Trykkfall i CO2 tanken ved lavere temp

skal karbonere årets juleøl og har nettopp kjøpt inn CO2 og 19 l corneliusfat. Hadde tanken med CO2 lagret på 20 grader. Da viste manometeret i overkant av 50 bar. Koblet på fatet og satte det inn på kjøla som er 10-8 grader. Nå har trykket på CO2 beholderen sunket ned mot 40 bar. Har lett etter lekkasjer, men finner ingen. Hører ikke noen lyder og det kon ikke noen bobler når jeg sprayet med starsan. Ettersom jeg er nybegynner: er dette normalt?

Men hva betyr det i praksis? Sannsynligvis ingenting, fordi ølet - ved en gitt temperatur, ikke tar opp mer CO2 enn det trykket man setter på?
(denne formuleringen hørtes lite akademisk ut ;) )

Det er ikke gass i CO2 flasken din. Det er veske. Trykket viser derfor mellom 40-50 bar helt til nålen stuper mot 0 når det blitt tomt. Egentlig litt unødvendig med hele høytrykksmanometeret siden det bare viser at du har trykk, og det finner du fort ut når du åpner krana...
Skal du finne ut hvor mye CO2 du har, må du veie flaska. Min 2 kg ble tom i dag og veier 4,64 tom

Målte min før jeg satte den på fatet.. 6,5 kg på badevekten så det kan stemme bra.

Ser ut som det har stabilisert seg nå så da satser jeg på at alt er normalt og at juleølet blir en høydare!

Det skal stå på flaska hva den veier både tom (uten ventil og evt. hette) og full (med ventil og evt. hette + gass) det skal også stå hvor mye gass som skall fylles på den. F.eks 7.08KG 5L - TARE 7.95KG 3.75KG CO2.

Tilbake
Topp