Trykkregulator

Hei alle brygge entusiaster. Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.

Jeg har hatt en tanke om en gjæringstank. Når brygget står til gjæring, skal det stå helt i ro i denne prosessen, eller kan jeg bruke en motorisert røre som går hele tiden for å få mest mulig "effekt"? En annen ting jeg har tenkt på, gjæringstanken er av stål, kan jeg montere en trykkregulator i denne på 1,5 bar for å karbonisere brygget i samme slengen som det gjærer? Ved ca 14 grader. Eller som justeres etter hvilke temperatur man gjærer på.
Er det noen som har prøvd dette, eller har noen formening om det?

Jeg kommer nok med flere slike "rare" spørsmål innimellom, etterhvert som jeg kommer på ting. Utrolig hva som dukker opp mellom disse ørene av og til....  :idea:

Takker for all tilbakemelding.

I utgangspunktet skal brygget stå i ro under gjæringen...

Å karbonisere ølet når det gjærer har jeg liten tro på at er hensiktsmessig, bl.a. fordi du må tappe øley om med hevert når du flasker/fater ølet. Gjæringen produserer også C02 så det ville være vanskelig å kontrollere.

Når det gjelder rører så er det et interresant spørsmål... Det er jo det en gjør med forkultur på magnetrører. Jeg vet ikke om noen som gjør dette, men det kunne vært et bra eksperiment. En måtte i såfall røre konstant slik at det ble en liten "vortex" i vørteren for å tilføre luft. Og så måtte man stoppet etter en stund (ett døgn?) ellers vil ølet bli oksidert.  Men jeg tipper effekten (hvis noen) er så liten at det ikke er vært alt ekstra mikket det medfører.

Hei!

Å røre inn luft i ølet under gjæring er ikke å anbefale,etter hva jeg har hørt iallefall! Dette p.g.a oksyderingsfare.
Tror det er best å la ølet stå i fred. Med riktig temperatur og rett mengde gjær. Så er nok mye gjort :yes:
Bare å ta tiden til hjelp :nosmile:

Kenneth

Men så lenge røren er inne i tanken og det ikke tilføres oksygen, kan vel heller ikke ølet oksydere.... eller?

Jeg er ikke så sikker her altså,men jeg tror nok det er noen andre som vet mere. :yes:

Vet uansett ikke om man oppnår så veldig mye med en rører. Eneste jeg kan tenke meg er at man får ut co2 mer effektivt. Og co2 hemmer jo forsåvidt gjæringen,så man får raskere utgjæring,men jeg vil  ikke anbefale det. Ut fra det jeg har hørt.

Når en lager starter er det jo med rører også for å få rørt inn oksygen som gjæren bruker for å formere seg. Røreren rører også ut co2. Men det er en del som sier at starteren blir kraftig oksydert av dette. Jeg lar starteren gå helt ut og heller mest mulig av starter væsken ut for å bare tilsette gjæren som da har bunnfelt. Dette for å unngå å sette smak på vørteren.

Kenneth

Det vil jo være luft over vørteren... så jo det kan oksydere. Hensikten med å røre måtte evt. være nettopp å tilføre luft (beslufte vørter) i starten...? Når gjæringen er skikkelig igang "rører" det rundt av seg selv. Da bør det stå stille...

Egentlig er vel dette en helt unødvendig komplisering av gjæringsprosessen... Men det er vel under slike tankeprosesser nye gode ideer blir til  ;)

Da fikk jeg litt mer klarhet i det... kjempeflott... takk skal dere ha.

Men over til den andre delen av hovedspøsmålet mitt. Er det mulig å bruke CO2`en under primærgjæringa til karbonering? Dersom jeg ikke bruker "plopper", men stenger inne CO2`en som blir produsunder under gjæringa, vil ikke det i prinsippe bli det samme som naturlig karbonering? Det med trukkregulator er for at trykket ikke skal bli for stort i tanken og for å kunne justere trykket til riktig mengde CO2.

Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tanker rundt dette.....   :bank2:

Jeg antar det er slik det gjøres på bryggeriene, men du må huske at CO2 produksjonen er langt over det du trenger (hvorfor produsere mer CO2 enn vi trenger for å kaste den og så kjøpe ny ?) så du må slippe ut det meste ellers så sprenges tanken, og det er akkurat det du spør etter, en overtrykksventil,
Du må også ha mulighet for å tappe fra bunnen mens du holder trykket jevn med ny CO2.
Jeg har prøvd på dette noen år samt å pumpe overskudds CO2 over i en egen tank men en permanent løsning har jeg ikke, jeg har ikke stresset med dette fremfor selve bryggingen.

Mr.Baggins skrev:

Men over til den andre delen av hovedspøsmålet mitt. Er det mulig å bruke CO2`en under primærgjæringa til karbonering? Dersom jeg ikke bruker "plopper", men stenger inne CO2`en som blir produsunder under gjæringa, vil ikke det i prinsippe bli det samme som naturlig karbonering? Det med trukkregulator er for at trykket ikke skal bli for stort i tanken og for å kunne justere trykket til riktig mengde CO2.

Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tanker rundt dette.....   :bank2:

I teorien kan du fange CO2´en som blir produsert under lavt trykk for så senere å trykksette den for bruk til karbonering.  Energimessig og utstyrsmessig er nok det ikke noe å spare på i små skala.

Grunnen til at du ikke kan fange mengder av det under stort trykk er at da "kveles" gjæringsprosessesen, den stopper opp fordi gjærcellene ikke får kvittet seg med nye CO2 molekyler fordi trykket er for stort.  Med en overtrykksventil vil du bare oppnå å sette ned hastigheten på gjæringen og på andre siden av ventilen må det være lavere trykk for at CO2 skal kunne passere så du måtte ha samlet opp CO2 i en stor beholder hvor trykket ikke ble like stort, for deretter å komprimere det.

Samme prinsipp har man på biler. Blokker eksosutgangen og du hindrer forbrenningsprosessen i motoren å slippe ut avgasser pga. trykk og den stopper helt.

To ting skal du ha i mente.  Dersom du rører i gjæringstanken vil du til stadighet virvle opp bunnfall som helst skal ligge mest mulig i ro og med minst mulig kontakt med vørteren for ikke å sette usmak.  Mange bryggering benytter seg av en såkalt "bright tank" eller "settling tank" for å la all gugge synke til bunns før de stikker om ølet til gjæringskaret.  Har tenkt (men ikke mer) at jeg skal prøve det samme for med platekjøler så får jeg med all "cold break" over i gjæringskaret.

Mht trykksetting av gjæringskaret så er det sikkert teknisk mulig, men om det er ønskelig er en annen sak.  Gjæren liker ikke å bli skvist, og bryggerier som har gått over fra sine tradisjonelle lave gjæringskar til høy koniske ståltanker opplever at ølet smaker ganske annerledes og ikke nødvendigvis bedre.

Holder med kped - pass på gjærmengde og temperatur og la dyra få arbeidsro!!

Ørjan B skrev:
Mr.Baggins skrev:

Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tanker rundt dette.....  :bank2:

I teorien kan du fange CO2´en som blir produsert under lavt trykk for så senere å trykksette den for bruk til karbonering.  Energimessig og utstyrsmessig er nok det ikke noe å spare på i små skala.

Grunnen til at du ikke kan fange mengder av det under stort trykk er at da "kveles" gjæringsprosessesen, den stopper opp fordi gjærcellene ikke får kvittet seg med nye CO2 molekyler fordi trykket er for stort.  Med en overtrykksventil vil du bare oppnå å sette ned hastigheten på gjæringen og på andre siden av ventilen må det være lavere trykk for at CO2 skal kunne passere så du måtte ha samlet opp CO2 i en stor beholder hvor trykket ikke ble like stort, for deretter å komprimere det.

Samme prinsipp har man på biler. Blokker eksosutgangen og du hindrer forbrenningsprosessen i motoren å slippe ut avgasser pga. trykk og den stopper helt.

Jeg har prøvd dette etter prinsippet ditt Ørjan, det er fult overkommelig.
En smørefri kompressor hvor du lager ett innsug eller setter hele kompressoreren i en beholder hvor du overfører Co2en som kommer fra overtrykksventilen, litt automatikk som starter kompressoren og fyller en trykksikker tank, denne må være stor for oss som brygger 100 + liter, kanskje 400 liter ellers blir trykket i denne høyt, flere titalls bar.

Grunnen til at jeg ikke bruker dette er at gjæringen foregår langt unna der jeg bor, jeg må da ha et reservestrømopplegg og det blir dyrt, og derfor er det på Reodor F nivå og knapt det og.

Tilbake
Topp