Tørrhumling med pellets?

Om du tørrhumler i gjæringskaret er pellets topp, men om du skal tørrhumle i serveringsfatet bør du bruke blomst i humlepose for å unngå tette rør og ventiler.
 
Men dersom du skal gjenbruke gjæren bør du kanskje tenke over om du skal ha ølet over i et sekundærkar før du har i humla.
 
Jeg flasket nettopp en IPA som har vært tørrhumla i 7 dager nå. Det er første gang jeg tørrhumler.

Jeg ble overrasket over hvor mye humle som fortsatt fløt ved overflaten. På grunn av dette, og at humla som lå på bunn var litt ustabil så kom det en del humlepartikler oppi kanskje 25% av flaskene. Hva er problemet ved å få humlerester i flaskene? Påvirker det bitterhet? Smak? Andre ting?
 
Er vel noen som mener det kan gi gressmak, men jeg har personlig ikke erfaring med det så skal ikke si noe sikkert.
 
Kenneth N skrev:
Jeg flasket nettopp en IPA som har vært tørrhumla i 7 dager nå. Det er første gang jeg tørrhumler.

Jeg ble overrasket over hvor mye humle som fortsatt fløt ved overflaten. På grunn av dette, og at humla som lå på bunn var litt ustabil så kom det en del humlepartikler oppi kanskje 25% av flaskene. Hva er problemet ved å få humlerester i flaskene? Påvirker det bitterhet? Smak? Andre ting?

Humlerester i brygget er kun ett kvalitetstempel ;)
 
Jeg er ofte glad i humle og har enda ikke merket noe ugreit med litt humlesedimenter i flaska. Synker som regel til bunns. Hadde noen flasker der jeg med vilje fikk med ekstra mye humle. Kunne ikke kjenne noen forskjell.

Når det kommer til IBU har jeg litt info. Fikk IBU-testet en IPA jeg hadde laget i en lab. Innholdet i flasken ble delt i 3. Den første tredjedelen av toppen av flaska, den andre var midten der litt sedimenter kom med mens den siste var slutten der flaska ble rotert og noe mer sedimenter kom med. Under er IBU-målingene:

Sample 1: 86.1 IBUs
Sample 2: 90.2 IBUs
Sample 3: 130.8 IBUs

Som du kan se er det en del mer IBU i slutten der det kom med mer sedimenter uten at dette påvirket resten av ølet.

Så ta det helt med ro, ølet ditt blir nok knall :)
 
Om du ikke får med humlerester, har du bare brukt for lite humle. Men slapp av, det faller for det meste til bunns, og gir ingen gressmak.
 
Tørrhumlet rett i gjæringskaret idag med pellets uten humlepose
Men bruker dere å røre om eller bare slenge dem rett i?
 
Bra var akkurat det jeg og gjorde
Sikkert ikke no big deal, men alltid lurt
Så hvorfor ikke bruke denne tråden til å spørre
 
Får du humlerester i flaska så vil dette synke under karboneringstiden og feste seg til bunnfallet, gjøre det ikke det vil det nesten garantert bunnfelle når du setter flaska i kjøla.

Slenger du humla rett i karet vil du få en mye bedre utnyttelse av humlen også kontra det å bruke humleposer. Jeg bruker aldri å røre etter at jeg har hatt oppi humlen, ei heller "slenger" jeg dem oppi karet siden jeg prøver så godt jeg kan å unngå oksygen i ølet på dette stadiet.
 
Gjæringskaret mitt er allerede fult av humle fra tidligere humling som nå er felt til bunnen
Humle i flaska er jeg heller ikke bekymret for, den bunnfeller også alltid
 
Ville vært litt bekymret for å introdusere oksygen da... spørs litt hvordan du tenkte å løse det.
 
Tilbake
Topp