Tykkelse/lengde på slanger fra fat til kran

Hei,

jeg skal plassere et corneliusfat i et lite kjøleskap og montere et tappetårn på toppen. I den forbindelse lurer jeg på hvordan man går frem for å dimensjonere lengde og diameter på ølslangen/nippelen? Noen tips til hva jeg bør kjøpe. Jeg kommer i all hovedsak til å bruke dette til IPA og APA.

Mvh Haakon
 
Som tidligere nevnt har jeg ikke testet disse kalkulatorene selv, de er kun laget basert på kildemateriale ihhv. BYO og BeerSmith. Synes selv noen av resultatene er noget merkelige (særlig når man får ut negative verdier ;) ). Så ta det for det det er, og test gjerne.
 
Som tidligere nevnt har jeg ikke testet disse kalkulatorene selv, de er kun laget basert på kildemateriale ihhv. BYO og BeerSmith. Synes selv noen av resultatene er noget merkelige (særlig når man får ut negative verdier ;) ). Så ta det for det det er, og test gjerne.

:) viste ikke at det var du som laget dette.
Jeg har ikke turt stole på noen av disse kalkulatorene, men jeg har skummfritt system :)
 
Takker for hjelpen folkens!

Dersom noen har en tappeledning som funker bra på et tappetårn på toppen av et lite kjøleskap hører jeg gjerne hvilken lengde og dimensjon dere bruker?
 
Synes det er vanskelig med teoretisk utregning på dette, i og med at det eksisterer flere forskjellige formler som alle gir forskjellig resultat. Når det gjelder ditt spørsmål @Haakon2015 så kan jeg bidra med at jeg i sin tid kjøpte dette tappetårnet og det fungerer utmerket. Nå er dette en kran med flow control, så får jo litt hjelp der til å justere, men 4" lengde er det altså på dette tårnet. Husker ikke dimensjonen i farta, men tror det er 3/16.
 
Jeg har brukt ca 2 meter 3/16 pex RØR med overganger i begge ender på kraner med 1/4" innløp, det fungerte bra.
Jeg bruker nå 3,3 meter 3 mm SLANGE på kraner med 5 mm innløp, ID 3mm fungerer bra.
Alt dette ligger i og utenfor kegeratoren, men her er dimesjonene så små at det er ikke noe volum som blir varmet opp.
Kegeratoren holder 7 grader og trykke er 1-1,25 bar
Pexxrøret har en ID på ca 2,7 mm.
Flowet på dette er jo ikke på pub nivå men jeg prioriterte skumfritt system først.

Jeg har og 2 picnic kraner med 8 åtte meter 3/16 slange og en på 6 meter, dette har og fungert bra i naturlig 7 grader og 1 bar det lille jeg fikk prøvd, det er ute på russetur, dette håper jeg og koble på permanente kraner med noe kortere slanger.

redigert litt på slanger og kraner
 
Sist redigert:
3 mm slange fra CO går rett på 3/16 John Guest koblinger men slangen er ikke foodgrade såvidt jeg vet, derfor bytter jeg slanger til 3/16 foodgrade.
 
På keezeren min har jeg 4 tappekraner (3 perlick uten flow control, 1 stout), på disse kjører jeg ca 2,5 m 3/16" ID. Dette fungerer meget bra. Temp. er et sted mellom 1-3 grader C og trykk er karboneringstrykk (oftest rundt 10-15 PSI et sted).
 
Synes det er vanskelig med teoretisk utregning på dette, i og med at det eksisterer flere forskjellige formler som alle gir forskjellig resultat. Når det gjelder ditt spørsmål @Haakon2015 så kan jeg bidra med at jeg i sin tid kjøpte dette tappetårnet og det fungerer utmerket. Nå er dette en kran med flow control, så får jo litt hjelp der til å justere, men 4" lengde er det altså på dette tårnet. Husker ikke dimensjonen i farta, men tror det er 3/16.

Har lignende tårn men med 3" rør og 3 kraner, kranene har ca. 5/3 mm innløp.
Synes det er godt gjort at det er skumfritt med så pass store slanger, men så har du det kaldt, får vondt i panna med så lave temperaturer :)
 
Jeg bruker 2 m 3/16" ifra ballock med overgang til slangen som kom med tappetårnet. Den er ca 10mm utvendig og ca 6mm innvendig tror jeg. Har flow kontroll på kranene også, men dette er litt så som så. Fungerer bra, men går seint å tappe. men heller øl enn skum ;)
ca 1 bar trykk ved 8grader
 
Siste eksempel på fungerende slangedim/lengde:
Koblet i kveld på siste rest av 3/16 slange fra bryggmaker.no, 3,5 meter direkte på ballocken og perlic kranen, alt ligger i kjøleskapet, kranen står på døra, tilsynelatende perfekt løsning.
 
Er endelig blitt oppstart på fat for meg også, og har investert i pakkeløsning med 2 nye 19l fat, CO2, regulator, og så ikke minst, en medfølgende tappelinje med picnickran.
Utifra det jeg leser her, eg jeg smått skeptisk til hele opplegget, og lurer på om jeg bare må handle litt bedre utstyr før ølet går på fat til helgen. Har ikke til hensikt å testsmake på skum.

Er det slik at disse korte (~1m) tappelinjene med Picnic er dømt til å mislykkes?

Jeg har ikke sjekket eksakt dimensjon, men slangen er bra tynn på det settet jeg har kjøpt. Tror det kan være snakk om ca. 1m med 3/16 slange.
 
Heldigvis så er det 3/16 rør med ID ca. 2,7 mm, jeg har ikke erfart at 1 meter er nok, heller 2-3 meter, men fortvil ikke, det kan hjelpe og sette ned trykket på fatet noe jeg påstår er feil bruk da.
Har du en CO butikk med 3 mm slanger i nærheten er du garantert berget, du tar da og deler bunten i 3 så du får 3,3 meter slange, stikker de inn i stedet for 3/16 røret, det er en liten dimensjons foskjell, 5 mm på slangen og 4,76 på røret men det går bra, har hatt det permanent i mange år.
Nå har jeg bare antat at det er JG koblinger du har som er det vanlige, lykke til.
 
Kvikk sjekk av slangen gjør meg ytterligere bekymret :)
Ytre diameter på 5 mm, lengde 73cm.
Slangen ser ut til å være dyttet inn i kobling og picnic, og sikret med krympestrømpe.

Mulig det blir litt kikk på nettet i dag etter skikkelig utstyr.
Noen som har en god handleliste til oppsett mot Perlick kraner?
 
447_Flexi-tapp_med_skumdemp_1.gif Er den ikke som på bildet her?
piknic-3/8 rør- John Guest overgang 3/8.3/16- 3/16 rør så tilbake til fatkobling.
Det billigste og enklest til dette oppsettet er mer 3/16 rør eller 3 mm. slange. Vet ikke hvor du holder til og får lettest tak, men nå er det mandag og uansett hva og Vis vedlegget 18946 fra hvor har du det til helgen.
 
Dessverre ikke! Ingen hurtigkoblinger på min slange.

DSC_0291.JPG DSC_0292.JPG DSC_0293.JPG
Går mot en bestilling fra Bryggselv.no, og da blir det fort fullt oppsett med skikkelig kran.
Går 3/16 slangen rett på 4mm nippel? ID 3mm strekkes til 4mm, skeptisk...
Eller bør jeg ha 7mm nippel i begge ender, med en tamp 3/8 slange, og JG overganger til noen meter 3/16 slange?

Kommer i såfall til følgende:
3-4m 3/16 PET slange
1m 3/8 PET slange
2 stk JG overgang 3/8 til 3/16
1 stk øl-ut ball-lock
1 stk 7mm nippel til øl-ut
1 stk gjennomføring med 7mm nippel
1 stk Perlick el. tilsv. kran
 
Tilbake
Topp