Trykkgjæring og humling

Jepp. Den står nå med et varmebånd rundt seg innstilt på 20 grader.
Det skal vel ikke inn noe gjærstopp eller sånt ved 1.014 som man gjør med vin, så da det er kulda som skal stoppe gjæringen, har jeg forstått...
 
Jepp. Den står nå med et varmebånd rundt seg innstilt på 20 grader.
Det skal vel ikke inn noe gjærstopp eller sånt ved 1.014 som man gjør med vin, så da det er kulda som skal stoppe gjæringen, har jeg forstått...
Nei, du bør la den gjære helt ut før du eventuelt senker temperaturen.

Gjæringen er ferdig når gjæren har spist opp all maten sin og ryddet opp etter seg
 
I følge oppskriften skal en ha FG på 1.014.. Har det noe med flaskekarboneringen å gjøre? (er en del av oppskriften) Jeg skal I stedet karbonere i kegmenteren med CO2-flaske - 20 i stedet for på flaske
 
I følge oppskriften skal en ha FG på 1.014.. Har det noe med flaskekarboneringen å gjøre? (er en del av oppskriften) Jeg skal I stedet karbonere i kegmenteren med CO2-flaske - 20 i stedet for på flaske
OG, SG og FG er ikke skrevet i stein, det er sånn ca hva man kan forvente om man hadde stålkontroll på hele prosessen. Hvor langt ned et øl gjærer kommer ann på mange faktorer, pH, temperatur, tid og hvordan kornet knuses. FG kan stort sett påvirkes av gjærtype og styrke på ølet.

La ølet gjære seg ferdig, som @Jørgen O påpeker så tar gjæra seg av uønskelige biprodukter etter den er tom for mat(sukker), den prosessen på overgjæret tar sånn 48 til 72 timer. Selv om du skal fate og flaskebomber ikke er et problem kan du allikevel få et øl som ikke smaker optimalt. Og du kan ikke flaske fra fatet og gi vekk til venner fordi sjansen for ettergjæring og flaskebomber er reel.
 
Litt usikker på om jeg skrev litt misvisende. Ølet står nå og gjærer i kegmenteren. Gravity har gått fra 1.060 til 1.045 idag (iSpindle). Målte start OG også med hydrometer. Sammenfallende verdier. 20grader i fatet, ca 0,2 bar.

Nå trodde jeg dette skulle gjære til 1.014 (i følge oppskrift) . Tenkte å få opp trykket med spundingen mot slutten for å så kjøle det hele ned og sette på ekstra CO2 i følge tabell. Så fylle det over på flasker med mottrykksfyller.

Høres dette greit ut, bortsett i fra å gjære ned til 1.000 for å ikke lage flaskebomber?
 
Litt usikker på om jeg skrev litt misvisende. Ølet står nå og gjærer i kegmenteren. Gravity har gått fra 1.060 til 1.045 idag (iSpindle). Målte start OG også med hydrometer. Sammenfallende verdier. 20grader i fatet, ca 0,2 bar.

Nå trodde jeg dette skulle gjære til 1.014 (i følge oppskrift) . Tenkte å få opp trykket med spundingen mot slutten for å så kjøle det hele ned og sette på ekstra CO2 i følge tabell. Så fylle det over på flasker med mottrykksfyller.

Høres dette greit ut, bortsett i fra å gjære ned til 1.000 for å ikke lage flaskebomber?
Du kommer ikke ned til 1,000. Du kommer antakelig ned til rundt 1,014 et sted. Kanskje 1,016, kanskje 1,012, kanskje litt mer, kanskje litt mindre. Noen oppskrifter skriver "Forventet FG", og det er et mye bedre begrep, for det er det det er. Når du har lagd akkurat samme ølet på akkurat samme måte mange ganger kan du si ganske nøyaktig hvor det kommer til å lande. Der er ikke du nå. La det gjære helt ut (som altså ikke betyr til 1,000, men antakelig til et sted rundt 1,014). Det er ingen god idé på noe slags vis å prøve å avbryte gjæringa før den er ferdig.

Hvis du lurer på hvorfor "gjære helt ut" ikke betyr FG på 1,000 kan vi godt ta det også, men det gjør det altså ikke i dette tilfellet.
 
Takk for deres tilbakemeldinger. Når FG ikke synker lenger og det ikke bygger seg opp nytt trykk, er det vel ferdiggjæret...? (+48-72t)

Så sette kalt med CO2 flaske og trykksette etter tabell.
Så på flasker.
 
Takk for deres tilbakemeldinger. Når FG ikke synker lenger og det ikke bygger seg opp nytt trykk, er det vel ferdiggjæret...? (+48-72t)

Så sette kalt med CO2 flaske og trykksette etter tabell.
Så på flasker.
Ja, mål SG daglig 2-3 dager, hvis den er stabil er det ferdiggjæret.
 
Tilbake
Topp