trenger litt forklaring...

Ok har nå noen få brygg under beltet og har lyst til og bygge nytt og større bryggeri. baserer meg på og bygge det av syrefaste varmtvanstanker.

en ting jeg ikke helt har skjønt er poenget med den tredje tanken. en for koking og en for mesking skjønner jeg, men hva er poenget med den 3 varmtvanstanken? sirkuleres det via den eller hva? har prøvd og lese meg til det, men skjønner liksom ikke helt logikken.
tidligere har jeg kun sirkulert fra bunnen av gryta og over malten, funker greit nok det, men vi ha et litt mere stabilt utstyr og det virker jo som at "alle" har tre gryter

Tenker og ygge et anleg som skal kunne produsere 100 liter øl, hvos stor mesketank trenger jeg da, vet at det er litt defust spørsmål avhengig av styrke på ølet  men men.

Har også tenkt og bruke gass som varmekilde opp til rett temp og deretter skru av og gå over til varmekolber, hvor mange kw er nødvendig for og opprettholde tempen i 100 l og bør de eventuelt monteres i forskjellige høuder i gryta?

det var alt for denne gang, kommer garantert mer ;)
 
Joda, det skjønner jeg. Men hvilken funksjon har den? Varme opp vannet til mesken? Hvorfor ikke varme selve meske gryta?
 
Når du bygger i stål kan du varme direkte i mesketankenm (det gjør jeg) og med formelen i MHB kan du komme rett på ønsket mesketemperatur.
Ellers kan du varme opp vannet til mesking i termobagger i HLTen, varmtvannstanken, dette HLT brukes til å varme skyllevann som du bruker til skylling, skylling for å få ut alt som er i mesken og du ønsker i kokekjelen, kontinuerlig skylling eller partiskylling.
 
ok, såom jeg har skjønt det rett: bortsett ifra koke og mesketank er den siste tanken kun til skyllig?er det dette som kalles en HLT? Etter at man har stegmesket så skylder man med x antal liter over mesken og dereter overfører alt til kokekaret? vil det da være lurt og ha en større kokekar en meske og skyllekar?
 
Å ha eigen tank til å varme skyllevatnet i er ikkje nødvendig men det lettar arbeidet betydeleg. Skulle du bruke kokekjelen til å varme dette vatnet kunne du ikkje fylle den med vørter samtidig som du tappe vatn frå den. Dermed måtte du ha mellomlagra vørteren i eit tredje kar. Då har du jo eigentleg tre kar likevel.

Skal du lage 100l ferdig vare bør kokaren vere bortimot 150l. Du klarar deg kansje med ned mot 120-130 minimum. Har du meskekar of HLT som er like store kan du brygge 100l sterkøl (barly wine, imp stout osv), og ha skyllekapasitet så det held, til svakare øl.
 
Takk for svar! Så en liten oppsumering for og se om jeg har helt kontroll. Man varmer opp vannet i HLT. Til rett temp og sender dette til mesketanken. Her sirkuleres det i x antall minutter før det sendes videre til koketanken.( Er vel lurt og ikke tømme mesketanken helt før man går til neste temperatur steg?) så overeføes det mere vann fra HLT til mesk i en runde til mesketank, sirkulere i x antall minutter, overføre til kokekar, før siste steg med skylling foregår. Her skal det vel ikke sirkuleres i mesken, men bare renne gjennom og så direkte til kokekar? Eller skal også dette sirkuleres?

Skal varmekolben innstalleres under silbunnen?
Og hvor mange liter blir liggende igjen pr liter malt?

Ble en oppsumering/noennyespørsmøl, men la gå;)
 
For beskrivelse av sjølve prosessen vil eg referere til bøkene "Moderne hjemmebrygging" og/eller "How to brew". Sistnevnte finn du gratis på nettet om du googlar. Men det er ikkje siste utgåve.

Det er vel ganske vanleg å varme vatnet til meskinga i kokekjelen. HLT fyllast opp med så mykje skyllevatn du bereknar å bruke ut i frå oppskrifta, og står varm og klar til du er ferdig å meske og skal skylle/sparge.

1kg malt held tilbake ca 1l vatn, kjem an på kor god tig du har til å la den renne frå seg.

Om du skal ha varmetilførsel i meskatanken må du ha elementet under sila, og skal du bruke det til å varme mesken må du kontinuerlig tappe vørter og tømme dette tilbake på toppen av maltsenga så lenge elementet er på. Anbefalar pumpe til dette i alle tilfeller  men spesielt på såpass store bryggeri som dette.
Ev. kan elementet settast i eit røyr i sirkulasjonsløyfa på utsida av tanken, søk på RIMS på forumet eller google.
 
ja har sett litt på dette, men har det stor betydning? konstruksjonsmessig, er det jo endel enklerer og ha varmekolben i bunnen, eller? har lett litt etter arbeidstegninger til en rims men finner ikke
 
Tilbake
Topp