Tørrhumling, når eller når ikke

Tørrhumles etter stormgjæring og la den ligge i 3 dager kan det stå i oppskriften.
Men for meg kan det passe å tørrhumle etter 4-8 dager, alt etter som, er det noe i veien for det ?
Hva mener du @Miguel , du kan mere om dette enn meg.
Skal brygge en Elvis før eller i eller det som passer med alt annet i juletida
 
Sist redigert:
Dersom det ikke er viktig å humle under stormgjæring, er det gjenværende tid som du styrer etter. Da kan du i prinsippet humle etter tre uker, og flaske/fate 3 dager etterpå.
 
Men jeg kan ikke skjønne at humle må tilsettes mens det ennå gjærer eller ?
I andre sammenhenger, fx. vinlegging så er det alkoholen som trekker ut "godsakene" og ikke gjæring, samme med parfyme hvor gjæring ikke finnes.
Bare lurte litt, og særlig når det ikke passer med gjæringen men bedre etter og når det skal fates.
 
Dette er to forskjellige prosesser.
Tørrhumle under gjæring fungerer annerledes enn Tørrhumle etter ferdig gjæring.
Enkelte bryggerier kjører i begge fasene
... så du har rett. Det er ikke nødvendig og humle under gjæring :)
 
Tørrhumles etter stormgjæring og la ligge i tre dager høres ut som noen som har mulighet til å dumpe trub tenker jeg først. Og poenget med så tidlig tørrhumling er biotransformasjon. Eller så tapper de etter en uke, funker det og hvis man har gått inn for det. Kan være at det er placebo, men jeg synes øl som har hatt lang kontakttid med humle blir uryddige med mindre man filtrerer hardt.. Antar at det var to doseringer av humle i oppskriften din? Hvis det kun var en så ville jeg tørrhumlet 4-5 dager før tapping og gitt beng i det å tørrhumle etter stormgjæring.
 
Men jeg kan ikke skjønne at humle må tilsettes mens det ennå gjærer eller ?
I andre sammenhenger, fx. vinlegging så er det alkoholen som trekker ut "godsakene" og ikke gjæring, samme med parfyme hvor gjæring ikke finnes.
Bare lurte litt, og særlig når det ikke passer med gjæringen men bedre etter og når det skal fates.

En beersmith-podcast med Stan Hieronymus som svarer på det du lurer på: Hop Oils in Beer Brewing with Stan Hieronymus - BeerSmith Podcast #152 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™
 
Tørrhumles etter stormgjæring og la ligge i tre dager høres ut som noen som har mulighet til å dumpe trub tenker jeg først. Og poenget med så tidlig tørrhumling er biotransformasjon. Eller så tapper de etter en uke, funker det og hvis man har gått inn for det. Kan være at det er placebo, men jeg synes øl som har hatt lang kontakttid med humle blir uryddige med mindre man filtrerer hardt.. Antar at det var to doseringer av humle i oppskriften din? Hvis det kun var en så ville jeg tørrhumlet 4-5 dager før tapping og gitt beng i det å tørrhumle etter stormgjæring.

dette ølet skal brygges snarest innimellom julereier
American IPA Recipe - Clone Of Brewdog - Elvis Juice | Brewgr
 
Tilbake
Topp