Trenger råd

Jeg har en pakke Muntons beerkit enhancer, og en pakke spraymalt. Jeg har tenkt å bruke den ene eller den andre til sekundær gjæring. Altså flaske gjæring. Hva mener dere er best å bruke? Muntons beerkit enhancer inneholder både spraymalt og druesukker. (Ingredients: Spray-dried maltextrakt, spray-dried dextrose)
 
Jeg ville brukt vanlig sukker. Det gir ingen smak, er billig og gjærer ut fort. Spar de andre remediene til senere brygging.
 
Tiltredes. Ingen grunn til å bruke noe dyrere ingredienser enn vanlig hvitt sukker til flaskegjæring.
 
Takker dere for svar alle sammen. Grunnen til at jeg ble i tvil om det var bedre å bruke noe annet er at jeg har vert litt uheldig med et ekstrakt brygg jeg kjøpte av Per Inge. Det ble litt surt. Jeg trodde først det var infisert, men jeg husker nå at det at det sto en snau uke på sekundær dunk med sukkerlake i. Jeg regner med at det har gjæra ut alt sukker.
 
Jeg kom til å tenke på en ting og det er at ølet er helt flatt. Jeg tok en hydrometer test på det nå og den viser mellom 10 og 20. Men det finnes ikke kullsyre i ølet så da?? :eek:
 
Det kommer først kullsyre i ølet dersom du lar ølet gjære med sukkerlake i en lukket beholder, slik som et fat eller flasker. Hvis ølet bare står i sekundærdunk med sukkerlake så vil gjæren fermentere sukkerlaken uten at det blir noe kullsyre i ølet, ølet blir bare lite grann sterkere i alkohol.

Så sukkerlake tilsettes brygget like før avtapping på flasker eller trykkfat!  ;)
 
Tilbake
Topp