Hei. Jeg satt en Pils 13.08.15 på gjæring fra et ølsett-allgrain jeg kjøpte, som var ferdig oppmålt og knust. Føler selv at jeg ble fornøyd med utbytte i antall liter, som ble 22 av 25 og i følge oppskriften så var det vanlig og ligge på 1045-1052. Mener jeg det stod og endte selv opp på 1048, og pitchet gjæren da 13 Aug ,og gjæren jeg brukte som fulgte med var 1 pakke saflager s-23. Vørteren var på 15c når jeg drysset tørrgjæren over, og oppbevarer brygget i et kjøleskap med en temperatur på 12c med temperaturkontroller. Etter 1 dag så jeg det var god aktivitet i gjærlåsen ,så etter 14d tid har jeg målt FG og den er nå på 1023. Tenkte at jeg skal lå den stå en uke til, sjekket den igjen i dag etter 19 dager, fortsatt helt stille på 1023. De 3 siste målingene mine viser det samme, så virker som ting har stoppet opp ,ikke mer aktivitet i gjærlåsen som jeg ser i så fall, liten aktivitet vannet i gjærlåsen har ikke flyttet seg tilbake,så virker fortsatt som det er trykk i gjærlåsen bare ikke plopping Er det bare meg som er utålmodig her, eller har ting stoppet opp? Er mitt første Lager (pils) brygg, har kun erfaring fra overgjær så trenger litt tips her om jeg bør pitche mer gjær, eller puste dypt ut og smøre meg med litt mer tålmodighet Dessverre sjekket jeg ikke utgått dato på gjærpakken som fulgte med settet, så vet ikke om den var gammel.. Har hatt god suksess fra ølsettene jeg har kjøpt tidligere, og fått tillsendt og da brygget de like etter de har kommet hjem til meg er ganske fersk så håper jeg har forklart meg så detaljert som mulig ,og vill svare på evt manglende opplysninger i posten min her ,og jeg fant heller ikke noe her på forumet som passer helt min opplevelse av dette brygget. Takker på forhånd og må bare beklage evt mangler i spm mitt.
Mvh
Mvh