Tree House Brewing King Julius klone

har kun lest å hørt om treehouse, så har ingenting å sammenligne med.. har ikke fått smakt på øle på over en uke, er på jobb i nordsjøen, så det står på fat hjemme
 
Fått testet igjen og igjen :) godt fornøyd med den. Men tror jeg kommer til å droppe Vermont yeast og hopback neste gang..
 
Ja, første prøve var litt grumsete.. men har gått seg utrulig bra til.. skal gi den et forsøk til snart, med litt modifiseringer muligens
 
Her er min versjon:
2.5kg pale malt
2.5kg maris otter
1kg flaket hvete
1kg hvetemalt
150g melanodin
200g carapils

25g simcoe fwh
35g amarillo @5min
35g centennial @5min
40g amarillo @wp 80*c 30min
40g simcoe @wp 80*c 30min
40g centennial @wp 80*c 30min
Kjørte i tillegg 25g av hver humle i hopback

20g amarillo 10 dager
20g simcoe 10 dager
20g centennial 10 dager

40g amarillo 5 dager
40g simcoe 5 dager
40g centennial 5 dager

The yeast bay Vermont
Pitch på 17, stige til 19.
4dager på 19, første tørrhumling
Så økte jeg temp opp til 22 utover gjæringen.

Da er det på tide med noen dumme spørsmål fra meg på denne til herr @Botnen:
Havre i steden for hvete i oppskriften over, ikke sant, ikke begge deler?

Hva mener du med at du "Kjørte i tillegg 25g av hver humle i hopback"? Altså jeg trodde at foreksempel Blichmann Hop Rocket var en Hopback?

Videre sier du "Men tror jeg kommer til å droppe Vermont yeast og hopback neste gang.. "? Så da vil du droppe å bruke hopbacken det, og bare kaste det i gryta/karet slik jeg pleier å gjøre? Betyr det at en justerer oppskriftens humletilsetning?

Når det gjelder gjæren og bytte av denne snakker vi da eventuelt WLP007 Dry English Ale som et alternativ?
Mange spørsmål fra en søkende ekornskurk...
 
Hei! Flaket havre, å ikke flaket hvete Jeg kjølte til 80*c tilsatte wp humle å "filtrerte" gjennom hopback (hop rocket). tettet hele hop rocketen, det var vel grunnen til at jeg ikke har brukt hopback noe særlig siden ;)

Ang. Gjæren så hadde jeg personlig byttet til wyeast 1318.. men det er jo smak å behag..
de som smakte denne versjonen med Vermont yeast foretrakk den forann en annen NEIPA jeg hadde med 1318. Jeg foretrakk den med 1318.. samme maltbase, men annen humle.
Har brukt mye Vermont yeast siden jeg begynte å brygge, så mulig jeg har blitt lei. Å uansett vil jo jeg påstå at gjæren spiller annen fiolin i en NEIPA :)
 
Leste nettopp noe artig her: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=623221

S-04, T-58 og WB-06. Lykke til med å klone noe fra Treehouse :p

Hehehe, jaja. Så langt kan jeg ikke påstå jeg har truffet spot on på mitt forsøk, men var godt fornøyd med resultatet likevel. Får forsøke få tak i neste gang jeg er over dammen så jeg kan paralellteste. Det kunne vært spennende. Desverre ser det ut til at det blir en stund til :( .
 
Har ikke prøvd å klone treehouse på en stund, men har lest endel. men sist jeg brygga, brygga jeg en neipa som jeg valgte å kalle Ron Mexico (pga humla). Da jeg skulle pitche wlp066 i den, så fikk jeg et innfall å hentet frem en pakke WB-06, å pitchet 2g atmed wlp066. Skal på ingen måte påstå at jeg har truffet helt på treehouse , men er absolutt i samme himmelretning (ikke rett vest) . Tror jeg skal fortsette å prøve meg litt frem med dette, men er kansje en umulighet å treffe 100% uten mikroskop å annet.
 
Tilbake
Topp