LarsUlv
Norbrygg-medlem
Jeg har en PT100 sensor som jeg har montert inn i et T-ledd som jeg har hurtigkoblinger på.
Sensoren er vel ganske lik denne. Det er en slik sensor med avtagbar kabel.
Den er koblet mot en Inkbird PID (SESTOS kopi).
Denne "enheten" kan jeg så koble på inline i systemet mitt når jeg brygger.
Jeg bruker den rett etter utkranen på meskekjelen når jeg sirkulerer under mesking. Varmekilde er da en kokeplate under kjelen som styres av PID. Her er det ikke raske temperaturendringer, så PT100 henger fint med. Kontrollmålt mot Thermapen vises temperaturen korrekt.
Men under kjøling av vørter i går, viste PT100 flotte 18 grader celsius. Men faktisk var temp'en 15 grader.
Det jeg lurer på er om all massen i T-leddet, hurtigkoblinger og selve PT100 er så stor at den blir "treg" til å oppfatte raske temperaturendringer?
Det KAN jo være at det ikke er High-end hardware de har sendt fra Fjerne Østen
Er det noen som eventuelt har link til "raske" PT100?
Jeg liker å kunne koble fra kabelen, da dette gir lettere renhold osv. Men det kan jo være det er det som er problemet?
Sensoren er vel ganske lik denne. Det er en slik sensor med avtagbar kabel.
Den er koblet mot en Inkbird PID (SESTOS kopi).
Denne "enheten" kan jeg så koble på inline i systemet mitt når jeg brygger.
Jeg bruker den rett etter utkranen på meskekjelen når jeg sirkulerer under mesking. Varmekilde er da en kokeplate under kjelen som styres av PID. Her er det ikke raske temperaturendringer, så PT100 henger fint med. Kontrollmålt mot Thermapen vises temperaturen korrekt.
Men under kjøling av vørter i går, viste PT100 flotte 18 grader celsius. Men faktisk var temp'en 15 grader.
Det jeg lurer på er om all massen i T-leddet, hurtigkoblinger og selve PT100 er så stor at den blir "treg" til å oppfatte raske temperaturendringer?
Det KAN jo være at det ikke er High-end hardware de har sendt fra Fjerne Østen
Er det noen som eventuelt har link til "raske" PT100?
Jeg liker å kunne koble fra kabelen, da dette gir lettere renhold osv. Men det kan jo være det er det som er problemet?