Trøblete ølsett

Hei !
Jeg er/ har vært en ivrig hjemmebrygger inntill nylig.

Kjøpte ølsettet Muntos Nut Ale og Gerodie Bitter fra Europris.
Altså overgjæret øl.

Fulgt instruksjoner nøye hva gjelder:
Rengjøring/ desinfisering,
Gjæringstemperatur ( 20-23 C).
Sukkerinnhold 1 kg.
Oppkok av vann.
Måling av sukkermengde (OG og FG).

Alt av gjæringskar er tett og desinfisert osv.

Gjærer fint og i ca. 6 dager da det plupper lite i gjærlåsen til slutt.
Legger til oppkokt sukkerlake i flaskene og til lagring i ca. 2 uker.

Det blir fin karbonering, ingen problem med det, men det smaker IKKE ØL.

Heller en syrlig/ surt vannaktig maltfarget veske med noe stram alkoholsmak.
Tok meget par smaksprøver men blir heller ikke dårlig av dette SKVIPET på
godt norsk.

Prøvd dette sette x 2 nå og fulgt instruksjoner til punkt og prikke. Det blir ALDRI
GODT øl av dette.

Hva er galt ?

Har laget muntons nut brown ale selv en gang og den ble fakisk god. Kanskje litt tynn men ikke værst.
Synes og huske at jeg brukte US05 tørrgjær da jeg ikke hadde tillit til medfølgende gjær.
Brukte du sukker, spraymalt eller brew enhancer? Med kun sukker ser jeg for meg at den kan bli alkoholsterk og smakløs.

Stram alkoholsmak kan være fusel som kan dannes ved temperaturer høyere enn det gjæren tåler. Mulig at stormgjæringen har dratt temperaturen for høyt.

Nå har jeg aldri prøvd noe ølsett fra Europris, så jeg har ingen personlig erfaring, men er vel generelt skeptisk til ølsett fra en slik butikk. Prøv å kjøp et ølsett fra en velrennomert bryggebutikk, og se om du får et bedre resultat. Da er du i hvert fall sikret ferske råvarer som du vet hva er. Så kan man se på prosessen etterpå.

Har laget muntons nut brown ale selv en gang og den ble fakisk god. Kanskje litt tynn men ikke værst.
Synes og huske at jeg brukte US05 tørrgjær da jeg ikke hadde tillit til medfølgende gjær.
Brukte du sukker, spraymalt eller brew enhancer? Med kun sukker ser jeg for meg at den kan bli alkoholsterk og smakløs.

Stram alkoholsmak kan være fusel som kan dannes ved temperaturer høyere enn det gjæren tåler. Mulig at stormgjæringen har dratt temperaturen for høyt.

Takk for svar og gode tips :)

Tilbake
Topp