Trenger jeg mer gjær?

Hei. Hadde tenkt å sette et nytt brygg til helgen (20 liter), men er nå usikker på om gjærpakken
jeg kjøpte er litt gammel, og at jeg kanskje trenger enda en pakke.
Jeg skal sette en saison og har derfor kjøpt en pakke med Wyeast french saison, som jeg hadde tenkt
å sette en starter på. Denne har produskjonsdato 2 aug. 2010.
Når jeg nå gikk inn for å sjekke på Mr. Malty så sier den at jeg må ha 2 pakker for å få rett antall gjærceller.
Stemmer dette, eller kan jeg sette starter med en pakke og la den stå litt lenger for å få riktig antall celler?
Takknemmelig for all hjelp jeg kan få.

Det er ingen vits i å la den stå lenger etter at den er utgjæret; celleveksten foregår stort sett før stormgjæringen setter inn. Det du derimot kan gjøre, er å lage først en liten starter, dekantere bort mesteparten av vørteren når gjæringen er over og gjæren falt til bunns, og så en større en på samme gjæren.

Om du trikser litt med kalkulatoren, kan du f.eks. finne at en 1 liters starter vil kunne gi deg ca. 100mrd gjærceller, og det er et godt utgangspunkt for en starter nummer to.

Tusen takk for svar.
Ok, men hvordan vet jeg at starteren er utgjæret? Hvor lenge bør starter nr.1 stå og hvor lenge bør nr.2 stå?
Skal starter nr.2 være like stor som nr.1? Altså 1 liter?

Mvh

Det er vel fint om den får stå i 2 dager og så en natt kjølig for bunnfelling. Men merk at det ikke er nødvendig å bunnfelle og dekantere mellom første og andre starter, det er bare å tilsette mer vørter til den første starteren. Bare ta hensyn til at du allerede har et volum i starteren: Hvis du f.eks. regner ut at starter nr. 2 skal være på 2.7 liter og du allerede har en liter fra første starter kan du lage en startvørter på 1.7 liter væske med 270 gram DME. SG vil da bli korrekt når du blander.

Jeg vil heller ikke tro det er krise om starteren har gjæret helt ut mellom første og andre gang, så hvis du får knapt med tid kan du sikkert bare starte en starter og så utvide den etter et døgn eller så.

Og, er du kjent med funksjonaliteten til growth-factor-slideren? Jeg vet ikke OG og volum på brygget ditt, men ved å dra growth-factor-slideren mot høyre kan du få svar på hvordan du kan få riktig mengde gjærceller med kun 1 gjærpakke (dersom ikke volum og OG er altfor høyt).

Så hvis jeg har forstått det riktig: -Lage en vørter på 1 liter med 100 gram DME, tilsette gjæren, la den stå 2 dager.
                                                -Lage en ny vørter på 1,7 liter med 270 gram DME, tilsette denne i den første starteren,
                                                  la den stå 2 dager pluss en natt kjølig for bunnfelling.
                                                -Må den dekanteres før den tilsettes i brygget? Eller kan jeg tilsette hele sullamitten?

Nei har ikke helt skjønt den growth factor tingen. Er på jobb nå så får ikke sjekket det siden vi har et uber strengt filter.
Men Beregnet OG blir 1051, og volumet etter koking blir på ca. 20 liter.

De tallene jeg tok var bare som eksempler, jeg ante jo ikke noe om OG og Volum.

Fra de tallene du nå har gitt meg: Du trenger 189 mrd. gjærceller.

En starter på 1 liter vil gi deg 86 milliarder gjærceller. Det kan man "oversette" i kalkulatoren til en gjærpakke med viabilitet 86%. Når man så taster inn 20 liter med OG=1.051 og viabilitet 86% (huk bort "calculate viability from date" og skriv inn manuelt) får du fram at du trenger 2.02 liter med starter.

For å oversette dette til en to-stegs oppskrift:
1-Lag en 1 liters starter laget på 100 g DME. La denne gjære fra seg i et døgns tid.

2-Tilsett 1.02 liter med vørter laget på 202 gram DME. Tilsett dette til den allerede gjærende starteren. La dette gjære ut, sett kaldt, og dekanter.

PS-Med growth factor slideren kan man finne ut at man trenger 6.1 liter starter dersom du skal gjøre dette i ett trinn og kun bruke 1 pakke gjær.

PPS-Med magnetrører hadde du klart deg med en starter på 2.29 liter.

Tusen takk for hjelpsomt svar. Skal definitivt gjøre dette. Men et siste spørsmål: Hvordan vet du at gjærpakken
min har en viabilitet på 86%? Hvis man velger "calculate viability from date" får man opp 37%.
Jeg vet du sa jeg skulle huke den vekk, men hvis det du sier er korrekt så må jo den kalkulatoren
være helt på jordet. Det var jo ikke bare noen få prosent avik heller.

Mulig det er et selvsagt svar, men jeg tror jeg må ty til teskjeen her.

Mvh

Etter 1. oppbygging får du 86 miliarder celler, noe som er ca 86% av 100 miliarder (helt fersk pakke aktivator)  ;D

Greit, så viabiliteten er mengden gjærceller du får i tillegg til hva du har tilsatt, eller?
Men hvordan vet man at man får 86% utbytte? Er dette bare et tall som er fastsatt?
Og hvorfor forteller kalkulatoren meg at jeg vil få en viabilitet på 37%, hvorfor sier ikke den også 86%?

Føler meg helt på jordet her jeg altså, men skal jeg lære meg dette så får jeg bare spørre dumme spm. til det går inn.  :bank2:

Et godt råd er å melde seg inn i Norbrygg. Det ligger en del fordypningsmateriale i medlemsseksjonen.

Kalkulatoren forteller deg at du har 37% gjenlevende celler i pakken din, ut fra produksjonsdato. Husk at en ny pakke inneholder 100 miliarder celler, så det tilsvarer ca 37 miliarder celler. Etter å ha bygd denne opp med 1 liter startervørter har du fått 86 miliarder celler. Dette er 86% av en ny pakke, og et tall som kan brukes videre i oppbyggingen (simulere at du i utgangspunktet hadde en nyere pakke med 86% gjenlevende celler)

"Utbytte" er vel lite brukt i gjærsammenheng, heller i meskeprosessen. Viabilitet henviser til prosentmessig gjenlevende celler, i denne sammenhengen i forhold til de 100 miliarder celler som skal være i en pakke når den blir produsert.

Da får vi prøve dette å se hvor det bærer hen. Skal se å få meldt meg inn også,
trenger nok litt fordypningsmatriale ja.
Tusen takk for alle svar.

Tilbake
Topp