TØRRHUMLING

Hei! Har litt spørsmål angående tørrhumling, som eg håpa noken kan gje meg svar på!
Korti skal ein hive i humla, og er det berre å opne lokket på gjærdunken, får så å fortsette gjæringa?Eller er det ein anna måte ein skal gjere da på?

Takk for svar på forhånd!

Jeg pleier å hive i humla slik at den får 4-5 dager på seg før den tappes. Åpne lokket og sleng dem nedi.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Vent til stormgjæringen har roet seg, så er det bare å kjøre på med pellets rett i karet.

Vent til stormgjæringen har roet seg, så er det bare å kjøre på med pellets rett i karet.
Har en BrewDog 5AM til gjæring nå på 19 grader som ifølge oppskrift fra Stewart Bowman skal tørrhumles i 5 dager på 14 grader. Hva er poenget med å tørrhumle på lavere temperaturer?

Har en BrewDog 5AM til gjæring nå på 19 grader som ifølge oppskrift fra Stewart Bowman skal tørrhumles i 5 dager på 14 grader. Hva er poenget med å tørrhumle på lavere temperaturer?

Det er litt forskjell i uttrekket av aromastoffer alt etter hvilke temperaturer det gjøres på. Brewdog får det resultatet de ønsker på 14 °C.

Det er litt forskjell i uttrekket av aromastoffer alt etter hvilke temperaturer det gjøres på. Brewdog får det resultatet de ønsker på 14 °C.
Vil du anbefale meg også å tørrhumle på 14 grader, eller kjøre på med tørrhumle på gjæringstemperaturen som nå er oppe i 21 grader.

Du får vel trukket ut de samme aromsstoffene ved 21 som 14c? Eller misforstod jeg innlegget til @Gahr ?

Har enda ikke fått med meg at det er noen oljer som fordamper ved den temperaturen, hvis det er tilfelle.

Men det går iallefall raskere å trekke ut oljer jo høyere temperaturen er.

Hei,
Brewdog har en ganske unik smak på sine øl, som jeg synes virker ganske røff/rå og uslepen. Kan dette ha noe med tørrhumlingen å gjøre, eksempelvis at den går over lengre tid ved 14C (kan nesten smake slik), eller er dette en smak som oppstår i kok? Mosaic som tørrhumling kan vel ikke alene stå for denne smaken, det har i hvert fall ikke noe med simcoe/citra (tørt) å gjøre, så vidt jeg kan kjenne?

A

Sist redigert:
Det kommer nok an på hvilke Brewdog-øl du sikter til. De bruker mange forskjellige humletyper.

Alle de tre typene du nevner kan forøvrig gi et ganske rått preg, særlig Simcoe etter min erfaring.

Det kommer nok an på hvilke Brewdog-øl du sikter til. De bruker mange forskjellige humletyper.

Alle de tre typene du nevner kan forøvrig gi et ganske rått preg, særlig Simcoe etter min erfaring.
I mitt tilfelle var det snakk om Dead Pony Club.

Jeg har tørrhumlet en Skoddehav-variant nå. Er det noe problem at humla ligger som et grøtlag oppå ølet? Burde jeg røre det ned?

Angående Chinook og røft humlepreg: Jeg brukte den i den siste Vestkyst-varianten min, som fikk en bittersmak jeg ikke helt liker; noe harpiks-aktig? Kan det stemme med Chinook?

Da ligger jeg langt unna Chinook fra nå av. Jeg brukte den vel i stedet for Columbus, som jeg har funnet ut at den kan erstatte. Men jeg kan ikke huske at Columbus ga den smaken?

Tilbake
Topp