Trenger kjøpsråd.

Jeg kan nå kjøpe (ved hurtig avgjørelse) ett firkantet conisk kar på ca 150 liter i rustfritt (60cm*60cm og ca 60 cm høyt) vinkelen på conen er ca 45 grader. Karet har kun en kran i bunn, og er helt åpent oventil.
Beina på karet er ikke så lange at jeg kan sette ett tomfat under.

Jeg kan enkelt lage meg ett tett lokk og sveise på beina litt.

Jeg har fortsatt god plass på bryggerrommet mitt, så plass er det nok av.

Jeg har planer om å kunne brygge opp mot 150 liter om gangen.

Jeg må betale kr 1000 for dette karet.

Er dette en god handel, eller er det like greit å bruke plastbøtter fra Europris?

Fikk den for 500 kroner, må jobbe litt med vask og kanskje litt polering.
Håper den kommer til nytte.

Vedlegg

• DSC_0192.JPG
    DSC_0192.JPG
    205,2 KB · Sett: 216
  • DSC_0184.JPG
    DSC_0184.JPG
    254,5 KB · Sett: 224
Hei.

I utgangspunktet er vel dette et godt kjøp.Er usikker på om 45° skrå på konen er litt lite, men har ingen erfaring. Dersom karet har en glatt og fin overflate uten riper og sår innvendig og du får laget et lokk som passer bra har du en billig og bra gjæringstank som er tilnærmet evigvarende. Jeg ville også kjøpt dersom jeg kom over noe slikt, men hadde inspisert den nøye først.

Alternativet på såpass store batcher er jo Labbdunker fra felleskjøpet på 60L og slike blå plasttønner på opp mot 220L. Det blir litt mye pes med mange 30L gjærbøtter fra Europris, synes jeg.

MVH
Børge

Hvor tykt stål er det ?

Hvis det er rasvinkelen dere tenker på så er den for liten også på konetanker fra US såvidt jeg har oppfattet, gjæra må da hjelpes ned i bunnen av konen.
I og med at den er fitkantet er jeg usikker på om jeg ville ropt "løp og kjøp", kommer litt an på tanken med gjæringstanken.

Synes det ser ut som om sveisen på innsiden har endel ujevnheter som bakterier kan sette seg i. Dette er helt klart ikke næringsmiddelkvalitet på sveisene (etter bildet å dømme på avstand). Så jeg ville nok ikke kjøpt den utfra dette bildet. Men hvis du inspiserer sveisene på nært hold kan det jo være det ser litt bedre ut. Men det må ikke være kriker og kroker hvor du ikke kommer til med en børste for å få bort alt smuss...

Du skal vel ikke brygge kommersielt, så sveisen er sikkert god nok. Rustfritt stål er et storartet materiale, tåler det meste av rengjørings- og desinfeksjonsmidler og hardhendt behandling.
Du kan evt. også isolere/kapsle karet siden, men det er vel ikke nødvendig, hvis du har et bryggerom med kontrollert temperatur.
Kr 1000 er vel en grei pris, men har du prøvd å by kr 500?

Sterke vaskemidler ordner saken, har selv en ikke neringsmiddelgodkjendt hjemmesveiset tank, det er ikke brukt bakgass og dermed med porer, har aldri hatt innfeksjoner.
Bruker en oppvaskmaskinpompe med hjemmelaget spyler som fungerer på samme måte som den som er orginalt i oppvaskmaskiner og lar det gå noen timer tilsammen med stout og sterkrens.

Tilbake
Topp