trenger/vill ha inspill :)

magne1972

Moderator
Jeg har akuratt bygget om til herms, og skal i morgen brygge første brygget på systemet.
Jeg har testet tunet systemet et par dager, og det er stabilt og greit, og med 5 kilo malt og meskeforhold 3:1 får jeg 15 liter mesk.
jeg kan da øke temperaturen forholdsvis kjapt med tanke på stegmesk :)
det jeg lurer på er om det er lønnsomt/lurt, og ved slutten av mesketiden og øke temperaturen fra 67,5 til 78 grader, før tømming (batch-sparge herms :) )
jeg skal uansett skylle 2x med 78 grader etter tømming (rører selvfølgelig som vanlig, men lar skyllingen sirkulere på 78 grader i 15-20 min)
siden meskesystemet med hermstank og hlt er på 4,2 kw, og kokekjelen er på 4,5 må jeg grunnet sikkringer vente med oppkok i kjelen til hele mesken er ferdig (ett element på 2 kw startes i kokekjellen ved siste fylling ca. 20 min etter første tømming)
kokekjelen er godt isolert, og med lokk mister jeg lite temperatur, og etter siste skylling med 4,5 kw kommer vørteren raskt i kok INNSPILL?
Takk :)

Jeg tar alltid et steg på 78 grader 10-15 min med mitt system før skylling. Tror det er enklest å få forutsigbare reseltater på utgjæringen til vørteren da, så det vil jeg anbefale. Skyllingen går også lettere, da man endrer viskositeten til vørten.

Da skal jeg prøve det neste gang. Brygget i dag, uten å øke temperaturen, men to skyllinger på 77,8 grader etterpå.
Utbytte ble litt høyere enn beregnet da også. Beregnet 1051, og endte på 1056.

Tilbake
Topp