Tørrhumling og bakterier

Har planlagt å tørrhumle for første gang.
Hvordan behandler dere humleposen og humlen før den tilsettes i gjæringstanken?
Vil jo helst ikke ende opp med bakterier eller villgjær i tanken...,


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Slenger pelletsen rett i karet. Ferdig butikk.

Enig - men ikke spesielt ryddig butikk. Så jeg knytter en (godt kokt, kok hyssingen også) humlepose rundt enden av slangen når jeg tapper over i omstikningskaret før flasking. Humleguff i tappestaven funker dårlig.
 
Humlen har antiseptiske egenskaper, så det er greit å hive humlen rett i karet som de sier over her.
 
Slenger meg på. Brygget nettopp en batch. I bruksansvisning står det at det skal tørrhumles etter 7 dager.
"Pose 4 ( 2 poser)" vil det si at jeg skal dele innholdet i pose 4 i 2 poser? Var kun 1 stk pose i pakken. Er også usikker på om å bruke humlepose, eller uten..
 
Var kun 1 pose merket som nr 4. Skal være totalt 187g med 3 forskjellige humler. Får veie det imorgen å se om det stemmer

Aha. Med litt teskje så er jeg med. Vei i morgen, mangler det så kan du ringe på mandag og høre om du kan komme ned og få det som mangler. Bor du langt unna kan du sikkert droppe den posen for litt mindre ooomph, eller bare supplere hvis du har noe lignende selv.
 
M
Aha. Med litt teskje så er jeg med. Vei i morgen, mangler det så kan du ringe på mandag og høre om du kan komme ned og få det som mangler. Bor du langt unna kan du sikkert droppe den posen for litt mindre ooomph, eller bare supplere hvis du har noe lignende selv.

Målte pose 4 til 197g, så da regner jeg med de ikke har oppdatert oppskriften etter å ha forandret antall humleposer.
 
Tilbake
Topp