Tregstarta mjød

Skjelstad

Fylkesstyre
Blanda klar en mjød for to dager siden.

- 2,1 kilo filtrert, upasteurisert honning
- 6,3 liter vann
- 1 gram gjærnæring
- Ikke oksygenert men rørt kraftig noen minutter
- 5,1 gram Nottingham tørrgjær pitchet på 18 grader

Stått to dager på 18 grader. OG 1.088 har ikke rikket seg.

Nottingham ble valgt for å få høy flokkulering og lite smaksbidrag. Trodde den skulle klare brasene men det ser jo dårlig ut så langt. Har mange andre varianter så vurderer å hive i cbs-1 eller annet gjær som tåler høy alkohol. Men hadde jo foretrukket om Nottingham hadde funka. Vurderer en runde med oksygenering og gi den et par dager til.

Innspill?
 
Har egentlig ikke peiling
Lagde mjød en gang med kun honning og wlp500, stoppet halvveis
men ga meg ikke og tilsatte litt maltekstrakt og US-05, da gjæret den nesten helt ut og ble gnaske all right,
litt muserende
Brukte ikke gjærnæring så var nok derfor den stoppet for tidlig, før jeg tilsatte dme
men du burde jo ikke ha no problem i så måte
 
Blanda klar en mjød for to dager siden.

- 2,1 kilo filtrert, upasteurisert honning
- 6,3 liter vann
- 1 gram gjærnæring
- Ikke oksygenert men rørt kraftig noen minutter
- 5,1 gram Nottingham tørrgjær pitchet på 18 grader

Stått to dager på 18 grader. OG 1.088 har ikke rikket seg.

Nottingham ble valgt for å få høy flokkulering og lite smaksbidrag. Trodde den skulle klare brasene men det ser jo dårlig ut så langt. Har mange andre varianter så vurderer å hive i cbs-1 eller annet gjær som tåler høy alkohol. Men hadde jo foretrukket om Nottingham hadde funka. Vurderer en runde med oksygenering og gi den et par dager til.

Innspill?
La den stå, den starter etterhvert :cool:
 
Det er bedre å bruke gjær og næring for vin til mjød. Jeg har brukt Lalvin 71B og Fermaid K i mine mjød og de har alle gjæret til under 1. Men beregn 3-4 uker gjæring.
 
Det er bedre å bruke gjær og næring for vin til mjød. Jeg har brukt Lalvin 71B og Fermaid K i mine mjød og de har alle gjæret til under 1. Men beregn 3-4 uker gjæring.
Har du noen god måte å få tak i sånne vingjær-sorter på? Virker som alle nettbutikker tar 150kr i frakt so er ganske overkill for en så liten vare. Hverken Bryggselv eller andre sjapper har vingjær i butikken og. Bor i Oslo
 
Brewshop, brevfrakt. Lalvin EC-1118. Sleit med treig gjæring med MJ Mead, og kjøpte en pakke slik gjær. Skjedde saker ganske kjapt da..
 
Og husk gjærnæring. Honning, i motsetning til malt, mangler stoffer gjæren trenger for en god gjæring.
 
Tilbake
Topp