Tørt øl

Hei!
I går skulle jeg ta en sjekk på et øl som har stått til gjæring en drøy ukes tid. Da jeg åpnet dunken luktet det rå alkohol og brygget smakte tørt som bare fy. En sjekk med hydrometeret viste at det hadde gjæret fra 1.053 til 1.004 (92,1% utgjæring). Jeg hadde oppi en liten klatt gjærnæring under både kokingen (2 g til 20 liter) og en liten klype da jeg lagde gjærstarter (Wyeast 1056), men det virkelig problemet tror jeg ligger i mesken. Her slurvet jeg med kontrollen underveis, og kunne konstatere at temperaturen nok hadde duppet ned fra (det jeg trodde var) 66 til 64  °C, noe som vel burde resultere i at en for stor andel forgjærbart sukker blir trukket ut dersom temperaturen har vært for lav lenge nok. Mulig at jeg ikke hadde rørt nok rundt før jeg sjekket temperaturen underveis. Virker denne forklaring plausibel? Bør jeg i tillegg være mer forsiktig med gjærnæring?
Dette ølet forsvant forresten temmelig raskt ut i havet via det offentlige avløpsnettet :rasende:

jeg har en halv teskje gjærnæring i både starteren og vørter. og gjennomsnitt 65  °C  er helt top for meg.  :)

hva var oppskriften?

Huub skrev:
jeg har en halv teskje gjærnæring i både starteren og vørter. og gjennomsnitt 65  °C  er helt top for meg.  :)

hva var oppskriften?
Hm... Høres ut som hos meg, bare med mer gjærnæring! Oppskriften er uansett sånn:

Bøllete Blondine Blonde Ale
6B-Light Hybrid Beer-Blonde Ale

Recipe Overview
Wort Volume Before Boil:    25.00 l    Wort Volume After Boil:    22.00 l
Volume Transferred:    21.00 l    Water Added To Fermenter:    0.00 l
Volume At Pitching:    21.00 l    Volume Of Finished Beer:    19.00 l
Expected Pre-Boil Gravity:    1.046 SG    Expected OG:    1.052 SG
Expected FG:    1.013 SG    Apparent Attenuation:    74.9 %
Expected ABV:    5.2 %    Expected ABW:    4.1 %
Expected IBU (using Tinseth):    19.0 IBU    Expected Color (using Morey):    4.5 SRM
BU:GU ratio:    0.36    Approx Color: 
Mash Efficiency:    70.0 %     
Boil Duration:    60.0 mins     
Fermentation Temperature:    18 degC     

Fermentables
Ingredient  Amount  %  MCU  When
UK Pale Ale Malt    2.500 kg    47.2 %    2.8    In Mash/Steeped
UK Lager Malt    2.500 kg    47.2 %    2.0    In Mash/Steeped
UK Wheat Malt    0.300 kg    5.7 %    0.2    In Mash/Steeped

Hops
Variety  Alpha  Amount  IBU  Form  When
UK Challenger    5.8 %    23 g    14.4    Bagged Pellet Hops    All Of Boil
UK Golding    4.8 %    18 g    4.7    Bagged Pellet Hops    15 Min From End

Other Ingredients
Ingredient  Amount  When
Irish Moss    10 g    In Boil
Yeast Nutrient    2 g    In Boil

Yeast
Wyeast 1056-American Ale

jeg vet ikke hva skjedde men kanskje var du litt for raskt med å kaste øllen etter en uke primairgjæring? hadde du ikke kunne vente en eller tre uker til, smake, flaske (evt bare en del av øllen). alt for å lære av og kanskje ble det godt øl uansett  :brygging:
noen med mer erfaring må gjerne svare på dine spørsmål  :)

Huub skrev:
jeg vet ikke hva skjedde men kanskje var du litt for raskt med å kaste øllen etter en uke primairgjæring? hadde du ikke kunne vente en eller tre uker til, smake, flaske (evt bare en del av øllen). alt for å lære av og kanskje ble det godt øl uansett 
Ja, du sier noe... Jeg tenkte vel at når ølet ble så tørt, var det lite om kunne skje under lagrinen for å rette opp feilen. Mer tid til primærgjæring ville vel bare gjæret ut mer? Smaken var uansett tynn og harsk av alkohol, pluss et eller annet funky i smaken som jeg ikke kan beskrive som noe annet enn litt innestengt. Bakterier? Ville i så tilfelle være første gang. Bank i bordet!

..tror ellers at jeg må bygge meg en sånn fin isolasjonsboks som jeg har sett at du har, Huub. Har temmelig lik gryte som jeg bruker til mesking, og den ser fryktelig praktisk ut.  ;D

JørnP skrev:
..tror ellers at jeg må bygge meg en sånn fin isolasjonsboks som jeg har sett at du har, Huub. Har temmelig lik gryte som jeg bruker til mesking, og den ser fryktelig praktisk ut.  ;D

jeg mesker 90 min. og temperatur faller ikke!  ;D
sist brukte jeg 30 liters gjæringsbutte for å meske i, og den satt jeg i boksen som jeg bygget men dekket av med sovepose for butte var litt for høygt  :skitbra:

Hei.

Vi gjorde et totalt misslykket forsøk på å lage et lettøl. Feil med oechel vekta lurte oss til å tro at det var en del sukker igjen etter skyllinga. Det ble varmet mere skyllevann og skyllet en gang til. Dette ble kokt i egen koker og tillsatt 3 humletilsettinger (pellets). Da feilen ble oppdaget så ble det hele fosskokt på nytt for å redusere vanninnholdet. Ny smak/aroma-humle ble tilsatt. Etter kok var OG fortsatt veldig lav, så 3-4 glass Moss maltekstrakt ble kokt opp og tilsatt. Dette førte ølet opp på nesten 50 i OG, så tanken på lettøl var vel satt litt til side  ;D

Moss maltekstrakt har veldig lav utgjæring, så en pose med gjærenzymer ble tilsatt og det hele satt til gjæring på ei pilsgjær (mener det var danish lager oppbygd av restene av gjæra til hovedbrygget). Etter 4 uker var OG på 1002-3  :eek: Enzymene hadde virkelig gjort jobben sin.

Ølet ble tappet på flasker og satt bort 2-3 måneder. Da var det et helt greit øl, litt bittert og tørt, men godt drikkende. Har fortsatt 2 flasker som jeg har spart i over 1 år for å teste hvordan det smaker.

Jeg ville aldri kastet et øl fra primærgjæring. Selv om FG havner et stykke unna det som øltypen tillater kan det fortsatt bli godt øl av det. Det vil sikkert ikke score høyt i en konkuranse, men hva gjør vel det så lenge det smaker godt?

Vi har blitt lurt mange ganger med merkelige lukter og smaker, og har vært overbevist om at ølet har vært ødelagt, men etter en tids lagring så smaker det helt annerledes. Det står fortsatt "ødelagt?" på flere gjæringslokk etter å ha testet ølet under primærgjæring, men så langt er ingen brygg blitt dodraugmat (og vi har sluttet å trekke forhastede konklusjoner)  :biersmile:

Skal en del til å gjære så langt ned ja, men smaken på øllet endrer seg drastisk fra gjæringskar til serverings enhet. "Grønnøl" som det heter kan ofte smake litt surt og kjipt. Har noen ganger revet meg i håret av forrargelse når jeg smaker på øl fra gjæringskar. Som du sier, tørt og syrlig. To dager med litt kullsyre i kjøleskap gjør underverker.
Ta deg tid til fating mm. det flyter store kladder med pels på øllet ditt. :)

Jeg tror det er to ting som bør sjekkes opp, kalibrering av oechslevekta (men skal vel litt til at det viser så feil) og først og fremst muligheten for at du har fått villgjær i vørteren.

Du har avdekket at utgjæringen var på 92%, mens Wyeast 1056 oppgis å ligge rundt 73-77%.
Mesking og gjærnæring vil ikke gi slike store utslag.

Foreslår fellesinnkjøp av presisjonshydrometere. De koster litt mer men er værd pengene. Skal se nærmere på saken.

Jeg mesket årtets juleøl over natten som et eksperiment. Startet mesk kl 01:10 på 66°C, sluttet å meske kl. 09:30 neste morgen på 56.9°C. :eek: Det ble mesket i kjøleboks med ulteppe rundt.
Ølet gjæret fra 1.067 til 1.008 som blir 87.4% attenuation. Jeg brukte 2 pakker Saflager W-34/70. Ølet står til lagring -  tror det blir bra men det blir nok tørrere og mye sterkere enn jeg ville ha det.  :nosmile:

Jeg har mesket mange øl på 64°C uten at de ble spesielt tørre...

Som Lars sier, bør du sjekke oechslevekten, og også termometeret. Du kan godt ha mesket ved en langt lavere temperatur enn det du har avlest.

Men hvis oechslevekten ikke er synderen, har jeg egentlig mer tro på en infeksjon.

Lars skrev:
Jeg tror det er to ting som bør sjekkes opp, kalibrering av oechslevekta (men skal vel litt til at det viser så feil) og først og fremst muligheten for at du har fått villgjær i vørteren.

Du har avdekket at utgjæringen var på 92%, mens Wyeast 1056 oppgis å ligge rundt 73-77%.
Mesking og gjærnæring vil ikke gi slike store utslag.
Villgjær høres ut som en logisk forklaring. Nå er det ikke sikkert at jeg har utstyr av laboratoriekvalitet, men det later til å ha fungert godt og forutsigbart tidligere. Har truffet verdier og fått et resultat omtrent som forventet. Det at mesketemperaturen sank, var nok mest slurv. Hydrometeret ligger også rett på 1.000 når det står i rent vann. Har også justert for temperatur i målingene. Når jeg etterhvert heller mot villgjær, henger det sammen med to ting
1) det lot fremdeles til å være gjæring selv ved utgjæring til 1.004
2) det var en ubestemmelig smak på ølet i tillegg til at det var lett syrlig

Likevel burde jeg nok, i eh... vitenskapens navn, eller noe, prøvd å tappe noe på flasker for å se hvordan det utviklet seg.

Både symptomer og smak høres mistenkelig likt min Mild fra tidligere i sommer. Jeg har for min del konkludert med Lactobacillus, altså melkesyrebakterier.

Dag skrev:
Både symptomer og smak høres mistenkelig likt min Mild fra tidligere i sommer. Jeg har for min del konkludert med Lactobacillus, altså melkesyrebakterier.
Ja, da tror jeg jammen at konklusjonen blir infeksjon. Jeg skylder på gjærstarteren og skriver meg selv bak øret at hygienen skal bli eskalere til omtrent paranoid ( >:D) også på dette leddet. Resten av prosessen min har vært temmelig hygienisk, tror jeg. Takk for alle gode innspill!

Tilbake
Topp