Tørrhumling

Jeg liker pose. Da slipper man en del grums i ølet men jeg har gjort begge deler tidligere. Er mye smak og behag :)
Hvis man ser på aroma er uten pose det beste da humlen legger seg over et større område.

Smak og behag dette.....som mye annet :)

Flasker/kegger du med en gang tørrhumlingen er ferdig, så har det ikke så mye å si hva du gjør. du vil få et bedre utbytte av humlen dersom du ikke bruker pose, bare.

Men om du ikke har tenkt å flaske/kegge med en gang, så har du fordelen med humplepose, da du lett kan ta den ut av karet når tørrhumlingen er ferdig. Da slipper du å stikke om til et nytt kar.

Jeg liker å bruke pose.Har brukt en gang uten pose,og da jeg skule flaske kom det med rester fra humlen som tette flaskestangen sån att det var et h------.Så nu er det pose som gjeller

Takk for tipsene,prøver pose,da vi skal tørrhumle med 3 humlesorter i vår første IPA.

jeg har prøvd begge deler og foretrekker helt klart pose. det gir mye mindre humlerester. jeg coldcrasher ikke og hver eneste gang jeg tørrhumler uten pose har jeg hatt store problemer med at humlen ikke bunnfeller. med pose fungerer alt helt topp :D

hos meg bunnfaller ikke humlen i det hele tatt og jeg fårsyyykt mye humle med tilhørende usmaker i flaskene. jeg bruker derfor alltid pose når jeg ikke coldcrasher

Når dere tørrhumler med pose, bruker dere noe for å få den til å synke? Trur jeg fikk mindre utbytte enn jeg skulle på siste batch siden posen fløt på toppen, var ganske tørr det som stakk over overflata.

Når dere tørrhumler med pose, bruker dere noe for å få den til å synke? Trur jeg fikk mindre utbytte enn jeg skulle på siste batch siden posen fløt på toppen, var ganske tørr det som stakk over overflata.
Kan eventuelt ha noe tungt i humleposen for å få den til å synke

Klinkekuler er tingen. Greit å finne i ein lekebutikk nær deg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Klinkekuler er forøvrig også en kjekk metode for å toppe opp gjæringsballongen for sekundæring istedet for å bruke vørter eller annet øl.

Kunne vært interessant å legge ca tre liter med klinkekuler i bånn på et tørrhumlet øl..?
Da ville humlen lagt seg ned i laget med kuler, og problemet ville vært mye mindre.. :)

Tilbake
Topp