Tynt øl - Hvorfor?

AudunWS

Dommer
Jeg hadde med litt hjemmebrygg på NØ-festen tidligere i år og delte med meg rundt bordet. Jeg var så heldig å sitte på et bord med både rutinerte bloggere og dommere, så nå skulle ølet til pers! Det var ikke uten spenning jeg sendte flaskene rundt bordet for å høre andres kritikk av ølet. Det gikk bra, puh! :)

Men det som var (stort sett) felles kommentar på en IPA jeg hadde med var at den var tynn eller vassen. Alt annet var bra med den, bortsett fra fylden.
Hva er det som gjør eller kan påvirke at ølet blir tynt?

Dette er malten til ca 20 liter, mesket på 66 grader:
OG 1.064

5,00 kg Pale Malt, Maris Otter  74,6 %
0,70 kg Wheat Malt 10,4 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 20L 7,5 %
0,50 kg Munich Malt 7,5 %

Hva ble FG? Hvilken gjær brukte du, og ved hvilken temperatur gjæret du?

Ut i fra maltsammensetningen burde du ikke ha fått et tynt øl. Kan det være en infeksjon?

Fra bryggeloggen:

"gjæra første døgn på 17 grader i rommet. En enorm stormgjæring etter ca 24 timer!
Hevet temp til 20 grader etter to dager, plopper lite i dagene som kommer"

FG ble på 1.010

Kan ikke smake eller har misstanke om infeksjon. Synes ølet er kjempegodt, men med litt lite fylde til å så sterk IPA

Måler du kun tempen i rommet eller tempen i bøtta? Temperaturen i selve vørterern kan være noen grader høyere enn ambient, spesielt under stormgjæringen.

Husker ikke om jeg smakte denne, da jeg har noen huller fra nevnte kveld, men fikk med meg en flaske. Skal ta en runde med den når jeg kommer hjem og gi deg behøvelig tilbakemelding :)

Huller i hukommelsen?  :eek:

Jeg måler med en tempføler tapet fast på bøtta og isolert med bobleplast og liggeunderlag

Hei Audun

Jeg husker godt IPA,en din. Det var en befrielse å smake denne etter en god del beer geek breakfast. Det var vel en citra singel hop...? Hvilken gjær brukte du..? Den gjæret ihverfall bra ut. Hvordan mesker du? Er du sikker på at temperaturen holder 66 grader under hele meskingen eller synker temperaturen noe underveis..? Prøv å meske på 67 grader neste gang. Hva var IBU? Bruk av mer humle kan også få den til å virke mer fyldig. Til hvilken tid tilsatte du humlen under kokingen? Malt sammensetningen ser bra ut, kanskje 5% hvete for skumfasthet og heller litt mer pale eventuellt crystalmalt.

oopps, her ble det mer spørsmål enn svar...

Takk for sist! BGB var vel kanskje ikke førstevalget i timesvis med ølsmaking ;)

Iflg loggen så var det 67 °C de første 15 min, deretter ca 66 i 45 min. Tømte cooler og skylla med 12,5L og 75 °C på første skylling. 9L og 75 °C på andre skylling

Humle og gjær:

50,00 g Citra [12,00 %] - Boil 60,0 min  54,8 IBUs
50,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min  27,2 IBUs
0,28 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 7 -
100,00 g Citra [12,00 %] - Boil 1,0 min 4,7 IBUs
50,00 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 0,0 Days Hop 10 0,0 IBUs
50,00 g Citra [12,00 %] - Dry Hop 0,0 Days Hop 11 0,0 IBUs

2,0 pkg California Ale (White Labs #WLP001) (på starter)

Takk for sist ja!  ;D

Vi fikk to flasker med oss hjem etter nevnte kveld, og skal ha en i kveld faktisk!
Men etter hva jeg kan huske var denne frisk og fin. Den "tynne kroppen" kan jeg ikke erindre, annet enn at den var svært forfriskende.
Skal kjenne etter i kveld :)

Det er den med etikett som heter Bare En IPA i så fall, de du fikk uten etikett er litt kvasi sitrongress ale som ikke ble alt for vellykket.

Jeg og mener den er frisk og god, men er også enig i at den er tynn
Må bare legge til at jeg tok kritikken som god kritikk og setter pris på tilbakemeldingene!

Det var da greit med humle :) For å få mer fylde/kropp ville jeg prøvd å gjæra den på 20 grader ( og holdt den stabil der ), og kanskje gått helt opp til 68 grader på mesketemperatur. Dette for å få mer maltsødme og fylde/balanse ved å gjøre vørteren mindre gjæringsdyktig. Men 67 grader burde jo holde hvis du greier å holde den stabil. Skylling/ utmesk temperatur ville jeg ha valgt til 78 grader. I kveld får du flere tilbakemeldinger, så det blir jo moro :)

AudunWS skrev:
Hjelpes, har lagt hodet klart for hugg kjenner jeg... :)

Hehe, det hørtes da voldsomt ut.
Smakingen ble noe utsatt, sitter med den nå. Vi delte to flasker mellom tre personer.
Jeg forstår nå hva man mener med at den er noe "tynn" i kroppen, fordi jeg visste ikke at den var over 7%abv.
Hadde denne vært rundt 4% ville jeg ikke ha tenkt over det.

Når det kommer til "feilsøking" av øl er jeg svært dårlig, og har lite å komme med som kan være til hjelp.
Det eneste jeg lurer på er om du har sammenlignet det termometeret du bruker med ett annet?

Ellers er jeg enig med Knut, meske på 68 °C bør gi deg en del mer ugjærbart sukkerstoff.
Men, jeg ville ha gjæret på 15-16 °C de første dagene og økt til 18-19 °C den resterende tiden. (Kun teori.)

Uansett, god øl, og takk for at du delte!  :biersmile:

Takk for tilbakemelding! Håper det smakte

Det ser ut som det er litt høyere, kanskje jevnere mesketemperatur som går igjen i de fleste anbefalingene jeg har fått. Så da må jeg ha dette i hodet når jeg nå på søndag smeller til med nok en batch, denne gang en forhåpentligvis lett sommer ale inspirert av Lucky Jack (ikke en ren klone)

heisan.
personlig så liker jeg IPA som er gjæret godt ut. Syntes det gir god drikkbarhet. har selv en IPA som er på 1.012 sg med 7,7%
denne har 118 IBU.

Kittelsen skrev:
heisan.
personlig så liker jeg IPA som er gjæret godt ut. Syntes det gir god drikkbarhet. har selv en IPA som er på 1.012 sg med 7,7%
denne har 118 IBU.

Det gjør jeg også.  :ilike: Tanken bak dette brygget var også at den skulle bli en "frisk" IPA med masse humleduft. Så jeg er som antydet tidligere rimelig godt fornøyd med denne, men siden flere har kommentert at den var tynn så tenkte jeg at det var lærerikt å finne ut hva som påvirker at den blir slik. I tillegg så har jeg nettopp brygget en Stout som jeg selv syntes ble for tynn, og det skal ikke en Stout være! Nå skal det legges til at den er veldig ung, så jeg håper den setter seg litt om noen uker.

Tror jeg må til å brygge en IPA snart! For denne er jo snart forsvunnet etter all testingen  ;D

Tilbake
Topp