Trippel humle

Hei!

Jeg er ny her og har forsøkt å lese meg frem til svar uten at jeg finner det.
Så kanskje noen kan hjelpe meg?

Jeg har tenkt å ha et lit eksperiment med to brygg. Jeg har tenkt til å brygge ekstrakt ølsett Juice IPA Pouch (Craftserien), to batcher.
En hvor jeg følger oppskriften, i den andre har jeg tenkt til å tilsette humle to ganger til. Den brygges med 50 g Citra humle så i den ene vil det da bli 150.


Hva tror dere om det? Får jeg da en triple hooped øl? Med hvor mange dagers mellomrom tilsetter jeg mer humle i eksperiment batchen?

Målet å er nærme meg Nøgne ø Triple hooped.

Vennlig hilsen Harriet
 
Hei sann! Det er ikke noe i veien for å prøve dette. Nå er det nok litt uenighet blant bryggere om det har så mye for seg med dobbel- og trippeltørrhumling. I så måte er det jo interessant å kjøre to parallelle brygg, så kan du høste egne erfaringer med dette.

Jeg tror jeg ville latt det gå cirka 3 dager mellom hver tilsetning av tørrhumle, men la ølet gjære ned før du begynner.
 
Tusen takk for svar!

Gjære helt ferdig altså? Og så la det da stå å humle etterpå?

Jeg skal melde resultatet når jeg har det :)
 
Tusen takk for svar!

Gjære helt ferdig altså? Og så la det da stå å humle etterpå?

Jeg skal melde resultatet når jeg har det :)
Hvis du lar det gjære helt ut før du humler risikerer du i større grad å oksidere ølet ditt. Hvis du har litt gjæraktivitet igjen får du hjelp til å håndtere oksygenet.
 
Hvordan vet jeg at det er litt aktivitet igjen da.... ?
I
Hvordan veit du at det er ferdig? :p

Erfaring hjelper, men når det begynner å roe seg i gjærlåsen og målingene nærmer seg forventa FG er det naturlig å anta at det drar seg mot ferdig.
 
Tusen takk! Kanskje jeg ikke skal ha dobbel dose gjær i da.
Hadde tenkt til det denne gangen for jeg har ikke fått FG helt dit jeg vil :)
 
Tusen takk! Kanskje jeg ikke skal ha dobbel dose gjær i da.
Hadde tenkt til det denne gangen for jeg har ikke fått FG helt dit jeg vil :)
Du trenger nok gjær. Mer enn nok er ikke noe poeng. Og så trenger du god gjær. Tør jeg gjette på mangrove Jack?
 
Takk for gode tips!

Begge ble bra. Den ene gode jeg som tenkt helt etter oppskriften. Den andre humlet jeg med 100 g mer tre dager etter første humling.
Og den smaker skikkelig godt. Den andre blir tam i forhold når de drikkes samtid. Anbefales!
God sommer!
 
Takk for at du deler resultatet med forumet.

Dersom du skal eksperimentere videre med trippel tørrhumling, så kan du kanskje vurdere å kjøre samme mengde humle i begge karene. Altså i dette tilfellet 150g i det ene karet og 50x50x50 i det andre.
 
Tilbake
Topp