Trylle med liten kjele

Jeg er nok en overveldet fersking med spørsmål i fleng  :laugh:

Har nå satt fire ølsett, to i slengen, først to fra Coopers og så to fra Muntons som står til gjæring nå. Har lurket her inne hele veien og begynner å få oversikt over det elementære.

Planlegger derfor å avansere ved neste brygg, men har en begrensning i kjelen. Den er kun på 6 liter (har også to til på 3 og 4 liter). Vet jeg burde hatt større kjele, men både økonomi og plass er et hinder i nærmeste fremtid.

Blir det for lite volum mtp. humlen om jeg prøver meg på ekstrakt? Eller er det evt. noe annet mer spennende enn ølsett jeg kan få til på kjelene?

Også et lite urelatert spørsmål - jeg har gjæret i 20c romtemp, men har sett her inne at temperaturen i brygget kan øke opp til 5c under stormgjæringen - bør jeg da helst sette gjæringskarene et sted hvor det er, tja, 16c mens gjæringen er mest aktiv?

Beklager om dette er ting jeg kunne funnet ut av uten å starte en ny tråd, jeg har forsøkt uten hell :)
 
Hei
I Beercalc http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi kan du taste inn hvor stort volum du skal koke (boil volume), og så mener jeg den regner ut hva IBU-en din vil bli etter "utvanning".

16 °C er nok bedre enn 20 °C, ja. Andre får arrestere meg om det er en dårlig idé.

Hvis du er blant de heldige som får penger igjen av skattevesenet, kan du jo investere i en større kjele. Det koster ikke mange Flagstad-ene for en 32-liter. Jeg tror jeg betalte 400 kr for min. :)
 
Riktig det Jørn påpeker.
Når det gjelder gjæringstemp avhenger det av type øl du lager og type gjær du benytter
 
Jørn Hammerud skrev:
Hei
I Beercalc http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi kan du taste inn hvor stort volum du skal koke (boil volume), og så mener jeg den regner ut hva IBU-en din vil bli etter "utvanning".

16 °C er nok bedre enn 20 °C, ja. Andre får arrestere meg om det er en dårlig idé.

Hvis du er blant de heldige som får penger igjen av skattevesenet, kan du jo investere i en større kjele. Det koster ikke mange Flagstad-ene for en 32-liter. Jeg tror jeg betalte 400 kr for min. :)

Takker for svar :) Nå har jeg knotet i beercalc for første gang, og programmet virker veldig nyttig.

Hvis jeg f.eks finner en ekstrakt oppskrift - så trenger jeg egentlig kun å forandre "boil volume" for så å justere opp antall gram humle til ønsket IBU?

Jeg fant en APA ekstrakt (den bruker cascade - virker som den humlen har høyere bitterhet, og at jeg derfor trenger mindre?) som skal humles ved 60 min, 30 min, 15 min og tørrhumles - skal jeg da justere opp alle disse, eller kun det som skal koke i 60 min? Jeg ser det fort trengs 10x så mye humle om alle(untatt tørrhumlen) må justeres opp.

Har også sett folk skrive at de tilsetter ekstraktet ved forskjellige tidspunkt under koket, ofte en del av det rett før slutt - men dette vil jo drastisk redusere mitt allerede avstumpede volum. Er det en stor ulempe å koke alt ekstraktet fra start? Eller kanskje ha ekstraktet i en annen kjele?

Det blir større kjele om et par måneder, både skattepenger og flytting, kanskje det også blir BIAB eller allgrain, men frem til da er mulighetene innsnevret.
 
Virker som en komplisert beregning du gir deg ut på der. Hva med å heller koke i flere omganger?
3 * 15 minutters kok på 6 liters kjele + litt utvanning = full dunk. Nå er det jo fortsatt kaldt ute, så de først 6 litrene er kanskje allerede temperert når du er klar til å fylle de neste 6 i gjæringskaret.. Hvis du kan sette det ute da.

Google "15 minute APA/IPA", så finner du sikkert en fin oppskrift.  ;D
 
Banditt-1 skrev:
Har også sett folk skrive at de tilsetter ekstraktet ved forskjellige tidspunkt under koket, ofte en del av det rett før slutt - men dette vil jo drastisk redusere mitt allerede avstumpede volum. Er det en stor ulempe å koke alt ekstraktet fra start? Eller kanskje ha ekstraktet i en annen kjele?

Jeg kokte alt på en gang da jeg brygget ekstrakt, men leste at andre tilsatte siste 50% de siste 15 minuttene av koken. Dette har vel noe med farge på ølet å gjøre, tror jeg.

Banditt-1 skrev:
Hvis jeg f.eks finner en ekstrakt oppskrift - så trenger jeg egentlig kun å forandre "boil volume" for så å justere opp antall gram humle til ønsket IBU?

Ja, og som du selv skriver, må du koke med masse humle for å kompensere for kokevolumet ditt. Det kan fort bli dyrere enn en ny kjele. :)

Banditt-1 skrev:
Jeg fant en APA ekstrakt (den bruker Cascade - virker som den humlen har høyere bitterhet, og at jeg derfor trenger mindre?) som skal humles ved 60 min, 30 min, 15 min og tørrhumles - skal jeg da justere opp alle disse, eller kun det som skal koke i 60 min? Jeg ser det fort trengs 10x så mye humle om alle(untatt tørrhumlen) må justeres opp.

Alle humletilsettingene i kok skal vel skaleres opp, vil jeg tro, men nå bare antar jeg. Tørrhumling vil bli det samme som i oppskriften (dersom du brygger like stor batch, vel å merke).

Ellers vil jeg si at RawRoffe har et meget godt forslag.
 
6l kjele, det er ikke mye...
Med utgangspunkt i at du bruker et vanlig 30l gjæringsspann og går for ca 20 l ferdig brygg, hadde jeg:

Kokt to omganger. Ja, det tar tid, men jeg ville synes det var verdt det. brukt 1,5kg DME (DryMaltExtract)i hvert kok med til sammen ca 4 liter i gryten. Husk å tilsette kokende vann underveis for å erstatte det som fordamper.  Humlen bør du gange med ca 1,5 i forhold til om du koker 20l på en gang. Så om du bruker en oppskrift for 20l brygg der du skal ha 20g på 60, 40g på 15 og 40g på 1, så bruker du (20x1,5/2) 15g, 30g og 30g i hvert kok. Dette heller du i karet og tilsetter vann fra kranen til du har ønsket volum eller OG.

Og så hadde jeg spart til denne:

http://www.2080.no/Kjokken/Kjeler/R...-på-alle-varmekilder-362016-p0000000438.aspx (begriper ikke hvorfor linken ikke virker, jeg har kopiert hele. Om du kopierer hele her og åpner i nytt vind virker den!)

Denne kan du meske med i steikeovnen, veldig billig helt perfekt temperaturkontroll. Sammen med en BIABpose får du veldig billig men helt topp allgrain ØL.
 
Høres veldig bra ut, gir dette et forsøk!

Da kjøler jeg vørteren i kjelen ned til ca 20 grader begge gangene før jeg heller den over i gjæringskaret?

3kg lys spraymalt
200g East Kent Golding
250g crystalmalt

(Oppskriften fra bryggewiki + litt ekstra humle)

Nå står det kun crystalmalt i de fleste oppskrifter, men i butikkene har de mange forskjellige typer - bør jeg se etter noe spessiellt eller nærmest bare ta en random, crystal malt 120 EBC f eks.?

Spent på hvordan dette blir! Coopers ølsett skal jeg iallefall holde meg unna i all fremtid, selv om resultatet ble relativt bra, tror jeg, kan det ikke engang måle seg med billig butikk-øl.
 
Banditt-1 skrev:
Da kjøler jeg vørteren i kjelen ned til ca 20 grader begge gangene før jeg heller den over i gjæringskaret?

Jepp!

Banditt-1 skrev:
Nå står det kun crystalmalt i de fleste oppskrifter, men i butikkene har de mange forskjellige typer - bør jeg se etter noe spessiellt eller nærmest bare ta en random, crystal malt 120 EBC f eks.?

Ofte er det spesifisert i oppskriften hvilken EBC eller Lovibond (1 EBC = ca 0,5 L) det skal være. Uten å vite hva slags øl du skal lage: Ja, kjør på med 120 EBC  :ilike:

Lykke til! Og gled deg til dagen du går over til all grain. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Jeg "kasta bort" altfor mange måneder på ekstrakt!  ;D
 
I "Brew Classic Styles" av Jamil Zainasheff og Palmer, har John Palmer en beskrivelse av hvordan en lager oppskriftene med en mindre kjele. Oppskriftene er basert på at en koker 26.5 liter, men kan en koke bare halvparten så sier han: "Boil all of the hops in half of your total malt extract, in half of the recipee volume. Add the remaining extract at the end of the boil to pasturize it, then dilute to final recipee volume in the fermenter".

Tanken er at om du har halve volumet og halve mengden ekstrakt, så blir tettheten den samme som i oppskriften. Mengden bitterhet, smak og aroma som trekkes ut av humlen blir da den samme som om du hadde fulgt oppskriften. Mot slutten av kokingen tilsettes så resten av ekstrakten så den får et oppkok. Resten av vannet tilsettes i gjæringskaret. Har du kjele til 1/4 av oppskriftvolument bruker du 1/4 av ekstrakten.

Jeg har brukt det ved et par brygg med godt resultat, men kokte da 1/2. Om det i praksis fungere like godt om kjelen blir 1/4 eller mindre, vet jeg ikke.
 
KABrekke skrev:
I "Brew Classic Styles" av Jamil Zainasheff og Palmer, har John Palmer en beskrivelse av hvordan en lager oppskriftene med en mindre kjele. Oppskriftene er basert på at en koker 26.5 liter, men kan en koke bare halvparten så sier han: "Boil all of the hops in half of your total malt extract, in half of the recipee volume. Add the remaining extract at the end of the boil to pasturize it, then dilute to final recipee volume in the fermenter".

Tanken er at om du har halve volumet og halve mengden ekstrakt, så blir tettheten den samme som i oppskriften. Mengden bitterhet, smak og aroma som trekkes ut av humlen blir da den samme som om du hadde fulgt oppskriften. Mot slutten av kokingen tilsettes så resten av ekstrakten så den får et oppkok. Resten av vannet tilsettes i gjæringskaret. Har du kjele til 1/4 av oppskriftvolument bruker du 1/4 av ekstrakten.

Jeg har brukt det ved et par brygg med godt resultat, men kokte da 1/2. Om det i praksis fungere like godt om kjelen blir 1/4 eller mindre, vet jeg ikke.


Dette er jo egentlig drømmen, og jeg ville gjort denne metoden også selv om jeg hadde hatt større kjele, om det ikke er noen store ulemper? 
Når "alle" skriver at man bør koke hele volumet - er det kun for å sterilisere vannet? Det John Palmer skriver høres veldig riktig ut, men strider mot alt jeg har lest på forumer.
All humlen i 1/5 av volumet/ekstraktet - tilsette resten av ekstraktet på slutten av koket og fylle opp med vann på dunken?

Ikke for å fornærme noen, dette er nok en hobby jeg aldri kommer til å slutte med, men jeg har litt inntrykk av at folk som deltar på denne typen forum er nybegynnere og spesielt interesserte. Jeg f.eks vil gjerne lage mitt eget øl som skal være billig og godt, og er ikke ute etter å vinne NM eller imponere de kresne. Er det virkelig nødvendig at jeg kjøper inn utstyr til tre måneders bruks-budsjett (student), og lager brygg som nesten tar en arbeidsdag i brygging og flasking? Har man minstelønn får man strengt tatt kjøpt 3 kasser 0,33l for en dagslønn på butikken, 6 kasser om man kjenner noen småkriminelle polakker.

Hvis en 25kg sekk med lys spraymalt og en halv kilo av et par forskjellige humler +  et par pakker med tørrgjør innimellom - er alt som skal til for å lage fortreffelig øl til lav pris, kan da de som kjører på med allgrain og utstyr til 30.000kr sammenlignes med de som skal ha den nyeste og beste mobilen/PC/bil/el.l ?
 
Banditt-1 skrev:
Hvis en 25kg sekk med lys spraymalt og en halv kilo av et par forskjellige humler +  et par pakker med tørrgjør innimellom - er alt som skal til for å lage fortreffelig øl til lav pris, kan da de som kjører på med allgrain og utstyr til 30.000kr sammenlignes med de som skal ha den nyeste og beste mobilen/PC/bil/el.l ?

Du lager veldig godt øl på denne måten. Men det blir jo dyrt i lengden. Og det blir aldri sååå godt som the real deal. Og real deal får du med samme utstyret som du lager extract med, det tar bare noe lenger tid. Om du tenker Billig og Bra er BIAB uslåelig. Du må kjøpe en stor gryte, det er det som virkelig koster. Ekstrakt koster fort dobbelt så mye som allgrain, mao ca 200 nok å spare pr 20l brygg. Men extract tar halve tiden å lage. Valget er ditt!
 
Fossdal skrev:
Du lager veldig godt øl på denne måten. Men det blir jo dyrt i lengden. Og det blir aldri sååå godt som the real deal. Og real deal får du med samme utstyret som du lager extract med, det tar bare noe lenger tid. Om du tenker Billig og Bra er BIAB uslåelig. Du må kjøpe en stor gryte, det er det som virkelig koster. Ekstrakt koster fort dobbelt så mye som allgrain, mao ca 200 nok å spare pr 20l brygg. Men extract tar halve tiden å lage. Valget er ditt!

Du har selvsagt rett, tenkte det ble billigere om man kjøpte inn mye DME i slengen, men det blir fortsatt dobbelt så dyrt som å kjøpe malt.

Da blir det BIAB på meg!
 
Hei,

Tenkte bare jeg ville dele min brygge metode, ettersom jeg selv er student, og ikke gått til de store innkjøpene selv ennå (de kommer!).
Jeg startet med ekstrakt brygging, men fant fort ut at jeg ville prøve meg på all-grain. Metoden går ut på og bruke BIAB metoden, men lage vørter med høy OG, for så å vanne ut før gjæring. Pga. av høy OG, er effektiviteten min bare på 65%, men er fornøyd med det, da den er nokså stabil.
Det koster meg mye mindre å brygge en batch nå, en da jeg brukte ekstrakt.
Batchene jeg brygger er bare på 9,5 liter, men når jeg prøver å brygge en gang i uken, så er det nok til og ikke gå tørr  ;D, og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med resultatene hittil.

-Jeg bruker en 13 liter kjele, og en meske pose som passer til den.
-Starter med 7,75 liter vann som jeg mesker ca. 2,1 kg malt inn i.
-Etter meskingen sitter jeg som regel igjen med 6,5 liter til kok (dette er maks hva min komfyr klarer og holde kokende gjevnt).
-Koker i 60 evt. 90 min., og tilsetter humle etter oppskrift.
-Etter kok og nedkjøling (setter bare kjelen i et vannbad i vasken) sitter jeg igjen med rundt 4 liter vørter.
-Denne har jeg i gjæringskar, og topper opp med kaldt vann til 9-9,5 liter.
-Tilsetter gjær, og venter i 2 uker +, før tapping på flasker.

Vet det er mye fy, fy med denne metoden, som f.eks. å tilsette vann ifra springen, men den har fungert fint for meg. Og i påvente av ny varmekilde, og større kjele, så er det en fin mulighet til og få testet ut forskjellige oppskrifter.

Mvh - Raymond
 
Takk for tipset om NICHE, det ble det ny kjele på meg (gitt at fraktkostnadene ikke er helt hinsidige).

Man får en 36 L kjele (som passer på induksjon) til 781 kr - det er billig (gitt at frakten da var på et normal nivå), om noen flere i Oslo område vil bestille samtidig så gi beskjed.
 
Tilbake
Topp