Trenger hjelp med oppskrift - IPA

Heisann!

Jeg skal brygge mitt eget øl for første gang denne helgen. Planen er å brygge en lys, lettdrikkelig IPA/Pale Ale. Ca 25 liter
Jeg har gått til innkjøp av alle ingredienser og utstyr som jeg trenger, men jeg er veldig usikker på mengder, tider, temperaturer osv.

Kan starte med å liste opp ingrediensene jeg har:

Malt:
- 5kg knust malt (en helt vanlig "pale ale" malt om jeg ikke tar helt feil)
- 0.5kg knust malt (kalt "crystal". Det står "7 EBC - Weyermann" på kvitteringen min)
- 0.5kg spraymalt light (denne kunne tilsettes vørteren for å få riktig OG? Høres det riktig ut?)

Humle:
- Citra pellets 100g alfasyre 11,9%
- Summit pellets 100g alfasyre 14%
- Palisade pellets 100g alfasyre 7,0%

Gjær:
- Dry English Ale WLP007 (to flasker)

(Jeg har en 30 liters kjele)

Jeg har prøvd meg litt på de kalkulatorene som er å finne på nettet, men jeg har ikke helt klart å skjønne dem enda.
Jeg sliter litt med å finne ut hvor mye jeg skal bruke av det jeg har, når ting skal tilsettes, og ved hvilke temperaturer.

Siden dette er første gangen jeg prøver meg på ølbrygging, så var det litt vanskelig å forstå alt det han hos Bryggeland fortalte meg.
Jeg fikk med meg en lapp hvor han skrev følgende:
- Meske ca 60min, 67 grader
- Meske vann, 74-75 grader
- Meske crystal, 70 grader, 40 min


Han nevnte også at jeg kunne bruke 50% Citra humle, 50% blanding av Summit og Palisade humle (litt usikker på hvor mye av hvilken type).

Jeg føler meg veldig trygg på hele prosessen fra start til slutt, men mangler litt kunnskap om hvordan jeg skal sette sammen oppskriften min.
Jeg hadde satt veldig stor pris på om nettopp du som leser dette kunne kommet med noen tips, anbefalinger osv. Det vil være til veldig stor hjelp!

Ser for meg å lage ca 25 liter øl, med en gjennomsnittlig bitterhet, en alkoholprosent på 5-6% og med mye (men ikke for mye) smak ;)

Setter stor pris på alle svar :)

Ha en riktig god helg

Vh Hans-Magnus
 
Hans-Magnus skrev:
Heisann!

Jeg skal brygge mitt eget øl for første gang denne helgen. Planen er å brygge en lys, lettdrikkelig IPA/Pale Ale. Ca 25 liter
Jeg har gått til innkjøp av alle ingredienser og utstyr som jeg trenger, men jeg er veldig usikker på mengder, tider, temperaturer osv.

Kan starte med å liste opp ingrediensene jeg har:

Malt:
- 5kg knust malt (en helt vanlig "pale ale" malt om jeg ikke tar helt feil)
- 0.5kg knust malt (kalt "crystal". Det står "7 EBC - Weyermann" på kvitteringen min)
- 0.5kg spraymalt light (denne kunne tilsettes vørteren for å få riktig OG? Høres det riktig ut?)

Humle:
- Citra pellets 100g alfasyre 11,9%
- Summit pellets 100g alfasyre 14%
- Palisade pellets 100g alfasyre 7,0%

Gjær:
- Dry English Ale WLP007 (to flasker)

(Jeg har en 30 liters kjele)

Jeg har prøvd meg litt på de kalkulatorene som er å finne på nettet, men jeg har ikke helt klart å skjønne dem enda.
Jeg sliter litt med å finne ut hvor mye jeg skal bruke av det jeg har, når ting skal tilsettes, og ved hvilke temperaturer.

Siden dette er første gangen jeg prøver meg på ølbrygging, så var det litt vanskelig å forstå alt det han hos Bryggeland fortalte meg.
Jeg fikk med meg en lapp hvor han skrev følgende:
- Meske ca 60min, 67 grader
- Meske vann, 74-75 grader
- Meske crystal, 70 grader, 40 min


Han nevnte også at jeg kunne bruke 50% Citra humle, 50% blanding av Summit og Palisade humle (litt usikker på hvor mye av hvilken type).

Jeg føler meg veldig trygg på hele prosessen fra start til slutt, men mangler litt kunnskap om hvordan jeg skal sette sammen oppskriften min.
Jeg hadde satt veldig stor pris på om nettopp du som leser dette kunne kommet med noen tips, anbefalinger osv. Det vil være til veldig stor hjelp!

Ser for meg å lage ca 25 liter øl, med en gjennomsnittlig bitterhet, en alkoholprosent på 5-6% og med mye (men ikke for mye) smak ;)

Setter stor pris på alle svar :)

Ha en riktig god helg

Vh Hans-Magnus

Jeg brygget nettopp en IPA med Columbus, Cascade og citra.

6% styrke, FG 1.010, IBU 42. Jeg mesket på 65 grader for grei utgjæring for et tørrere resultat slik at humlen kommer godt frem. Brukte faktisk tørrgjær denne gangen US-05.
Jeg hadde 90% pale malt, 5% lys crystal og 5% hvetemalt.

Columbus som bitterhumle på 60 min, Cascade på 15 og 5 til de siste 10 IBU og Cascade tørrhumle etter 4 dager, Citra tørrhumle siste 6 dagene før tapping. Helt fantastisk. Anbefaler deg citra som tørrhumle.
Er litt opptatt akkurat nu, men har du ikke fått hjelp til en oppskrift av noen andre i løpet av få timer, skal jeg fyre opp beersmith og se om ikke vi kan fixe noe til deg  ;)
 
Tusen takk for raskt svar kintii !

Jeg hadde satt veldig stor pris på om du har tid og lyst til å hjelpe meg med en oppskrift :)


Takk igjen

Vh Hans-Magnus
 
Hei Kenneth

Ja, jeg tenker å bruke meskepose i 30L kjelen jeg har.
(Har denne meskeposen om det sier deg noe)


Vh Hans-Magnus
 
Hei!


Ja skjønne rd blir mye å tenke på- Det med temperatur i meskingen : Mener vel å varme opp vannet noen grader over mesketemperatur først. for når du har i meskeposen vil temperaturen å ned noen grader. så mesker du denne i ca 65-67 grader for en times tid( regner med maltet er kvernet først). så tar du ut maltet og koker opp. Etterhvert i kokingen tilsetter du humlen til forskjellige tider,for å få bitterhet/aroma.

Du får lese deg litt opp først kanskje,men uansett hvor mye du leser. må du nok prøve å feile litt først før det sitter.Hvor er det du holder til hen? _Kanskje du kunne vært med å brygget sammen med noen som har gjort det noen ganger.....

Kenneth
 
Blir ikke en 30L-kjele litt på grensen når du skal brygge 25 liter? Tror kanskje jeg ville redusert til 20 liter eller gått til anskaffelse av en litt større kjele.
 
Hadde ikke noe annet å finne på på morgenkvisten, så jeg laget en BIABoppskrift til deg i BeerCalc:

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
En fin beskrivelse av fremgangsmåten ved BIAB finner du også her: http://www.bryggselv.no/products/hvordan-brygge-lsett-allgrain
Jeg ville varmet opp 3 liter vann pr. kg malt (5,5 X 3 = 16,5 liter) til 74 grader (ca. 7 grader over ønsket mesketemp.) Sett i meskeposen og tilsett malten (IKKE tilsett DME). Rør godt. Hold temperaturen på ca. 66-67 grader (gjør ikke noe om temp. synker ned mot 65, men temp bør ikke være høyere) Rør godt i mesken 3-4 ganger underveis, for å løse opp "klumper".

Kok opp DME separat i 1 liter vann. Kok 1/2 time mens du mesker malten.

Etter en time heiser du ut meskeposen og setter den på en rist (feks. den fra stekeovnen). La det renne av, men ikke klem for mye på posen.

Skyll med vann på ca. 78 grader til du har fått ca 25 liter i kjelen. (tipper du trenger 8-12 liter skyllevann)  Kok opp og la det koke friskt i minst en time. Kan gjerne koke lenger FØR du tilsetter humlen, for å redusere volumet, men ikke kok humlen lenger enn planlagt. Da blir ølet for bittert.

Tilsett humle iht. plan. Avhengig av kok tipper jeg du nå vil sitte igjen med 21 liter vørter. Det gjør ingenting om du har et mindre volum. Kjøl ned.

Tilsett literen med DME (som også må kjøles ned).

Mål OG (ølet skal da ha 20 grader) og sett inn tallet i BeerCalc (Efficiency from actual OG) Suppler evt, med mer vann hvis ølet blir for sterkt. EDIT: For høy OG

Lykke til!
 
k.ped skrev:
Hei!


Ja skjønne rd blir mye å tenke på- Det med temperatur i meskingen : Mener vel å varme opp vannet noen grader over mesketemperatur først. for når du har i meskeposen vil temperaturen å ned noen grader. så mesker du denne i ca 65-67 grader for en times tid( regner med maltet er kvernet først). så tar du ut maltet og koker opp. Etterhvert i kokingen tilsetter du humlen til forskjellige tider,for å få bitterhet/aroma.

Du får lese deg litt opp først kanskje,men uansett hvor mye du leser. må du nok prøve å feile litt først før det sitter.Hvor er det du holder til hen? _Kanskje du kunne vært med å brygget sammen med noen som har gjort det noen ganger.....

Kenneth


Tusen takk for god hjelp. Har malt som ble kvernet hos Bryggeland i Drammen :)



Stenumgard skrev:
Blir ikke en 30L-kjele litt på grensen når du skal brygge 25 liter? Tror kanskje jeg ville redusert til 20 liter eller gått til anskaffelse av en litt større kjele.


Har hørt at 30L kjele akkurat skal holde til å lage 25L øl :)
Mulig det kan bli litt søl?



Einar Michelsen skrev:
Hadde ikke noe annet å finne på på morgenkvisten, så jeg laget en BIABoppskrift til deg i BeerCalc:

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
En fin beskrivelse av fremgangsmåten ved BIAB finner du også her: http://www.bryggselv.no/products/hvordan-brygge-lsett-allgrain
Jeg ville varmet opp 3 liter vann pr. kg malt (5,5 X 3 = 16,5 liter) til 74 grader (ca. 7 grader over ønsket mesketemp.) Sett i meskeposen og tilsett malten (IKKE tilsett DME). Rør godt. Hold temperaturen på ca. 66-67 grader (gjør ikke noe om temp. synker ned mot 65, men temp bør ikke være høyere) Rør godt i mesken 3-4 ganger underveis, for å løse opp "klumper".

Kok opp DME separat i 1 liter vann. Kok 1/2 time mens du mesker malten.

Etter en time heiser du ut meskeposen og setter den på en rist (feks. den fra stekeovnen). La det renne av, men ikke klem for mye på posen.

Skyll med vann på ca. 78 grader til du har fått ca 25 liter i kjelen. (tipper du trenger 8-12 liter skyllevann)  Kok opp og la det koke friskt i minst en time. Kan gjerne koke lenger FØR du tilsetter humlen, for å redusere volumet, men ikke kok humlen lenger enn planlagt. Da blir ølet for bittert.

Tilsett humle iht. plan. Avhengig av kok tipper jeg du nå vil sitte igjen med 21 liter vørter. Det gjør ingenting om du har et mindre volum. Kjøl ned.

Tilsett literen med DME (som også må kjøles ned).

Mål OG (ølet skal da ha 20 grader) og sett inn tallet i BeerCalc (Efficiency from actual OG) Suppler evt, med mer vann hvis ølet blir for sterkt. EDIT: For høy OG

Lykke til!


Tusen takk Einar! Gleder meg til å brygge imorgen :)
 
Et kjapt spørsmål:

Når jeg tilsetter humle. Da putter jeg "pelletsene" i humleposer som jeg dupper i kjelen ikkesant?
Hvis "ja", hvor lenge lar jeg hver av humleposene ligge før jeg tar dem opp igjen?

Hva vil det si at jeg skal tilsette "dry" humle ved "0 min"?


Vh Hans-Magnus
 
Hvis du har pellets trenger du vel egentlig ikke å bruke humlepose. Hvor lenge de skal koke kommer an på hvor mye IBU du ønsker, men dette skal stå på oppskriften.
 
Hans-Magnus skrev:
Et kjapt spørsmål:

Når jeg tilsetter humle. Da putter jeg "pelletsene" i humleposer som jeg dupper i kjelen ikkesant?
Hvis "ja", hvor lenge lar jeg hver av humleposene ligge før jeg tar dem opp igjen?

Hva vil det si at jeg skal tilsette "dry" humle ved "0 min"?
Vh Hans-Magnus

Trenger ikke bruke humlepung, det løser seg opp å legger seg i bunnen etter noen dager.. når du skal ha de i står i oppskriften din, bare følg denne :)

"dry humle" vil jo si tørrhumling, altså, at den siste humlen du har oppi, skal ikke koke i noen minutter, bare puttes oppi..

JEG personlig liker å tørrhumle etter 7 dager med gjæring, men dette kommer ann på hvordan du vil at ditt øl skal være.. her er det vel ingen "fasit", kun smak og behag :)

edit:typeO
 
Strand86 skrev:
Hans-Magnus skrev:
Et kjapt spørsmål:

Når jeg tilsetter humle. Da putter jeg "pelletsene" i humleposer som jeg dupper i kjelen ikkesant?
Hvis "ja", hvor lenge lar jeg hver av humleposene ligge før jeg tar dem opp igjen?

Hva vil det si at jeg skal tilsette "dry" humle ved "0 min"?
Vh Hans-Magnus

Trenger ikke bruke humlepung, det løser seg opp å legger seg i bunnen etter noen dager.. når du skal ha de i står i oppskriften din, bare følg denne :)

"dry humle" vil jo si tørrhumling, altså, at den siste humlen du har oppi, skal ikke koke i noen minutter, bare puttes oppi..

JEG personlig liker å tørrhumle etter 7 dager med gjæring, men dette kommer ann på hvordan du vil at ditt øl skal være.. her er det vel ingen "fasit", kun smak og behag :)

edit:typeO


Takk for svar Strand86 :)

Hva vil du si er forskjellen på å ha i "dry humle" ved "0 minutter" og evt etter X antall dager? Hvordan endrer smaken seg?
Kanskje ikke så lett å svare på det :p
 
vet ikke helt hvordan jeg skal svare på det, men legger ved det humleskjemaet som jeg brukte på min IPA for 3 uker siden:


Boil Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
0,70 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 4 4,8 %
80,00 g Magnum [14,70 %] - Boil 60,0 min Hop 5 61,7 IBUs
90,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 20,0 min Hop 6 13,8 IBUs
60,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min Hop 7 13,4 IBUs
80,00 g Citra [12,00 %] - Boil 1,0 min Hop 8 2,1 IBUs
60,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 1,0 min Hop 9 0,7 IBUs
40,00g        Citra [12,00 %] - Dryhop 7 days Hop 10 2,1 IBUs

denne synes JEG ble god, litt i overkant bitter,så blir litt justeringer til neste gang :)
 
Så vidt jeg har forstått er "dry"-humling, eller tørrhumling, ikke det samme som å tilsette humle ved 0 min ("flame out") i kokeprosessen. Eller, sagt litt annerledes, humletilsetting ved 0 min er ikke tørrhumling. Tørrhumling er å tilsette humlen i gjæringskaret, og da helst etter stormgjæringen er over.

Ved tørrhumling vil en mindre andel av de flyktige oljene fordunste enn om du tilsetter humlen ved høy temperatur. Det gir et større bidrag til aromaen.
 
Hans-Magnus skrev:
Et kjapt spørsmål:
Hva vil det si at jeg skal tilsette "dry" humle ved "0 min"?

Denne humlen tilsetter du når stormgjæringen er ferdig, etter 3-4 dager. Jeg pleier å tørrhumle den siste uken av gjæringen. Jeg bruker sjelden humleposer på IPA.
 
Hei alle sammen!

Tusen takk for mye god hjelp!

Jeg ble igår ferdig med selve bryggeprosessen, men sitter igjen med noen få spørsmål:

1. Jeg sleit litt med å få kokt opp vørteren (heter det vørter før det ferdig kokt?). Det tok ca 1 time fra da jeg var ferdig med å meske, til vørteren startet å koke. Vil det ha noen konsekvenser?
2. Jeg fikk aldri vørteren til å "fosskoke". Bare "småkoke" om man kan kalle det det. Har det noe å si? (Jeg lot det "småkoke" i 60 min som oppskriften tilsa).
3. Når kokeprosessen var ferdig, satt jeg kjelen ut og pakket den inn med snø for å få kjølt ned vørteren så fort som mulig. Det tok ca 30-40 min å kjøle ned fra 100 til 25 grader. Hva tenker dere om den tiden?
4. Jeg tilsatte gjæren ved en temperatur på 25-26 grader. Går det greit? (Temperaturen sank ned til 20 grader over natten)

Temperaturen på vørteren er nå ganske nøyaktig 20 grader (romtemperatur)
 
Hans-Magnus skrev:
Hei alle sammen!

Tusen takk for mye god hjelp!

Jeg ble igår ferdig med selve bryggeprosessen, men sitter igjen med noen få spørsmål:

1. Jeg sleit litt med å få kokt opp vørteren (heter det vørter før det ferdig kokt?). Det tok ca 1 time fra da jeg var ferdig med å meske, til vørteren startet å koke. Vil det ha noen konsekvenser?
2. Jeg fikk aldri vørteren til å "fosskoke". Bare "småkoke" om man kan kalle det det. Har det noe å si? (Jeg lot det "småkoke" i 60 min som oppskriften tilsa).
3. Når kokeprosessen var ferdig, satt jeg kjelen ut og pakket den inn med snø for å få kjølt ned vørteren så fort som mulig. Det tok ca 30-40 min å kjøle ned fra 100 til 25 grader. Hva tenker dere om den tiden?
4. Jeg tilsatte gjæren ved en temperatur på 25-26 grader. Går det greit? (Temperaturen sank ned til 20 grader over natten)

Temperaturen på vørteren er nå ganske nøyaktig 20 grader (romtemperatur)

Hei! Tipper du får et godt øl! Det første ølet er uansett det beste som finnes!  :skitbra:

Likevel er det alltid forbedringspotensiale, så her er noen tips:

1. Dette er ikke så farlig, bare litt kjedelig å vente på. Husk at første humletilsetting ikke skal i gryten før det koker skikkelig.
2. Dette trenger ikke å være så farlig, men det kan være lurt å ha tilstrekkelig avdamping for å unngå DMS. 8-10%/time er anbefalt. Vørteren trenger ikke fosskoke, men det bør være tydelig rullende bevegelse i væsken.
3. Dette er litt for lang tid (du risikerer å ikke få felt ut alt du ønsker å bli kvitt). Spar deg selv for den farlige jobben det er å bære en gryte full av glovarm vørter og kjøp/lag deg en kjølespiral like godt først som sist. Det trenger ikke koste mange hundrelappene.
4. Dette er ikke optimalt. Generelt bør temperaturen ikke synke underveis i gjæringsforløpet (dette er en sannhet med modifikasjoner). Det er uansett bedre å starte for lavt enn for høyt. WLP007 fungerer fint til IPA/pale ale hvis du holder deg i den nedre enden av temperaturskalaen. Min mening er at helst burde du pitchet på 17-18 grader og latt den bli der noen dager (temperatur i ølet, ikke rommet) før du senere lar den stige mot 20 grader. Høyere temperatur enn dette tidlig i gjæringsforløpet kan gi en del smaksstoffer som ikke er ønsket i en IPA/pale ale. Når det er sagt blir det sikkert en god og "fruktig" øl til slutt!
 
Tusen takk for svar Hannaas :)

Gleder meg til å prøve ølet når det blir ferdig :)



Bør det stå to eller tre uke i gjæringsbøtta før det tappes på flasker?
 
Tilbake
Topp