tykkelse på gjær

Ekornbakke

Norbrygg-medlem
Hei.
Forrige uke laget jeg en gjærstarter for å bygge opp gjær. Noe av dette har jeg samlet på i et par glass, mens resten gikk til gjæring i søndagens brygg, og ser ut til å gjære en glimrende jobb så langt.

Det jeg lurer på er: hvor optimistisk skal man være når man beregner tykkelsen på gjærklumpen i bunnen av glassene jeg har tatt vare på? Den bruker jo noen dager på å synke helt sammen, men jeg snakker nå om gjær som har trykket seg helt ned i bunnen etter flere dager i kjøleskap.

Basert på ulike kilder samt egne beregninger ønsker jeg å tro at slik gjær (på sitt ferskeste, selvsagt) kan antas å ha en tykkelse på rundt 4 milliarder celler pr ml. På Mr.Malty-kalkulatoren går slideren for tykkelse på gjær helt opp til 4.5, men jeg har altså slått av litt for kjentfolk da jeg vil tro at den slags nivåer kanskje ikke oppnås så lett hjemme på kjøkkenet.

Er det noen som har sterke velbegrunnede meninger om denne antagelsen? (Gjerne med konsise referanser)

I tillegg har vi jo dette med "non-yeast percentage". Her det vel muligens slik at gjær som er hentet rett fra en fersk og fin starter kanskje har en litt lavere prosent, enn den gjæren en nybegynner som meg ville høstet og "vasket" rett fra et gjæringskar?!

Fra før har jeg blant annet lest mr.maltys egne kommentarer til kalulatoren her: http://www.mrmalty.com/calc/repitch.html
 
Tilbake
Topp