Trenger Crystal malt nå 27/8

Hei.
Hadde planer om å sette et nytt brygg i dag, men Crystal malten jeg bestilte for
over en uke siden har ikke dukket opp. :(
Derfor lurte jeg på om det er noen i Stavanger/Sandnes området som kunne tenkt
seg å selge 250-500 gram knust Crystal malt hvis de har noe liggende til overs?
Håper noen kan hjelpe meg.

Mvh
 
Hei,

Har mørk Karamellmalt EBC 80 hvis det er av interesse (ca 0.4 kg)
Dette er uknust - men har du en kjevle så får du det knust


Sigve
45851511
 
Planen var å brygge en amerikansk IPA. Dette blir mitt andre brygg så jeg er ganske ny,
og vet derfor ikke om det går å erstatte Crystal med den du har.
Hva tror du? Kan den forresten steepes?
 
Den stod oppgitt til 150 EBC hos Maltbua.
Prøvde ut med kun 80 EBC på beercalc og kommer opp rundt
de samme verdiene hvis jeg bruker 400 gram av den karamell malten istedetfor 250 gram med Crystal.
Men åssen passer den inn i det brygget jeg har planlagt med hensyn til
smak, aroma etc.? Ikke det at det må på død og liv være så
typeriktig, men greit å vite om brygget blir å smake godt, at ikke det blir helt kræsj.

Mvh
 
80 EBC høres mer passende ut i en IPA enn 150 EBC, i mine ører (/øyne) iallefall.
Jeg ville absolutt bare byttet ut i samme mengde. Det vil uansett ikke gjøre store forskjellen, da humla spiller første og andre fiolin, og litt crystal malt stort sett er med for å gi litt kropp og farge.
 
Ok. Byttet ut Crystal malt med mørk karamell malt i Beercalc og beholdt samme mengde.
Da fikk jeg en EBC på 15 (amber). Går det greit å steepe denne malten?
Tror jeg prøver det, vil veldig gjerne få brygget i helga. Har sett frem til det hele uka.
Takker for alle innspill.

PS: hva er "vanlig" farge kode når det kommer til IPA/US IPA?

Mvh
 
Mikkel skrev:
Ok. Byttet ut Crystal malt med mørk karamell malt i Beercalc og beholdt samme mengde.
Da fikk jeg en EBC på 15 (amber). Går det greit å steepe denne malten?
Tror jeg prøver det, vil veldig gjerne få brygget i helga. Har sett frem til det hele uka.
Takker for alle innspill.

PS: hva er "vanlig" farge kode når det kommer til IPA/US IPA?

Mvh

Her ligger Norbrygg sine definisjoner fra forrige NM:
http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=527&Itemid=36

E. India pale ale
OG            FG          vol.%          IBU          EBC
1.050-65  1.012-18  5,0-7,0      40-60        16-35
B/A: Stor blomsteraktig humleduft. Karamell og fruktestere bør finnes. Alkoholtoner ok.
F/U: Gyllen til mørk kobberfarget, kjøletåke ok.
S: IPA karakteriseres av en kraftig bittersmak høyere alkoholstyrke enn vanlig pale ale. Mye humle og et høyt innhold av mineralsalter i vannet gir et skarpt tørt øl og en kraftig humlesmak. Karamell og maltsmak på lave til middels nivåer. Middels til stor fruktighet. Både engelske og amerikanske humlesorter kan anvendes.
F: Middels fylde.
Eks: Ushers IPA, Goose Island IPA, Sea Dog IPA

Amerikanske BJCP sier samtidig:
Vital Statistics:  OG: 1.056 – 1.075
IBUs: 40 – 70 FG: 1.010 – 1.018
SRM: 6 – 15 ABV: 5.5 – 7.5%

Fant en konvertering her: EBC til SRM: EBC x 0,375 + 0,46
Det gir at 15 EBC er litt over 6 SRM, så du er med andre ord i nedre område av skalaen.

Uansett:
Det er lett å henge seg opp i slike typedefinisjoner og retningslinjer, men slike mindre justeringer i ingredienser gjør ingen store utslag, og når du sier det er ditt andre brygg, er det definitivt andre ting som vil være viktigere å fokusere på (renhold og gjæring). Brygg heller først, og kjenn etterpå om det er ting du kunne tenkt deg å endre på til neste gang. Tror kan få en knallgod IPA uansett, god brygging! :)
 
Masse god informasjon der, takker.
Ser at jeg ligger i nederste sjikt når det gjelder farge,
men i øverste sjikt når det kommer til bitterhet.
Skal allikevel tilsette mye smak og aroma så det balanserer det nok ut håper jeg.
Men som sagt ikke så viktig å være veldig typeriktig, satser bare på å få til noe som
er i nærheten av de IPA-ene som jeg har smakt til nå.
Og at jeg lærer noe er garantert.
Jeg blir å hente den caramel malten i morgen, så da blir det brygging allikevel.  :skitbra:

Mitt forrige brygg var et kit med tilsatt ekstrakt og humle.
Nå prøver jeg meg på DME, steeping, humle, og tørrhumling. Er et greit skritt videre synes jeg.
Blir nok å holde meg til denne metoden en liten stund, men har allerede begynt å planlegge
et mini mesk brygg. Pluss at jeg snart får tak i en 200 liters bereder som er et fint utgangspunkt
for en kokekjele og meskekar. ;D

Mvh
 
Må bare få rette en stor takk til SigveM som donerte karamellmalten til meg, og til alle innlegg som kom!  :ilike:
Fikk steepet og brygget i går, så nå står det 20 liter IPA til gjæring.  :skitbra: 

Mvh
 
Tilbake
Topp