Fordeler med boks sammenlignet med flasker

Det er vistnok i skjøtet problemet sitter. Selv om boksen virker tilsynelatende tett kan den slippe inn mye oksygen. Så jeg ville ikke følt meg helt sikker
 
Bokser har uten tvil bedre holdbarhet enn glass. Jeg gikk fra Beergun 2.0 til Duofiller og BenchMK.
NEIPA'ene mine holder seg mye lenger på boks enn på flaske.

Jeg har sammenlignet NEIPA på flaske vs. fat flere ganger og jeg kan ikke se eller oppleve noen annen forskjell på smak eller friskhet over flere måneder. Jeg har der i mot opplevd å få tilsent flere bokser som har vært sørgelig oksidert
Dette blir selvfølgelig personlig erfaring
 
Det er vistnok i skjøtet problemet sitter. Selv om boksen virker tilsynelatende tett kan den slippe inn mye oksygen. Så jeg ville ikke følt meg helt sikker
Her skjønner jeg ikke fysikken. Hvordan kan en forseglet boks med øl, på la oss si 1bar(?), slippe inn oksygen i skjøten uten at boksen mister alt trykket? Jeg skjønner ikke hvordan noe kan trenge inn mot trykket?
 
Her skjønner jeg ikke fysikken. Hvordan kan en forseglet boks med øl, på la oss si 1bar(?), slippe inn oksygen i skjøten uten at boksen mister alt trykket? Jeg skjønner ikke hvordan noe kan trenge inn mot trykket?

Nei det er et godt spørsmål, men hvis den ikke er helt tett vil den også miste trykk etterhvert
og det vil altid være diffusjon begge veier selvom trykket og diffusjonen er sterkere andre veien

Denne kan være verd å høre på https://beersmith.com/blog/2023/12/...er-with-colin-kaminski-beersmith-podcast-293/
 
Sist redigert:
Nei det er et godt spørsmål, men hvis den ikke er helt tett vil den også miste trykk etterhvert
og det vil altid være diffusjon begge veier selvom trykket og diffusjonen er sterkere andre veien
Høres ut som ei dårlig boksmaskin. Jeg har hatt øl på boks som har stått vel 18 måneder nå og som ikke var noe å utsette på. Engelsk Bitter det, og har hatt IPA på rundt året som har vært friske og fine, godt med kullsyre og hard boks når jeg klemmer på boksen.
 
Jeg har aldri opplevd bokser som har vært helt flate altså, det var bare teoretisering
Alle flasker og bokser vil tilslutt ende opp uten trykk
 
Fikk tatt en liten test, fant en boks fra 2019 fylt med beergun den gangen. Jeg vil si at det er ikke mye forskjell på hverken smak eller aroma, og ihvertfall ikke oksidert og samme farge. Positivt overrasket at en kan lagre over tid uten at det går utover kvalitet. Det skal sies at den har stått kjølig hele tiden. Neste ut er en flaske juleøl fra 2017 tappet på samme måte, spennende å se om den er like godt bevart.
 

Vedlegg

  • IMG_20240413_155841.jpg
    IMG_20240413_155841.jpg
    261,8 KB · Sett: 16
Da ble det juleøl fra 2016, kun lykke:) bedre nå enn ved jul 2016, kan ikke si annet en at boks, flaske er et godt valg for oppbevaring, begge eksemplene var karbonert med Co2.
Har ingen fat med så gammelt øl så det gjenstår å teste. Men har en cider som har stått 962 dager på fat. Må sjekkes,,
 

Vedlegg

  • IMG_20240413_162814.jpg
    IMG_20240413_162814.jpg
    227,9 KB · Sett: 16
Er det noen med pluss abonnement som kan summere opp hovedpunktene i artikkelen?
Plastliningen inni boksen avgir BPA over tid. Bisfenol A har føtt økt fokus den siste tida etter at grenseverdien for opptak i kroppen ble senket ned til 0.2 nanogram pr kilo kroppsvekt. Ølboksene er jo da naturligvis et fokus, mens alt annet som er laget av plast og glassfiber gjelder å bygge eller produsere så mye som mulig av (ja, jeg tenker på vindkrafta).
 
Plastliningen inni boksen avgir BPA over tid. Bisfenol A har føtt økt fokus den siste tida etter at grenseverdien for opptak i kroppen ble senket ned til 0.2 nanogram pr kilo kroppsvekt. Ølboksene er jo da naturligvis et fokus, mens alt annet som er laget av plast og glassfiber gjelder å bygge eller produsere så mye som mulig av (ja, jeg tenker på vindkrafta).
Ok, så hovedfokus var mtp kreft? BPAer er også assosiert med andre diagnoser/tilstander som f.eks ADHD. F.eks meg og mine jevnaldrende på +/- 40 ble utsatt for et høyt inntak av BPAer gjennom tåteflasker og lignende som babyer.

BPAer er tilsetningsstoffer for å myke opp plasten, plastmyknere, det er derfor ikke samme problemstilling med hardplastflasker.

…Eller vindmøller for den saks skyld og strøm må vi ha.
 
Ok, så hovedfokus var mtp kreft? BPAer er også assosiert med andre diagnoser/tilstander som f.eks ADHD. F.eks meg og mine jevnaldrende på +/- 40 ble utsatt for et høyt inntak av BPAer gjennom tåteflasker og lignende som babyer.

BPAer er tilsetningsstoffer for å myke opp plasten, plastmyknere, det er derfor ikke samme problemstilling med hardplastflasker.

…Eller vindmøller for den saks skyld og strøm må vi ha.
Vet ikke, det er vel helst et fokus for barna til den yngste generasjonen nå. For oss voksne er vel skadene skjedd allerede.

Kraft kan produseres på andre måter enn å rasere kysten, fiskebankene og fjellområdene med glassfiberturbiner som forurenser drikkevann og dyrelivet. Dette med vindkraft er en naturkatastrofe som folk ikke kommer til å se før skadene har skjedd. I første omgang kan man heller oppgradere turbiner i gamle eksisterende vannkraftverk og hente 30-40% mer. Turbinen her på Hareid er hundre år gammal... Så er utvilsomt kjernekraft den eneste kraftkilden som har nok tetthet til at hvermansen skal lade bilene sine med 300kW..
 
Tilbake
Topp