Treg oppvarming BB 30 v3

På siste brygg brukte jeg lang tid på å varme opp generelt under brygginga, og slet med å holde skikkelig kok. Prøver nå en test med 5liter vann, og har nå brukt 19 minutter på å varme opp vannet fra 14 til 56 grader. Er ikke dette usedvanlig treigt? Kan det være et varmeelement som er gåent?
 

Amarillo

Norbrygg-medlem
Det kan også være temperatursikringen som det er noe feil med og kobler ut for tidlig.
Du kan prøve å ta av ledningene og koble dem sammen bare for å prøve.
 
Er kun en bryter for å slå på elementene. Mener du termostaten når du sier temperatursikring? Virker som om denne fungerer da det klikker i denne når den når ønsket temperatur. Vises da at elementet/ene slår seg av med lysene "heating" og "keep warm".
 

Amarillo

Norbrygg-medlem
Mener den runde dingsen med to røde ledninger som er festet til bunnen. Den skal kutte strømmen hvis temperaturen blir for høy.
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Nå kjenner ikke jeg den maskinen men jeg tok utgangspunkt i motstandsverdiene du målte på varmeelementene og med Ohms lov samt ved å forutsette en nettspenning på 230V yter disse elementene hhv 1429 og 961W. Samsvarer jo greit med at elementene er oppgitt til 1500/1000W og da er de iaff i orden.

At det er overtemperatursikringen som slår ut stille jeg meg litt tvilende til siden denne ut fra bildene ser ut til å være av den typen som må resettes manuelt.

Elektronikken på denne er ganske enkel; en elktronisk temostat med en sensor for måling av temperatur og et potensiometer for innstilling av ønsket temperatur. Termostaten styrer ut fra bildene to releer som styrer varmeelementene.

Ut i fra dette sitter jeg igjen med to teorier;

  1. Temperatursensoren har akkumulert så mye møkk og gugge rundt seg at den opplever en høyere temperatur enn det faktisk er i vesken. Dette er ikke et uvanlig fenomen på litt tilårskomne kinakjeler, men siden du beskriver et normalt forløp med kontroll-lampene virker ikke dette sannsynlig.
  2. Elementene får ikke full driftspenning. Deler av driftspenninga kan gå tapt i kontakter, koblinger eller ledningsnett. Et slikt tap vil medføre varmeutvikling, siden det er det eneste den tapte energien kan omdannes til. Eneste suspekte jeg klarer å se ut fra bildene er tegn på varmgang på kretskortet under releene så jeg mistenker at det er der tapet finner sted..
 
Takk for svar! Skal prøve å feilsøke litt mer ila. dagen. Hvis du mistenker at elementene ikke får full spenning er det vel greit å ta ei spenningsmåling over elementene under drift?
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Takk for svar! Skal prøve å feilsøke litt mer ila. dagen. Hvis du mistenker at elementene ikke får full spenning er det vel greit å ta ei spenningsmåling over elementene under drift?
Ja, dersom du er komfortabel med slike målinger så er det det sikreste for å fastslå om det er årsaken. Litt plundrete å måle med vann i kjelen men det går og det vil også redusere faren for å brenne elementene..
 

Amarillo

Norbrygg-medlem
At det er overtemperatursikringen som slår ut stille jeg meg litt tvilende til siden denne ut fra bildene ser ut til å være av den typen som må resettes manuelt.
Det stemmer ikke, den resettes automatisk når temperaturen går ned.

Temperatursensoren har akkumulert så mye møkk og gugge rundt seg at den opplever en høyere temperatur enn det faktisk er i vesken. Dette er ikke et uvanlig fenomen på litt tilårskomne kinakjeler, men siden du beskriver et normalt forløp med kontroll-lampene virker ikke dette sannsynlig.
Veldig lite sannsynlig ettersom kjelen øker temperaturen til riktig nivå, det tar bare lenger tid enn normalt, så sensoren og termostaten virker.

Elementene får ikke full driftspenning. Deler av driftspenninga kan gå tapt i kontakter, koblinger eller ledningsnett. Et slikt tap vil medføre varmeutvikling, siden det er det eneste den tapte energien kan omdannes til. Eneste suspekte jeg klarer å se ut fra bildene er tegn på varmgang på kretskortet under releene så jeg mistenker at det er der tapet finner sted..

Det er mulig at spenningen er lav, men jeg kan ikke se noe tegn til at det har vært noe varmgang på kretskortet og loddepunktene ser solide ut. Det kan være at et av elementene har tatt kvelden, eller at det er noe feil med effektstyringa. Kan jo måle motstanden på den, skal vel være rundt 0 ohm når den står på 100%.
 
Effektstyringa var grei fant jeg ut etter motstandsmåling. Det største elementet derimot får ikke spenning under en kjapp test..
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Det stemmer ikke, den resettes automatisk når temperaturen går ned.


Veldig lite sannsynlig ettersom kjelen øker temperaturen til riktig nivå, det tar bare lenger tid enn normalt, så sensoren og termostaten virker.



Det er mulig at spenningen er lav, men jeg kan ikke se noe tegn til at det har vært noe varmgang på kretskortet og loddepunktene ser solide ut. Det kan være at et av elementene har tatt kvelden, eller at det er noe feil med effektstyringa. Kan jo måle motstanden på den, skal vel være rundt 0 ohm når den står på

Effektstyringa var grei fant jeg ut etter motstandsmåling. Det største elementet derimot får ikke spenning under en kjapp test..
Da er det sannsynligvis releet som kobler det inn som er synderen..
 
Har kommet frem til at det mest sannsynelig må være et av de 2 reléene på kretskortet som er kaput. Pga at elementene er koblet i lask etter Ssr reléet. Og den andre fasen kommer i hver sin kabel ifra kretskortet. Målte forøvrig 206 ohm over begge reléene.

Enig med denne konklusjonen?
 

Vedlegg

  • 20210406_205416..jpg
    20210406_205416..jpg
    987,4 KB · Sett: 21
  • 20210406_205555..jpg
    20210406_205555..jpg
    888 KB · Sett: 19
  • 20210406_210316..jpg
    20210406_210316..jpg
    700,3 KB · Sett: 19
  • 20210406_224648.jpg
    20210406_224648.jpg
    95,2 KB · Sett: 19
Sist redigert:

Amarillo

Norbrygg-medlem
Det er egentlig ikke et ssr, men en effektregulator.
Ikke så lett å se i ledningskaoset, men jeg vil tro at det er blå og hvit ledning som brytes i reléet. Målte du 206 ohm mellom dem når reléet er koblet inn?

Brun og blå skal alltid ha spenning når maskinen er på, brun og hvit bare når reléet er koblet inn... hvis jeg tolker kretskort og ledninger riktig.
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Litt vrangt å se i ja, men ser ut som om blå er tilførsel til releene fra regulatoren og hvit er utgangen fra releene som går til elementene.
 
Topp