk eller belgisk gjæring:
Belgisk: 14-21 dager på 21-24°C Amerikansk: 10-14 dager på 19°C
Jeg har valgt belgisk og brukte WLP400.
Tørrhumling skal i følge oppskriften skje etter 5 dager. Dvs. i dag.

Mitt spørsmål er om det gjelder også for belgisk gjær med en uke lenger gjæringstid?
Vil det ha noe å si om humlen ligger en uke ekstra, eller er ikke det noe å bry seg om?
(Faktisk gjæringstid vet jeg ikke ennå da jeg ikke har begynt å måle SG.)

Ærbødigst hilsen John Petter.
Jeg ville trodd humla skulle ligge i brygget i fem dager, og tilsettes etter at gjæringa var ferdig.

Sannsynligvis etter den gamle måten å tenke på tørrhumling da humla skulle i«etter stormgjæring». Ta det fire-fem dager før du flasker.

Ok. Hvordan regner jeg ut det da.....? Aner jo ikke hvordan dette brygget vil gjære ut.
Får vente en halv uke og hive oppi, så blir det som det blir.

Takk for svar!

Kan du ikke bare la det gjære seg ferdig, hive oppi humla, vente fire, fem dager og så flaske?

Jo, forsåvidt...
Regner med det er forskjellige meninger om dette også som det er om så mangt her på forumet. Har lest en del interessante tråder, utrolig lærerikt! :)

Tilbake
Topp