Trenger hjelp med oppskrift - IPA

Hans-Magnus skrev:
Tusen takk for svar Hannaas :)

Gleder meg til å prøve ølet når det blir ferdig :)



Bør det stå to eller tre uke i gjæringsbøtta før det tappes på flasker?

Det bør holde med 2 uker. Mål SG de siste dagene for å se at den har gjæret det som kan gjæres.

Når du flasker koker du 2-3 dl vann med karboneringssukkeret (vanligvis 6 gram sukker pr liter øl) Dette har du oppi en desinfisert gjæringsdunk og tapper ølet over på denne. Rør gjerne litt underveis for å være sikker på at sukkerlaken blander seg greit (jeg gjorde ikke dette i starten og har heller ikke hatt noen problemer med det) Røre/blande (ikke piske) for du vil ikke ha oksygen i ølet ditt på dette tidspunktet.

Så er det bare å tappe og korke flaskene og la de stå 2 uker i romtemperatur.

Lykke til  ;)
 
kintii skrev:
Hans-Magnus skrev:
Tusen takk for svar Hannaas :)

Gleder meg til å prøve ølet når det blir ferdig :)



Bør det stå to eller tre uke i gjæringsbøtta før det tappes på flasker?

Det bør holde med 2 uker. Mål SG de siste dagene for å se at den har gjæret det som kan gjæres.

Når du flasker koker du 2-3 dl vann med karboneringssukkeret (vanligvis 6 gram sukker pr liter øl) Dette har du oppi en desinfisert gjæringsdunk og tapper ølet over på denne. Rør gjerne litt underveis for å være sikker på at sukkerlaken blander seg greit (jeg gjorde ikke dette i starten og har heller ikke hatt noen problemer med det) Røre/blande (ikke piske) for du vil ikke ha oksygen i ølet ditt på dette tidspunktet.

Så er det bare å tappe og korke flaskene og la de stå 2 uker i romtemperatur.

Lykke til  ;)


Takk for svar kintii :)
 
Einar Michelsen skrev:
Hans-Magnus skrev:
Et kjapt spørsmål:
Hva vil det si at jeg skal tilsette "dry" humle ved "0 min"?

Denne humlen tilsetter du når stormgjæringen er ferdig, etter 3-4 dager. Jeg pleier å tørrhumle den siste uken av gjæringen. Jeg bruker sjelden humleposer på IPA.

Tror det er flere som tilsetter 0 min humle ved flame Out (når du skrur av koka, og begynner kjøling)
og tørrhumling etter stormgjæringen som Einar sier.
 
Tilbake
Topp