Trenger jeg magnetrører?

Goran

 
Gjennom jobben kan jeg kjøpe magnetrører til innkjøpspris men det blir mye penger likevel da en relativ billig rører vil koste meg ca 2000 kr. Det jeg lurer på er om investeringen er verdt pengen.

Jeg brygger 25 liter om gangen og har ikke planer om å øke volumet. Brygger vanligvis brygg på ca 5-7 %. Til nå har jeg laget 2 liter starter når jeg benytter flytende gjære. Ved bruk av tørrgjær bruker jeg to pakker uten å lage starter. Trenger jeg egentlig en magnetrører? Med 2000 kr kan bruke to pakker flytende gjær i mange brygg.
 
Hvis utgjæringen din er bra og du er fornøyd med smaken så er det overhodet ingen grunn til å bruke en starter. Hvis du har tid og ork fungerer det jo helt greit å riste starteren regelmessig.
 
Jeg vil absolutt råde deg til å kjøpe en magnetrører (og det finnes billigere varianter som funker der ute). Gjærstarter er alltid bra med flytende gjær, og nok gjær/rett gjærbehandling er en svært god forsikring for å oppnå gode og stabile resultater. Generelt burde bryggere heller først investere en del penger i saker som angår gjæringen enn annet utstyr.
 
En gammel mobillader, magneter, pc-vifte, litt superlim, tape og noen fyrstikker så er du der :) Min tok 8 min å lage, har levd i 2 år og trekker vortex til bunnen med 2l i kolben. Pris ca. 0,-

Edit: la til magneter
 
Virker som om konkulsjonen er at jeg bør ha en rører.

Jeg kan kanskje lage en selv eller kjøpe en billig. På en annen side så er det snakk om en induksjonsbasert rører som ikke har bevegelige deler, levetiden er 25+ år.
 
Jeg lagde lenge starterene mine i en diger tupperwareboks med alu-folie over. Med jevne mellomrom satte jeg på lokk og ristet den kraftig i et lite minutt. Dette hadde jeg kjempegode resultater med. Jeg bruker fremdeles den metoden hvis jeg gjærer med topcroppere for å unngå at det gjærer over. Til gjengjeld er det mye mas når man ikke kan koke rett i kolben og det blir mye risting og barnepass for å oppnå et godt resultat.
Hvis du synes det høres slitsomt ut er det bare å kjøpe en litt for stor erlenmeyer kolbe og kjøpe en rører fra brewershardware. Jeg ser ikke noen grunn til å shelle ut to tusen for en magnetrører. Bruk heller de pengene på et beluftingssystem.
 
Vil anbefale rører og erlendmeyerkolbe, dette er en god kombinasjon, man unngår å eksponere starteren for mange mulige infeksjonstilftilfeller.
Alufolie av-på, lokk av-på tilfeller minimeres.
Når det gjelder valg av magnetrører kan lyst eller pung styre valget, uten at det trenger være det helt avgjørende for resultatet.....
 
Har laget magnetrører av PC deler + potmeter. Problemet er at magneten (5cm Ø8mm) ligger ikke i ro på midten av kolben. Den har en tendens til å havne ut til sidene. Er det en tommelfingerregel som sier hvor stor magnet en skal bruke eller er det for stor hastighet på viften? Skal magnetrøreren stå på hele tiden når jeg lager gjærstarter?
Gjær er spennende saker....
 
Bare la røreren gå under hele propageringen...

Noen kolber er ikke helt gjevn i bunn, dette kan føre til problemer.
Ellers har avstanden mellom magnet (på vifte) og rørepinne en del å si, prøv deg frem.
Hvis magneten er for puslete vil den selvsakt få problemer med en rørepinne på 5cm, men dette må du antageligvis
eksperimentere deg litt frem til.
 
KnutT skrev:
Har laget magnetrører av PC deler + potmeter. Problemet er at magneten (5cm Ø8mm) ligger ikke i ro på midten av kolben. Den har en tendens til å havne ut til sidene. Er det en tommelfingerregel som sier hvor stor magnet en skal bruke eller er det for stor hastighet på viften? Skal magnetrøreren stå på hele tiden når jeg lager gjærstarter?
Gjær er spennende saker....

Litt sent svar, men la gå.

Vi har bygget flere rørere av vifter og mangneter og plagdes en del med utkasting av rørepinne. Etter en del "studering" av problemet, har vi funnet 3 hovedelementer som nok innvirker på resultatet.

Det ene er avstanden mellom senter på magnetene i forhold til lengden på rørepinnen og hvor i rørepinnen magnetene er plassert. Vi mener at magnetene i rørepinnen bør ligge over senteret på viftemagnetene.

Det andre er avstanden mellom rørepinnen og magnetene, altså hvor mye luft som er mellom magnetene og kolben. Mindre er bedre har vi funnet, men for liten avstand kan resultere i at vifta har problemer med å starte/drive rundt pinnen.

Det tredje er noe vi tror kan være et hovedproblem på hjemmebygde rørere, og er vanskelig å gjøre noe med. Dersom magnetene monteres litt off center (i mangel av et godt norsk ord) så vil rørepinnen i tillegg til å danse rundt også få en "kastende" bevegelse. Tenk deg at du overdriver og monterer ene magneten i senter av vifta og den andre 5 cm ut på det ene bladet. Du vil da få ganske store G-krefter som prøver å kaste pinnen ut. Vår teori er at selv en liten slik kastebevegelse, forårsaket av at magnetene ikke er montert helt i senter, vil føre til at pinnen har lett for å kastes ut.
 
Min erfaring er at 5 cm rørepinne er alt for stort. Har to rørere, en fra Hanna og en fra stirplates, en 3000 som egentlig er bygd fra en PC vifte.
Når jeg kjører disse med en liten magnet, maks 25mm får jeg en dyp, liten vortex selv på 4-5 liter starter og rørepinnen kastes aldri ut.
Prøver jeg store rørepinner eller rørehjul blir det en bred og grunn vortex og det er store problemer å holde rørepinnen på plass. Prøv med en 20 eller 25mm lang rørepinne så skal du se at du får det til.
 
Bjarte H skrev:
En gammel mobillader, magneter, pc-vifte, litt superlim, tape og noen fyrstikker så er du der :) Min tok 8 min å lage, har levd i 2 år og trekker vortex til bunnen med 2l i kolben. Pris ca. 0,-

Edit: la til magneter

Bilde? Hørtes ut som noe for meg;)
 
ingehk skrev:
Bjarte H skrev:
En gammel mobillader, magneter, pc-vifte, litt superlim, tape og noen fyrstikker så er du der :) Min tok 8 min å lage, har levd i 2 år og trekker vortex til bunnen med 2l i kolben. Pris ca. 0,-

Edit: la til magneter

Bilde? Hørtes ut som noe for meg;)

La opp noen bilder i denne tråden ;)
 
Tilbake
Topp