Tørrhumling rett i corneliusfatet - dårlig ide?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
20150325_213203.jpg

Tappet fem fat med ESB og etter smaking syntes jeg den var litt tam ... Fikk en ide om å åpne lokket og slippe 10 gram EKG pellets i dette ene fatet. Når jeg skulle tappe meg en øl nå, så gikk det selvfølgelig (?) tett. Brukte tjuvtrikset om å gi en boost gass inn gjennom øl-ut-ventilen. Da åpnet det seg, men tettet seg igjen før jeg fikk fyllt noe særlig i glasset.

Mente å ha lest en plass at man kunne gjøre dette for å få ekstra fin aroma. Og det ble det. Men det hjelper jo lite dersom det ikke er mulig å tappe seg en øl uten å bruke halve kvelden og samtid få grønnsakssuppe i glasset.

Noen erfaringer?

Ølet står på 10 grader. Kanskje blåse gass inn, sette det kjøligere og håpe at humlen bunnfeller?
 
De fleste som tørrhumler på fat bruker humlepose virker det som.

Selv kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det går tett.
 
Jeg har (på Bryggselv) kjøpt en beholder med finmasket stålnett til dette bruket. Den funker greit. Ølet blir litt grumsete rett etter bruk, men får en meget frisk og fin smak. Et annet poeng er at en gjerne ønsker å fjerne humlen etter noen dager for å unngå gressmak. Til det kan en tynn sene som er knyttet til humlebeholderen brukes
 
Da er det vel bare å sette dette på tabbekvoten. Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Nå får jeg lært meg å kjenne igjen den gressmaken!

Fatter ikke hva jeg tenkte på ... :(

Takk for alle svar!
 
Kan tenke meg det er morro å få øl ut av det fatet ja. Jeg fikk konstant tett stigerør fordi det kom med litt tørrhumle fra gjæringsfatet. Du har tatt det ett steg videre:)

Løsningen for meg ble å sette fatet i kjøleskap et par dager, og bruke hevert for å få det over på et annet fat. Gikk greit det. Merket ikke noe oksydering selv om jeg brukte et par måneder på å tømme fatet.
 
Ørnegård, det skulle gå greit å vente til humlen har sunket til bunns, åpne corneliusen og stikke om med hevert til et kar/fat som er fylt med co2 og etter skylling/rensing/sterilisering fylle tilbake igjen.
Obs så ikke siste post som sa det samme ;)
 
Jeg tilsatte humle i en 1 1/2 liters drikkeflaske. Jeg har en PET kork med Corneliusfat kobling. Fylte opp flasken med øl fra fat og humle til randen og fikk derfor ut all o2. Røret som er på PET korken går bare halveis ned i flaska, så etter at humlen hadde bunnfelt, satt jeg på CO2 og drev den tilbake i Corneliusfatet. Siden dette er et lukket system, gjentok jeg dette daglig i fire dager for å få ut mest mulig humle.
Siste del i flasken ble kastet, men inneholdt da bare rett over en halvliter
 
Gelatin kan få humle til å bunnfelle. Har gjort samme feilen. En plate gelantin, vente et par dager og tappe ut.
 
Gelatin kan få humle til å bunnfelle. Har gjort samme feilen. En plate gelantin, vente et par dager og tappe ut.
Interessant! Men går ikke stigrøret så lang ned at innløpet på dette vil ligge midt i gelatin- og humlesuppen? Og dermed går det tett likevel?

Eller tappet du over i nytt fat med hevert etter at det hadde satt seg?

Og hvordan tilsatte du gelatinen. Løse den opp i litt vann først? Riste fatet etter tilsetting?
 
Stigrøret gikk tett, ja. Så, da var det bare å gjøre som amerikanerene gjør i utenrikspolitikken. Mer kraft! 3-4 bar bar greide å blåse ut den guffa som hadde satt seg fast. Muligens at jeg blåste litt CO2 andre veien først. Gjorde dette også utendørs.
Husker ikke hvordan jeg tilsatte det. Tror jeg gjorde det slik du beskrev. Det ville jeg iallefall gjort idag. :)

Har også gjort akkurat det samme med en growler hvor jeg gjorde samme feilen. Fungerte bra der også.
 
Det skjer stadig vekk med meg også at stigerøret går tett av humlerester som setter seg i poppet-ventilen. Det er ihvertfall lurt å finne ut dette før du anbringer fatet på en sammenkomst, for da kan du gjøre et par ting.
1) Hvis du har anledning til å la fatet stå i ro til du har drukket opp innholdet: Slipp ned trykket litt, spyl CO2 ned i utposten og sett fatet på skrå. Works for me.
2) Slipp ut trykket, skru av utventilen og remonter en utventil uten innmat, dvs. åpent hull. Sett på en hurtigkobling med en liten slangebit. Kjør litt CO2 i fatet og spyl over noen skvetter i "noe" (bøtte/glass/litermål/rett i strupen.... bare fantasien setter grenser her... nå skal du også vite at dette var den geniale idéen jeg kom på i kveld og som jeg skal prøve i morgen.... Legger ut bilder med fregner i morgen...)
 
Du verden, heldigvis stod kjerringa og tok imot! Hvem ante dette?
images


Men jeg mener dog at det var en liten pris å betale. Jeg droppet hurtigkobling med slange og satte bare en ut-nippel uten innmat på fatet før jeg kjørte på med MER ENN NOK kullsyre.
Nå er jeg stolt. Jeg har fikset noe uten duct tape.
Motoroil.JPG
 

Vedlegg

  • IMG_6090.JPG
    IMG_6090.JPG
    136,6 KB · Sett: 45
  • Motoroil.JPG
    Motoroil.JPG
    220,3 KB · Sett: 49
Er dette med humlerester som tetter fat et vanlig problem? Skal sette et brygg i fat for første gang snart og den blir tørrhumlet.
Lurt å stikke om før man fatet ølet?
 
Tilbake
Topp