Tørrhumling og ny stormgjæring?

hei. Mitt første innlegg her på dette utrolig lærerike forumet.
Jeg har søkt litt men ikke klart å finne eksakte beskrivelser av det jeg lurer på.
Kort fortalt.
Har en IPA til gjæring med us-05. Etter 5 dager, når stormgjæringen tilsynelatende var over (krausen la seg og temp på veg ned), økte jeg tempen med en grad ( til 18 grader) og hadde 2g/l hver av 3 typer humle i gjæringskaret. Det var litt bobler på toppen, men jeg antok at stormgjæringen var over.
2 dager senere (i dag) ser det ut som en ny stormgjæring på toppen av vørteren. Kan humlen (evt litt røring ved tilsetting) ha aktivert gjæren igjen eller snakker vi infeksjon?
Målte ikke SG før jeg humlet, da jeg ikke kan tappe fra bunn....
 
Med vintyv trenger du ikke tappe fra bunn.
Det du ser er bare et resultat av at du tørrhumlet og økte temp, det skyldes ikke gjæren.
 
Om du ikke hadde en masse aktivitet i gjæringslåsen så spiller det ingen rolle. Bare bra med litt aktivitet slik at oksygen som kom inn under tørrhumling ble fortrengt. Av nyskjerrighet, hvorfor rørte du rundt?
 
Det høres bra ut. Rørte ikke direkte rundt i karet, kanskje litt feil formulert.
Prøvde bare forsiktig å fordele humlen utover overflaten så det ikke skulle ligge i en stor klump, og bare noe av humlen var i kontakt med vørteren. Har fått litt lite aroma tidligere ved tørrhumling, og tenkte kanskje det var grunnen...
Så i dag at den nå har gjæret fra 1061 til 1016, så det går vel riktig for seg.
Takk for tilbakemelding.
 
Tilbake
Topp