Trenger tips til pils med høy FG

Hei. Jeg satt en Pils 13.08.15 på gjæring fra et ølsett-allgrain jeg kjøpte, som var ferdig oppmålt og knust. Føler selv at jeg ble fornøyd med utbytte i antall liter, som ble 22 av 25 og i følge oppskriften så var det vanlig og ligge på 1045-1052. Mener jeg det stod og endte selv opp på 1048, og pitchet gjæren da 13 Aug ,og gjæren jeg brukte som fulgte med var 1 pakke saflager s-23. Vørteren var på 15c når jeg drysset tørrgjæren over, og oppbevarer brygget i et kjøleskap med en temperatur på 12c med temperaturkontroller. Etter 1 dag så jeg det var god aktivitet i gjærlåsen ,så etter 14d tid har jeg målt FG og den er nå på 1023. Tenkte at jeg skal lå den stå en uke til, sjekket den igjen i dag etter 19 dager, fortsatt helt stille på 1023. De 3 siste målingene mine viser det samme, så virker som ting har stoppet opp ,ikke mer aktivitet i gjærlåsen som jeg ser i så fall, liten aktivitet vannet i gjærlåsen har ikke flyttet seg tilbake,så virker fortsatt som det er trykk i gjærlåsen bare ikke plopping :) Er det bare meg som er utålmodig her, eller har ting stoppet opp? Er mitt første Lager (pils) brygg, har kun erfaring fra overgjær så trenger litt tips her om jeg bør pitche mer gjær, eller puste dypt ut og smøre meg med litt mer tålmodighet :) Dessverre sjekket jeg ikke utgått dato på gjærpakken som fulgte med settet, så vet ikke om den var gammel.. Har hatt god suksess fra ølsettene jeg har kjøpt tidligere, og fått tillsendt og da brygget de like etter de har kommet hjem til meg :) er ganske fersk så håper jeg har forklart meg så detaljert som mulig ,og vill svare på evt manglende opplysninger i posten min her ,og jeg fant heller ikke noe her på forumet som passer helt min opplevelse av dette brygget. Takker på forhånd og må bare beklage evt mangler i spm mitt.
Mvh
 
1 pakke tørrgjær til 22 liter lager er lite, du skulle vel hatt minimum 2. Det sammen med for lite oksygen i vørter før gjæring vil jeg tippe er årsaken. Hva du gjør nå er jeg litt usikker på..men jeg hadde smakt på det, er smaken god hadde jeg flasket, hvis ikke hadde jeg tilsatt mer gjær og skrudd opp temperaturen.
 
@Bårdd hadde noen fine tips til brygging av pils her på forumet som hjalp meg mye. Var i en tråd som gjaldt første brygging av lager, tips.
 
Det er vel vanlig å benytte to pakker tørrgjær i ale? Jeg trodde det var vanlig å kjøre dobbel gjærmengde i undergjæret? Skulle man ikke sånn sett hatt fire pakker tørrgjør i en lager? Spesielt med tanke på at TS ikke rehydrerte. Rehydrerer man forresten tørrgjør på samme måte for lager som for ale, eller skal den rehydreres på lavere temperatur?
 
Hei takk for så mange tilbakemeldinger på så kort tid :) skal sjekke ut @Bårdd og lese hans guide for pils :) og skal smake på den om ikke så alt for lenge og se, men hvis jeg trenger og ha oppi mer gjær og øke temp hva burde jeg øke den til da? vet ikke hva som er vanlig mengde gjær jeg til lager, men har selv benyttet meg av en pakke på overgjæret øl og hatt god suksess :) men er såpass ny så tør ikke utale meg jeg :) men ser på mrmalty at med en og på 1048 og si mitt tilfelle da 22 liter så på lager står det 1,9 pk og på ale 1 pk så nå på mitt senere tidspunkt var det vel ganske snedig av meg og bruke en pakke bare som fulgte med settet?
 
Hei. Jeg satt en Pils 13.08.15 på gjæring fra et ølsett-allgrain jeg kjøpte, som var ferdig oppmålt og knust. Føler selv at jeg ble fornøyd med utbytte i antall liter, som ble 22 av 25 og i følge oppskriften så var det vanlig og ligge på 1045-1052. Mener jeg det stod og endte selv opp på 1048, og pitchet gjæren da 13 Aug ,og gjæren jeg brukte som fulgte med var 1 pakke saflager s-23. Vørteren var på 15c når jeg drysset tørrgjæren over, og oppbevarer brygget i et kjøleskap med en temperatur på 12c med temperaturkontroller. Etter 1 dag så jeg det var god aktivitet i gjærlåsen ,så etter 14d tid har jeg målt FG og den er nå på 1023. Tenkte at jeg skal lå den stå en uke til, sjekket den igjen i dag etter 19 dager, fortsatt helt stille på 1023. De 3 siste målingene mine viser det samme, så virker som ting har stoppet opp ,ikke mer aktivitet i gjærlåsen som jeg ser i så fall, liten aktivitet vannet i gjærlåsen har ikke flyttet seg tilbake,så virker fortsatt som det er trykk i gjærlåsen bare ikke plopping :) Er det bare meg som er utålmodig her, eller har ting stoppet opp? Er mitt første Lager (pils) brygg, har kun erfaring fra overgjær så trenger litt tips her om jeg bør pitche mer gjær, eller puste dypt ut og smøre meg med litt mer tålmodighet :) Dessverre sjekket jeg ikke utgått dato på gjærpakken som fulgte med settet, så vet ikke om den var gammel.. Har hatt god suksess fra ølsettene jeg har kjøpt tidligere, og fått tillsendt og da brygget de like etter de har kommet hjem til meg :) er ganske fersk så håper jeg har forklart meg så detaljert som mulig ,og vill svare på evt manglende opplysninger i posten min her ,og jeg fant heller ikke noe her på forumet som passer helt min opplevelse av dette brygget. Takker på forhånd og må bare beklage evt mangler i spm mitt.
Mvh
Som andre nevner, høres det ut som om det er pitchet for lite gjær. I følge Jamil bør du bruke 2,3 pakker tørrgjær til 22 liter lagerøl med OG 1,048. Dette forutsetter nok rehydrering, så det kan hende du egentlig burde brukt enda mer. Jeg har begrenset erfaring med lagerøl, men kanskje du finner noen nyttige tips i denne artikkelen?
 
Hei

Du skal ikke se bort i fra at du faktisk har brukt en halv pakke tørrgjær. Du skriver drysset over (gjær) drysser du tørrgjær over vørter på 15 grader kan du rissikere å drepe 50% av gjærcellene. Se litt på rehydrering av tørrgjær. Man kan slippe unna med en liten underpitch også på pils. Men dette krever mer O2 i vørteren. Underpitchet pils kan også bli mer fruktig og safelager 23 er vel kjent for fruktighet. Uansett kan det godt hende du får et øl som smaker riktig godt. Det du kan prøve på er å riste opp gjæra og sette ølet litt varmere 15-16 grader. Er du heldig får du litt mer utgjæring.

Du kan også forsøke å sette til mer gjær. Jeg anbefaler 1 pk safelager 34/70 rehydrert og ikke drysset over. Uansett vil jeg anbefale deg å prøve igjenn men da ikke med et ølsett, kjøp bestandelene separat og bruk heller 34/70.

mvh
Bårdd
 
Hei igjen :) takk for all hjelp til min første pils :) nå har jeg smakt på den (tok et solid stort glass (kaffekopp) for en reel smaksprøve) og syntes selv at den smaker ikke noe for søt men heller overkant fruktig som bårdd nevner. Så uten karbonering fikk jeg en følelse av frukt og vann. Antar at en og 1048 og fg på 1023 er ikke rare alkohol styrke drikken detta :) men den smaker ikke dårlig i mine øyne så det store spm nå da.Ville dere i mine sko øket tempen og hatt i mer gjær? eller bare gå over til flasking? og da bli en god del mer erfaringsmessig fra dette brygget. Og nøye meg med et lettholdig alkohol styrkedrikk :) ??? tusen takk igjen for så Mange tilbake meldinger og gode svar
 
helt sikkert? testa akkurat med hydromteret mitt og testet kun vann først for og være sikker på den var rett kalibrert og fikk litt i overkant på 1020 på den også ;) så på youtube forklaringa dems også og hører de sier det samme der jeg har riktig nok kjøpt mitt Refractometer fra ebay har vel ikke noe og si det men at den viser feil pågrunn av alkoholen var jeg ikke klar over :)
 
Sist redigert:
eller :p jeg må irettsette meg selv og min klønete hydrometer avlesning (lenge siden :O ) den lente seg litt opp mot veggen på målesylinderen og virker som etter et par klønete forsøk så viser den 1012 mye av grunnen til jeg sluttet med hydrometeret syns det både var klønete og lese av samt mye vørter / øl som må til for avlesning men du har gjort meg bevist på en ny ting ang avlesning med refractometer @TazzaT har selv tidligere brukt denne http://www.brewersfriend.com/brix-converter/ og skal gå over til http://www.northernbrewer.com/learn/resources/refractometer-calculator/ :)
 
Holder du målesylinderen mot kroa som en dørlist lager, en skapdør i kjøkkenets overskap etc så er det i lodd og hydrometeret setter seg ikke fast.
 
Forvirret
Norbrygg-medlem

Holder du målesylinderen mot kroa som en dørlist lager, en skapdør i kjøkkenets overskap etc så er det i lodd og hydrometeret setter seg ikke fast.

#17I dag kl 19:33 hæ? Forsto ikke den siste meld der jeg
 
Hydrometeret flyter fritt hvis sylinderen er i lodd. Har den fot er den vel i lodd, hvis ikke bruk noe som gjør at den blir i lodd.
Derfor dette med dørlist, overskapdør etc.
-Forutsetter edruelig snekker :)

Lagt til.
Bruker plastemballasjen hydrometeret kom i som målesylinder. Går greit selv om det trolig kun er en mm klaring. Men uten å støtte det mot noe som er i lodd er det vanskelig.
Ca 0.5 dl pr prøve.
 
Tilbake
Topp