Tørrhumling og flasking

Brygget et ølsett med 7 Fjell Republikken pale ale på fredag. Oppskriften sier tørrhumling etter en uke for så flasking uken etter. Har gjort dette før med god hell.

Denne gangen har jeg fått et lite dilemma. Jeg må reise på jobb en uke før planlagt og blir vekke tre uker....

Hvis jeg tørrhumler på fredag så må jeg flaske på mandag. Da har øllet stått til gjæring i ti dager. Det kan gå bra, evt det blir veldig spennende om det blir potensielle bomber...

Å tørrhumle på fredag og så vente i ca fire uker før flasking blir vel neppe en suksess...?

Siste alternativet jeg tenker og som kanskje er det som er å anbefale er å la være å tørrhumle nå, la øllet stå i gjæringskaret til jeg kommer hjem for så å tørrhumle og vente en uke før flasking.

Noen som har noen tanker om hva som er å anbefale eller har andre forslag om hva som bør gjøres?
 
Jeg antar du har brukt US-05 på denne, alt. WLP001. Om du har pitchet rikelig med gjær, tilført nok oksygen og hatt kontroll på gjæringstemperatur skal det gå helt fint å gjære ut en slik øl på 10 dager. Er man usikker hadde jeg gått for å tørrhumle når jeg kom hjem og flasket en uke etter. Jeg har aldri latt ølet stå så lenge på gjærkaken, men vil anta det går fint. Det jeg er sikker på er i hvert fall at jeg ikke ville tørrhumlet og flasket fire uker etter.
 
Jeg antar du har brukt US-05 på denne, alt. WLP001. Om du har pitchet rikelig med gjær, tilført nok oksygen og hatt kontroll på gjæringstemperatur skal det gå helt fint å gjære ut en slik øl på 10 dager. Er man usikker hadde jeg gått for å tørrhumle når jeg kom hjem og flasket en uke etter. Jeg har aldri latt ølet stå så lenge på gjærkaken, men vil anta det går fint. Det jeg er sikker på er i hvert fall at jeg ikke ville tørrhumlet og flasket fire uker etter.

Har brukt US-05 og gjæret på 18 grader nå første uken. Tenker å skru opp temperatur til 21-22 grader de siste 3-4 dagene. Tenker det skal gå bra. Takk for tips.
 
Tilbake
Topp