Tørrhumling - Nelson eller Cascade, eller begge?

AudunWS

Dommer
Har et brygg stående som er klart for tørrhumling. Det inneholder bl.a både Cascade og Nelson. Når jeg skal tørrhumle kan jeg ta litt av begge eller prøve meg med bare en av de? Har to dunker så jeg har mulighet til å lage to forskjellige profiler på de

Hvor mye er det "normalt" å tørrhumle med på 20 liter? Det er en Pale Ale, så den skal ikke ha ei bøtte med humle.

Jeg laget en AIPA som ligger til modning nå.
Den er humlet med chinook, simcoe og amarillo.
Den har jeg tørrhumlet med 50 g amarillo og 50 g Nelson..
Dette i en batch på 20 liter..
Den smaker og lukter fantastisk!, Kjør på.

AudunWS skrev:
Har et brygg stående som er klart for tørrhumling. Det inneholder bl.a både Cascade og Nelson. Når jeg skal tørrhumle kan jeg ta litt av begge eller prøve meg med bare en av de? Har to dunker så jeg har mulighet til å lage to forskjellige profiler på de

Nelson og cascade er en veldig fin kombinasjon. Jeg bruker begge som tørrhumle når jeg lager min standard IPA/APA.

Nelson har mer sødme i aromaen enn Cascade, og Cascade mer syrlighet/grapefrukt. Om du vil ha to ulike humleprofiler, kan du justere etter det. Rundt 50 gram for 20 liter er en grei mengde for en APA.

Flaska min første Nelson single hop APA i går, blir spennande. Tenker allereie no at eg neste gong vil supplere med friskare / meir syrleg humle a la Cascade / Columbus. Men usikker på blandingsforholdet sidan Nelson har litt meir nøytral tilstedeværelse. Vil dei av dykk som har erfaring seie om t.d 60 % Nelson og 40 % Cas / Col kan vere noko å sikte seg inn på?

Et sted rundt like blanding fungerer bra. Skal en av humlene dominere, tror jeg det ville være en fordel med mest cascade, men det blir nok mest avgjørende hva man selv liker.

Er ikke 50 gram humle for 20 liter i overkant mye? Skal brygge IPA idag med Amarillo/Nelson Sauvin. Tenker å tørrhumle med enten Amarillo eller Nelson Sauvin, eller begge. Men 50 gram?

Tilbake
Topp