Treg PT100 sensor?

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Jeg har en PT100 sensor som jeg har montert inn i et T-ledd som jeg har hurtigkoblinger på.
Sensoren er vel ganske lik denne. Det er en slik sensor med avtagbar kabel.
Den er koblet mot en Inkbird PID (SESTOS kopi).

Denne "enheten" kan jeg så koble på inline i systemet mitt når jeg brygger.
Jeg bruker den rett etter utkranen på meskekjelen når jeg sirkulerer under mesking. Varmekilde er da en kokeplate under kjelen som styres av PID. Her er det ikke raske temperaturendringer, så PT100 henger fint med. Kontrollmålt mot Thermapen vises temperaturen korrekt.

Men under kjøling av vørter i går, viste PT100 flotte 18 grader celsius. Men faktisk var temp'en 15 grader.

Det jeg lurer på er om all massen i T-leddet, hurtigkoblinger og selve PT100 er så stor at den blir "treg" til å oppfatte raske temperaturendringer?

Det KAN jo være at det ikke er High-end hardware de har sendt fra Fjerne Østen :p

Er det noen som eventuelt har link til "raske" PT100?
Jeg liker å kunne koble fra kabelen, da dette gir lettere renhold osv. Men det kan jo være det er det som er problemet?
 
Hsr du sjekket PTen opp mot Thermapen på 15 grader?
Har du samme avviket så trenger du en PID flere kalibrerings punkt.. eller bare huske avviket..
 
Hsr du sjekket PTen opp mot Thermapen på 15 grader?
Har du samme avviket så trenger du en PID flere kalibrerings punkt.. eller bare huske avviket..
Nei, det har jeg ikke. Jeg har sjekket på 0 grader og 100 grader. Rundt 65 grader er det også samsvar.
Tenkte ikke på at det da kunne være avvik på 15 grader.

Tror du det kan være noe i teorien min om at alt godset rundt PT100 holder på varmen, og at dermed PT100 føleren blir varmet opp av det?
Har en annen PT100 som jeg mener er "raskere", men den er for stor til å monteres i T-leddet (og så har den ikke avtagbar ledning).
 
Sensoren er jo helt ute i enden på proben og væske flow burde kjøle den ned uten problemer..
Hvor måler du med Thermapen i forhold til PTen når du måler 15 grader?

Får selv et avvik på sensor i t stykke i forhold til temp i kjelen.. da har jeg en PT føler som koster over 1000 kr (disse brukes offshore).
 
PT100 viste 18 grader når jeg stoppet kjølingen (sirkulerer mens jeg kjøler for å få whirlpool).
PT100 står da ved innløpet til whirlpool på kjelen.
Vørteren var 15 grader når jeg da målte med Thermapen, målte i kjelen.
Vørteren var også 15 grader når jeg tappet over i gjæringskaret.
 
Enig med blem. En PT100 er aldri treg. Det er PIDen som bestemmer hvor fort dette skal gå. Når du ber den styre noe så regt som ei kokeplate eller et varmeelement i en større vannmengde, vil den være livredd for å overskyte. Derfor vil det gå veldig tregt før den stabiliserer tempen. PID jobber best med HERMS eller RIMS. Her vil PIDen gi små kjappe innpulser fordi den får så rask respons fra disse.
Jeg brukte kokeplate før, og det gikk veldig tregt. Ga meg mer enn nok motivasjon til å lage en liten kjapp HERMS. Har et 3kw varmeelement i HLT. Det går også veldig tregt. Har derfor kuttet hele greia og kjører den manuelt. Stikkontakt inn/stikkontakt ut.
 
Problemet er ikke når jeg bruker PID til å styre stegmesking og lignende. Da fungerer det helt strålende og som forventet. :)

Det var når jeg kjølte ned vørter og brukte PT100 og PID som en ren temperaturmonitorering at problemet "oppstod".
Da var vørteren "mye" kaldere enn det PT100 viste.

Det jeg altså lurer på er om en billig PT100 kan være så dårlig isolert at alt godset den er montert i, vil varme den opp slik at sensoren ikke vil vise den faktiske temperaturen på væsken den skal måle, men litt varmere?

Og det skriver jo TazzaT at er tilfelle selv for dyre PT100 sensorer brukt offshore.

Så for en rask og stor temperaturendring, som en nedkjøling av vørter helst skal være, så bør man kanskje være obs på dette.
 
Men under kjøling av vørter i går, viste PT100 flotte 18 grader celsius. Men faktisk var temp'en 15 grader.

Kor måler du temperaturen med thermapen? Kjøler du tilbake i kjelen eller rett i bøtta ? Er du sikker på at det er thermapen som er korrekt?

PT100 skal vera relativt nøyaktig og er basert på motstandsmåling i ohm og det er relativt lineært i høve til temperatur på en PT100 sensor og om du meiner den viser korrekt på 0C og 100C så er det vel rart om den feiler med 3 grader på 15 C. Går ut frå at det er ein 3-leder PT100 du har og den er også avhengig av at dei 3 ledningane til den er like lang og har lik motstand. Kan kontakten gjera noko frå eller til?
 
Alle andre målinger på vørteren viste 15 grader. Så det var nok det som var korrekt.
Jeg sirkulerer tilbake i kjelen for whirlpool (med en strålende, stillegående pumpe handlet hos hr katla).
Så får vørteren hvile en stund mens jeg rydder litt, før jeg tapper i gjæringskaret.

Jeg har ingen mistanke om at min PT100 faktisk viser feil. Det er en 3-leder og alle ledningene er like lange (og originale).
Som jeg skriver i innlegg #8 over her, så viser sannsynligvis PT100 rett, men alt godset holder det nok varmere en stund.

Hadde PT100 vært montert i kjeleveggen og målt i den store massen av vørter der, og ikke i et t-ledd, vil jeg tippe at avviket hadde vært mye mindre.
Eventuelt at det hadde vært montert i plast i stede for i rustfritt stål.
Men dette er selvfølgelig bare spekulasjoner.

Det finnes sikkert bedre (og dyrere) PT100 element, der sensoren er bedre isolert enn det jeg har? Men TazzaT beskriver jo litt det samme for dyrere PT100 også.
 
Sensoren ligg ideelt i tuppen av thermowellen og jo tynnare vegg det er i røret (altså minst mogleg isolert) - jo raskare vil den gje korrekt temperatur. Eg ville kanskje ha sjekka at tuppen av thermowellen din ikkje er i kontakt med T-leddet. Montering i den utgangen i T-leddet som du kan sjå direkte igjennom er best om den er for lang for å montera i den utgangen som du ser i veggen.

Om du vil sjekka påverknad av godset kan du jo f.eks. la det renna gjennom ei veske du veit temperaturen på og så kan du ha ein varmare våt klut rundt t-leddet eller ein iskald våt klut - for å sjå om det påverkar sensoren?

Når eg ser nærare på biletet av sensoren du har så er jo den thermowellen som går ut frå gjengepartiet ganske tynn og då kan ein spørja seg om sensoren ligg i den tynne thermowellen eller i området ved gjengene?
 
Jeg har tre av de samme pt-100 probene og kan ikke si jeg har merket oe til dette. Kontrollmuligheter med thermapen. Jeg har hatt trøbbel med en pid med det var selve pid'en. Den brukte flere minutter på å lese seg opp til riktig temperatur.

Du sierdu brukte den under kjøling i et t-ledd. Det har ikke samlet seg trub og dritt rundt proben?
 
@katla Jeg skal teste med våte kluter neste gang jeg har bryggeriet framme. Den er montert "den veien som man kan se gjennom", så thermowellen er ikke i kontakt med T-leddet.
Jeg lurer jo også på om dette var så billig at det kanskje ikke var store kvaliteten på den.

@Miguel Jeg tror ikke at det var trub og dritt. Det er akkurat for å unngå det at jeg har en PT100 som er så tynn og liten. Jeg klemmer også hardt til rundt slangen innimellom for å få en "puls" som skyller gjennom slike punkt.
Jeg har en annen PT100 som er mye lengre og med større diameter, den førte til at det plugget seg igjen. Da kjøpte jeg denne.
Jeg skal teste med den PT100 og se om den er raskere.

Men det kan altså være selve PID'en også? jeg får sammenligne litt med de to eller 3 PT100 jeg har liggende.
 
I hvilken vinkel ifht flow står den? Aner ikke hvis det har noe å si men.. greit å forske på alt.
 
Hva slags pid er det? Rex har jo et slags digitalt filter som føkker opp målingene som default.
Ser at det står inkbird. Kan det være noe lignende flterfunksjon?
 
Inkbird er en Sestos kopi slik jeg har forstått det.
Og den funker helt fint normalt sett.

Jeg skal teste diverse tips over her med de 3 PT100 probene jeg har.
Så kommer jeg med en oppdatering senere.

Kjempe kjekt med alle tips, forklaringer og tanker rundt dette så langt. Mye gode innspill.
 
Da har jeg fått testet litt på dette i kveld.
Jeg har tidligere sjekket med PT100 uten mye gods rund (T-ledd og hurtigkoblinger) og da viser den ganske likt til andre temperatur målere (thermapen, glasstermometer o.l)

I kveld sirkulerte jeg kokende vann med full fart på pumpen. PT100 viste 90 grader , sannsynligvis påvirket av lavere temperatur i rommet, fordi...
Jeg tok en kald, våt klut og holdt rundt t-leddet. Temperaturen droppet med en gang.

Så denne PT100 proben jeg har lar seg lett påvirke av temperatur i godset...men den var jo billig da....
 
Så denne PT100 proben jeg har lar seg lett påvirke av temperatur i godset...men den var jo billig da....

Selvfølgelig vil den det. At temperaturen til kapslinga rundt sensoren påvirkes av temperaturen på det du har festet denne kapslinga til er jo som forventet. Og sensoren inne i kapslinga måler jo temperaturen til kapslinga.

Det høres ut som du har en sensor som fungerer akkurat som forventet.
 
Tilbake
Topp