Du nevner ikke budsjett i det hele tatt. Jeg skal våge meg ut med noen alternativer...
Alternativ 1: Trykkgjæring med corneliusfat (ganske rimelig og veldig holdbart utstyr.)
Et fint alternativ, spesielt om du har fat fra før.
Kjøp 23L corneliusfat, spundy (spundingventil) og flytende stigerør (f.eks clear beer draught system). Bytt ut stigerøret med det flytende stigerøret og gjær vørteren i fatet under trykk. Spundingventilen slipper ut overskytende trykk. Sett kaldt når gjæringa er over, bytt ut spundingventilen med en CO2-flaske satt til ønsket karboneringsnivå. Ølet er ferdig karbonert før det har modnet seg ferdig!
Noen vil sikkert si det er dumt å oppbevare ølet på gjærkaka, men sannsynligvis vil det gå bra. Kjenner en del som gjør det på denne måten uten at jeg kan si at jeg merker at ølet deres bærer noe preg av det.
Alternativ 2: Trykkgjæring med Fermzilla/Apollo (PET-tank). (veldig rimelig, men ikke super-holdbart, da alt er i plast).
Funker bra om du har et begrenset antall fat, og ønsker å bruke lite penger. Disse tankene gir deg også mulighet til å sette på hop-dropper, som muliggjør oksygenfri tørrhumling av f.eks NEIPA. Anbefaler en tank med ventil i bunn om du ønsker å tørrhumle dog, da lang kontakttid på tørrhumle ikke nødvendigvis er veldig bra.
Er noe mer arbeid med denne løsningen, da det er vanskelig å flytte tanken, og de fleste ender opp med å overføre ølet fra tanken til et fat, bokser, flasker eller liknende.
Trykktank i plast med 20L+ væske stående...? Har sett for mange "blow-outs" av fermzilla-tanker og liknende på nett til at jeg tør å ha en slik stående hjemme hos meg selv. Derfor har jeg gått for noe litt mer holdbart:
Alternativ 3: Trykkgjæring med unitank. (Dyrt, men veldig, veldig holdbart og muliggjør nesten alt av bryggeteknikker)
Kjøp en tank fra Brewtools eller liknende. De har mange alternativer alt fra Miniuni opp til F-serie tankene deres som har ALT du kan ønske deg av bells and whistles. Jeg har en F80 selv med masse utstyr jeg er kjempefornøyd med. Koster fort like mye som en pen bruktbil, spesielt om du skaffer glykolkjøling av tanken osv. men jeg trives godt med mitt oppsett
Her kan du trykkgjære, tørrhumle under trykk, karbonere, temperaturstyre med glykolkappa, dumpe humle/gjær via uttak i bunn +++
Alt er i rustfritt, og vil bidra til bryggeglede i maaaaange år fremover.
Brewtools kommer også med et digitalt styringssystem til tankene sine snart jeg tror kan bli ganske spennende, der man kan følge med trykk og SG underveis i gjæringsforløpet via en skytjeneste
Skal du bruke kjøleskap for gjæring synes jeg Miniuni 30 gir god "bang for buck". Omtrent 6000kr for tank og trykkgjæringskit. Da har du noe som varer "evig".